Bakalářská práce je zaměřena na problematiku štěstí z pohledu dospívajícího člověka. Teoretická část se zabývá pojmy souvisejícími se štěstím, teoretickými náhledy na sledovanou oblast, faktory podporujícími kvalitu života, a to převážně na základě výzkumů pozitivní psychologie. Časově vymezuje a charakterizuje období adolescence, jeho specifika a vybrané oblasti. Zmiňuje možnosti sociální pedagogiky při podpoře prožívání štěstí a zvyšování kvality života mládeže. Empirická část práce objasňuje faktory vnímané mladými lidmi jako důležité pro pocit štěstí a spokojenosti, přibližuje jejich pohled na štěstí a šťastný život.
Anotace v angličtině
The B.A. thesis focuses on the notion of happiness as perceived by a teenager. The theoretical part deals with concepts connected with happiness, theoretical perspectives on the given area and factors supporting the quality of life, based primarily on the research of positive psychology. It defines and characterizes the period of adolescence, its specifics and selected issues. It also outlines the possibilities of social pedagogy in supporting the experience of happiness and improving the quality of life of young people. The empirical part of the work presents and discusses the factors perceived by the young as important for the feeling of happiness and well-being; it explores their view of happiness and a happy life.
Klíčová slova
Adolescence, mládež, štěstí, pohoda, kvalita života, pozitivní psychologie
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, youth, happiness, well-being, quality of life, positive psychology
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku štěstí z pohledu dospívajícího člověka. Teoretická část se zabývá pojmy souvisejícími se štěstím, teoretickými náhledy na sledovanou oblast, faktory podporujícími kvalitu života, a to převážně na základě výzkumů pozitivní psychologie. Časově vymezuje a charakterizuje období adolescence, jeho specifika a vybrané oblasti. Zmiňuje možnosti sociální pedagogiky při podpoře prožívání štěstí a zvyšování kvality života mládeže. Empirická část práce objasňuje faktory vnímané mladými lidmi jako důležité pro pocit štěstí a spokojenosti, přibližuje jejich pohled na štěstí a šťastný život.
Anotace v angličtině
The B.A. thesis focuses on the notion of happiness as perceived by a teenager. The theoretical part deals with concepts connected with happiness, theoretical perspectives on the given area and factors supporting the quality of life, based primarily on the research of positive psychology. It defines and characterizes the period of adolescence, its specifics and selected issues. It also outlines the possibilities of social pedagogy in supporting the experience of happiness and improving the quality of life of young people. The empirical part of the work presents and discusses the factors perceived by the young as important for the feeling of happiness and well-being; it explores their view of happiness and a happy life.
Klíčová slova
Adolescence, mládež, štěstí, pohoda, kvalita života, pozitivní psychologie
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, youth, happiness, well-being, quality of life, positive psychology
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů z oblasti psychologie dospívajících
- na otázky podpory prožívání osobní pohody a štěstí u mládeže včetně zlepšování úrovně sociálních dovedností a schopností zvládat náročné situace typické pro období dospívání
- na možnosti využití poznatků sociální pedagogiky a pozitivní psychologie při zvyšování úrovně kvality života mladého člověka
Součástí práce bude průzkum provedený metodou dotazníku zaměřený na faktory ovlivňující prožívání štěstí a blaha (well being) u mládeže.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů z oblasti psychologie dospívajících
- na otázky podpory prožívání osobní pohody a štěstí u mládeže včetně zlepšování úrovně sociálních dovedností a schopností zvládat náročné situace typické pro období dospívání
- na možnosti využití poznatků sociální pedagogiky a pozitivní psychologie při zvyšování úrovně kvality života mladého člověka
Součástí práce bude průzkum provedený metodou dotazníku zaměřený na faktory ovlivňující prožívání štěstí a blaha (well being) u mládeže.
Seznam doporučené literatury
Hartl Pavel, Hartlová Helena. Psychologický slovník. Praha. Portál. 2009.
978-80-7367-569-1
Kraus Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha. Portál. 2008.978-80-7367-383-3
Křivohlavý Jaro. Pozitivní psychologie. Praha. Portál. 2009. 978-80-7367-569-1
Seligman Martin. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha. Ikar. 2003.80-249-0293-1
Vágnerová Marie. Vývojová psychologie I. Praha. Karolinum. 2005.80-246-0956-8
Výrost Jozef, Slaměník Ivan. Sociální psychologie. Praha. Grada. 2008.
978-80-247-1428-8
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hartl Pavel, Hartlová Helena. Psychologický slovník. Praha. Portál. 2009.
978-80-7367-569-1
Kraus Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha. Portál. 2008.978-80-7367-383-3
Křivohlavý Jaro. Pozitivní psychologie. Praha. Portál. 2009. 978-80-7367-569-1
Seligman Martin. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha. Ikar. 2003.80-249-0293-1
Vágnerová Marie. Vývojová psychologie I. Praha. Karolinum. 2005.80-246-0956-8
Výrost Jozef, Slaměník Ivan. Sociální psychologie. Praha. Grada. 2008.
978-80-247-1428-8
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Vaňková - Můžete charakterizovat pracovní náplň "manažera štěstí" ve firmách?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavřík - Čemu přičítáte, že ve výzkumu respondentni neuvádí hodnotu pěnez, karieru a materiální zabezpečení na přední místa?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem