Nárůst sociálně patologických jevů dětí a mladistvých je jeden ze závažných problém naší společnosti. Jedná se zejména o užívání návykových a omamných látek (tabák, alkohol, drogy), ale i šikanu a dětskou kriminalitu. Tato práce nese název Preventivní program Policie ČR při řešení sociálně patologických jevů žáků ZŠ, a jak z něj vyplývá, bude zaměřena na preventivně-informační programy Policie ČR, které tyto problémy řeší. Teoretická část se věnuje teoriím vzniku sociálně patologických jevů a jejich charakteristikou, vybraným sociálně patologickým jevům, prevenci a funkci Policie ČR jako realizátora prevence. Nedílnou součástí práce je též část praktická, která je věnována výzkumu provedeného jak mezi policisty zařazených v Preventivně informační skupině, tak mezi žáky na jedné základní škole v Jihomoravském kraji.
Anotace v angličtině
One of the serious problems of today society is the growing number of socially pathological phenomena in pupil. These are mainly use of addictive substances, such as tobacco, alcohol, drug etc., and bullying and childish criminality. Title of this thesis is Preventive Police program to address the socially pathological phenomena in primary schools. It is focused on preventive and informative programs which address these kinds of problems. The theoretical part deals with birth theories of socially pathological phenomema and its description. The important part is the practical part dealing with a research that had been performed before. This research was focused on pupils in primary schools in the south Moravia and on policists related with Preventive-informative group.
Klíčová slova
Sociálně patologický jev, policie ČR, preventivní program, omamné látky
Nárůst sociálně patologických jevů dětí a mladistvých je jeden ze závažných problém naší společnosti. Jedná se zejména o užívání návykových a omamných látek (tabák, alkohol, drogy), ale i šikanu a dětskou kriminalitu. Tato práce nese název Preventivní program Policie ČR při řešení sociálně patologických jevů žáků ZŠ, a jak z něj vyplývá, bude zaměřena na preventivně-informační programy Policie ČR, které tyto problémy řeší. Teoretická část se věnuje teoriím vzniku sociálně patologických jevů a jejich charakteristikou, vybraným sociálně patologickým jevům, prevenci a funkci Policie ČR jako realizátora prevence. Nedílnou součástí práce je též část praktická, která je věnována výzkumu provedeného jak mezi policisty zařazených v Preventivně informační skupině, tak mezi žáky na jedné základní škole v Jihomoravském kraji.
Anotace v angličtině
One of the serious problems of today society is the growing number of socially pathological phenomena in pupil. These are mainly use of addictive substances, such as tobacco, alcohol, drug etc., and bullying and childish criminality. Title of this thesis is Preventive Police program to address the socially pathological phenomena in primary schools. It is focused on preventive and informative programs which address these kinds of problems. The theoretical part deals with birth theories of socially pathological phenomema and its description. The important part is the practical part dealing with a research that had been performed before. This research was focused on pupils in primary schools in the south Moravia and on policists related with Preventive-informative group.
Klíčová slova
Sociálně patologický jev, policie ČR, preventivní program, omamné látky
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
na rizika sociálně patologických problémů žáků základních škol,
na postavení preventivně informačních oddělení v hierarchii Policie ČR,
na význam preventivně informačních programů Policie ČR,
na vyjmenování konkrétních preventivně informačních programů, které řeší sociálně patologické jevy žáků základních škol.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ?Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách? (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
na rizika sociálně patologických problémů žáků základních škol,
na postavení preventivně informačních oddělení v hierarchii Policie ČR,
na význam preventivně informačních programů Policie ČR,
na vyjmenování konkrétních preventivně informačních programů, které řeší sociálně patologické jevy žáků základních škol.
Seznam doporučené literatury
Zákony
Etický kodex Police České republiky, rozkaz policejního prezidenta č. 1 ze dne 21. ledna 2005.
Závazný pokyny policejního prezidenta Pokyn č. 64 z r. 2001, kterým se upravuje postup vyšetřovatelů Policie České republiky a příslušníků Policie České republiky při odhalování a dokumentování protiprávních jednání souvisejících s drogovou kriminalitou,
Závazný pokyny policejního prezidenta Pokyn č. 8 z r. 2002, kterým se upravuje systém práce a postupy příslušníků Policie České republiky při odhalování a dokumentování kriminality dětí a trestné činnosti páchané na mládeži,
Závazný pokyny policejního prezidenta Pokyn č. 57 z r. 2002, který stanovuje zásady preventivní činnosti Policie České republiky
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 218 z r.2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže).
Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Monografie
Mládež v kriminologické perspektivě
autoři: PhDr. Kazimíř Večerka, CSc. Mgr Jakub Holas, PhDr. Jan Tomášek, Ph.D.
JUDr. Simona Diblíková PhDr. Šárka Blatníková
Internetové zdroje
http://www.mvcr.cz/prevence
Ostatní
Interní materiály Policie ČR
Seznam doporučené literatury
Zákony
Etický kodex Police České republiky, rozkaz policejního prezidenta č. 1 ze dne 21. ledna 2005.
Závazný pokyny policejního prezidenta Pokyn č. 64 z r. 2001, kterým se upravuje postup vyšetřovatelů Policie České republiky a příslušníků Policie České republiky při odhalování a dokumentování protiprávních jednání souvisejících s drogovou kriminalitou,
Závazný pokyny policejního prezidenta Pokyn č. 8 z r. 2002, kterým se upravuje systém práce a postupy příslušníků Policie České republiky při odhalování a dokumentování kriminality dětí a trestné činnosti páchané na mládeži,
Závazný pokyny policejního prezidenta Pokyn č. 57 z r. 2002, který stanovuje zásady preventivní činnosti Policie České republiky
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 218 z r.2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže).
Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Monografie
Mládež v kriminologické perspektivě
autoři: PhDr. Kazimíř Večerka, CSc. Mgr Jakub Holas, PhDr. Jan Tomášek, Ph.D.
JUDr. Simona Diblíková PhDr. Šárka Blatníková
Internetové zdroje
http://www.mvcr.cz/prevence
Ostatní
Interní materiály Policie ČR
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. doc. Laca: Preventivní přednášky a jejich úspěšnost. Existují alternativy?
- odpověděl dobře
Mgr. Dalajka: Co bylo hlavním cílem práce?
- odpověděl částečně