Předmětem bakalářské práce je zjistit úroveň právního vědomí učitelů základních škol, zejména v oblasti péče o děti, ochrany jejich práv a jiných problémů každodenního života.
Je zjišťována také potřeba dalšího právního vzdělávání učitelů a jejich názor na některé právní instituty.
Práce sestává ze dvou částí - teoretické a empirické.
Teoretická část popisuje některé základní pojmy (např. právo, právní vědomí, vzdělávání). Je rozvěž zahrnuta otázka užitečnosti právních znalostí učitelů, popsány jsou i další možnosti jejich vzdělávání.
Teoretická část také obsahuje některé případy, kdy se učitelé mohou ve své práci s právem setkat.
V rámci empirické části je proveden kvantitativní výzkum, který byl uskutečněn mezi učiteli 6.-9. ročníků základních škol.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is to find out the lewel of legal conscience of teachers of primary schools mainly in the spheres of children care, protection of their rights and those conserning everyday life, i.e. spheres of civil, family and criminal law.
Also the needs of further legal education of teachers and their opinion of some legal institutes are being found out in this theses.
The theses consists of two parts ? a theoretical part and an empirical part.
The first one describes some basic concepts (e.g. law, legal conscience, education). The question of usefulness of legal knowledge of teachers is also included. Possibilities of teachers´ further education are described.
The theoretical part also includes some cases, when teachers can meet the law in their work.
The empiric part contains quantitative research that was carried out among teachers in the 6th ? 9th years of primary schools.
Klíčová slova
právo, právní vědomí, výchova, vzdělávání, učitel, odpovědnost, prevence, děti a mládež, škola
Klíčová slova v angličtině
Low, Legal Conscience, Upbringing, Education, Teacher, Responsibility, Prevention, Children and Youth, School
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je zjistit úroveň právního vědomí učitelů základních škol, zejména v oblasti péče o děti, ochrany jejich práv a jiných problémů každodenního života.
Je zjišťována také potřeba dalšího právního vzdělávání učitelů a jejich názor na některé právní instituty.
Práce sestává ze dvou částí - teoretické a empirické.
Teoretická část popisuje některé základní pojmy (např. právo, právní vědomí, vzdělávání). Je rozvěž zahrnuta otázka užitečnosti právních znalostí učitelů, popsány jsou i další možnosti jejich vzdělávání.
Teoretická část také obsahuje některé případy, kdy se učitelé mohou ve své práci s právem setkat.
V rámci empirické části je proveden kvantitativní výzkum, který byl uskutečněn mezi učiteli 6.-9. ročníků základních škol.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is to find out the lewel of legal conscience of teachers of primary schools mainly in the spheres of children care, protection of their rights and those conserning everyday life, i.e. spheres of civil, family and criminal law.
Also the needs of further legal education of teachers and their opinion of some legal institutes are being found out in this theses.
The theses consists of two parts ? a theoretical part and an empirical part.
The first one describes some basic concepts (e.g. law, legal conscience, education). The question of usefulness of legal knowledge of teachers is also included. Possibilities of teachers´ further education are described.
The theoretical part also includes some cases, when teachers can meet the law in their work.
The empiric part contains quantitative research that was carried out among teachers in the 6th ? 9th years of primary schools.
Klíčová slova
právo, právní vědomí, výchova, vzdělávání, učitel, odpovědnost, prevence, děti a mládež, škola
Klíčová slova v angličtině
Low, Legal Conscience, Upbringing, Education, Teacher, Responsibility, Prevention, Children and Youth, School
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v lieratuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena:
- na přiblížení pojmu právo, právní vědomí, vzdělání, výchova
- na zjištění úrovně právního vědomí učitelů na základních školách
- na potřeby právních znalostí v pedagogickém procesu na základních školách
- na potřeby dalšího vzdělávání se učitelů v právní oblasti
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění úrovně právního vědomí učitelů na základních školách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v lieratuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucí bude práce zaměřena:
- na přiblížení pojmu právo, právní vědomí, vzdělání, výchova
- na zjištění úrovně právního vědomí učitelů na základních školách
- na potřeby právních znalostí v pedagogickém procesu na základních školách
- na potřeby dalšího vzdělávání se učitelů v právní oblasti
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na zjištění úrovně právního vědomí učitelů na základních školách.
Seznam doporučené literatury
Hungr. P., Vaňková, Z.: Teorie práva, IMS Brno
Kubů, L., Hungr., P., Osina, P.: Teorie práva, Praha 2007. Linde
Šíma, A., Suk, M.: Základy práva pro střední a vyšší odborné školy, Praha 2009, C.H.Beck
úst. zák.č. 1/1993 Sb., Ústava ČR
úst. zák. č. 162/1998 Sb., Listina základních práv a svobod
zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník
zák. č. 94/1963 Sb., zákon o rodině
zák. č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
zák. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
Seznam doporučené literatury
Hungr. P., Vaňková, Z.: Teorie práva, IMS Brno
Kubů, L., Hungr., P., Osina, P.: Teorie práva, Praha 2007. Linde
Šíma, A., Suk, M.: Základy práva pro střední a vyšší odborné školy, Praha 2009, C.H.Beck
úst. zák.č. 1/1993 Sb., Ústava ČR
úst. zák. č. 162/1998 Sb., Listina základních práv a svobod
zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník
zák. č. 94/1963 Sb., zákon o rodině
zák. č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
zák. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Shrnutí posudků vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
3. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. Dr. Jůzl: Co je to právní vědomí?
Dr. Sýkora: poznámka - Do budoucna se zaměřte na strukturu a členění práce.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem