Bakalářská práce se zabývá populací seniorů a možnostmi jejich vzdělávání na univerzitách třetího věku v České republice. V kontextu této problematiky se práce zabývá pojmy stárnutí, stáří včetně jeho sociálních aspektů, vědeckými disciplinami zabývajícími se vzděláváním. V práci je popsán charakter procesu vzdělávání v České republice, pojem vzdělávání v rovině obecné, úroveň vzdělání v populaci seniorů i historii a vývoj vzdělávání dospělých. Praktická část práce předkládá analýzu univerzit třetího věku v ČR.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on senior population and the possibilities of their further education at the Universities of the Third Age in the Czech Republic. Within the context of this issue, the thesis deals with the concepts of ageing, the old age and its social aspects, and scientific disciplines concerned with education. The thesis describes typical characteristics of education in the Czech Republic, the concept of education on a general level, the history and current level of senior population education, and the development of adult education. The practical part of the thesis presents the analysis of the Third Age Universities in the Czech Republic.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, senior, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
ageing, old age, seniors? education, lifelong education, University of the Third Age
Rozsah průvodní práce
55 s. (98 531)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá populací seniorů a možnostmi jejich vzdělávání na univerzitách třetího věku v České republice. V kontextu této problematiky se práce zabývá pojmy stárnutí, stáří včetně jeho sociálních aspektů, vědeckými disciplinami zabývajícími se vzděláváním. V práci je popsán charakter procesu vzdělávání v České republice, pojem vzdělávání v rovině obecné, úroveň vzdělání v populaci seniorů i historii a vývoj vzdělávání dospělých. Praktická část práce předkládá analýzu univerzit třetího věku v ČR.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on senior population and the possibilities of their further education at the Universities of the Third Age in the Czech Republic. Within the context of this issue, the thesis deals with the concepts of ageing, the old age and its social aspects, and scientific disciplines concerned with education. The thesis describes typical characteristics of education in the Czech Republic, the concept of education on a general level, the history and current level of senior population education, and the development of adult education. The practical part of the thesis presents the analysis of the Third Age Universities in the Czech Republic.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, senior, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
ageing, old age, seniors? education, lifelong education, University of the Third Age
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na možnosti vzdělávání seniorů na českých VŠ, na jejich věkovou strukturu, motivaci pro zahájení studia, jejich osobní pohled na tuto možnost studia, co jim studium přináší, jak se studiem změnil/zkvalitnil jejich život, jak sami na sobě vnímají změny z pohledu svého postavení v rodině, mezi svými vrstevníky, co jim přinášejí nově navázané sociální vztahy v kolektivu, jakou mají pro studium podporu ze strany dětí, partnerů, způsob učení, podmínky pro učení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na možnosti vzdělávání seniorů na českých VŠ, na jejich věkovou strukturu, motivaci pro zahájení studia, jejich osobní pohled na tuto možnost studia, co jim studium přináší, jak se studiem změnil/zkvalitnil jejich život, jak sami na sobě vnímají změny z pohledu svého postavení v rodině, mezi svými vrstevníky, co jim přinášejí nově navázané sociální vztahy v kolektivu, jakou mají pro studium podporu ze strany dětí, partnerů, způsob učení, podmínky pro učení.
Seznam doporučené literatury
Čornaničová, R., Edukácia seniorov - vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavatelstvo UK, 2007
Petřková, A., Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004
Mühlpachr, P., Schola gerontologica. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005
Rabušic, L., Rabušicová, M., Učíme se celý život, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2008
Beneš, M., Andragogika. Praha: Grada Publishing, 2008
Seznam doporučené literatury
Čornaničová, R., Edukácia seniorov - vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavatelstvo UK, 2007
Petřková, A., Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004
Mühlpachr, P., Schola gerontologica. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005
Rabušic, L., Rabušicová, M., Učíme se celý život, Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2008
Beneš, M., Andragogika. Praha: Grada Publishing, 2008
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - V čem spatřujete tak velký zájem o studium Na U3V? - zejména některých oborů?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. PhDr. Jůzlová - Vyzvedla kultivovaný projev při obhajobě a znalost problematiky.