Cílem této diplomové práce je analyzovat a navrhnout optimální postup pro testování aplikací pro mobilní telefony (tzv. mobilních aplikací). Teoretická část se skládá ze shrnutí dosavadních postupů a znalostí z oboru testování, identifikace rozdílů mezi testováním počítačového softwaru a aplikací pro mobilní zařízení a analýzou podpory testování v operačních systémech. Praktická část se pak zabývá vytvořením jednotného testing skeletonu, který popisuje jednotlivé činnosti testera během projektu. Použitelnost tohoto testing skeletonu je ověřena praktickým otestováním aplikace pro mobilní operační systém Android.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze and suggest optimal procedure for testing of applications for mobile phones (i.e. mobile applications). The theretical part consists of existing procedures and knowledge summary in testing domain, identification of differences between PC software testing and mobile applications testing and analysis of testing support in operating systems. The practical part is concerned with creating of unified testing skeleton which describes the various tester?s activities during the project. Usability of this testing skeleton is verified by practical testing of application for Android mobile operating system.
Klíčová slova
Testování, Testování aplikací pro mobilní zařízení, Android, iOS, Testování černé skříňky, Testing skeleton
Klíčová slova v angličtině
Testing, Testing of mobile applications, Android, iOS, Black-box testing, Testing Skeleton
Rozsah průvodní práce
84 s. + 18 s. (přílohy)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je analyzovat a navrhnout optimální postup pro testování aplikací pro mobilní telefony (tzv. mobilních aplikací). Teoretická část se skládá ze shrnutí dosavadních postupů a znalostí z oboru testování, identifikace rozdílů mezi testováním počítačového softwaru a aplikací pro mobilní zařízení a analýzou podpory testování v operačních systémech. Praktická část se pak zabývá vytvořením jednotného testing skeletonu, který popisuje jednotlivé činnosti testera během projektu. Použitelnost tohoto testing skeletonu je ověřena praktickým otestováním aplikace pro mobilní operační systém Android.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze and suggest optimal procedure for testing of applications for mobile phones (i.e. mobile applications). The theretical part consists of existing procedures and knowledge summary in testing domain, identification of differences between PC software testing and mobile applications testing and analysis of testing support in operating systems. The practical part is concerned with creating of unified testing skeleton which describes the various tester?s activities during the project. Usability of this testing skeleton is verified by practical testing of application for Android mobile operating system.
Klíčová slova
Testování, Testování aplikací pro mobilní zařízení, Android, iOS, Testování černé skříňky, Testing skeleton
Klíčová slova v angličtině
Testing, Testing of mobile applications, Android, iOS, Black-box testing, Testing Skeleton
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma. Zaměřte se na principy a metodiku, uveďte rozdíl proti testování aplikací pro platformu PC. Soustřeďte se zejména na operační systémy Android a iPhone OS.
Proveďte analýzu nejčastějších problémů při testování mobilních aplikací včetně hodnocení rizik a možných důsledků.
Navrhněte optimální strategii a postup (optimálně ve formě vývojového diagramu, tzv. testing skeleton) pro black-box testování aplikací pro mobilní telefony. Zohledněte analýzu rizik při definici prioritizace. Odhadněte náročnost každého kroku (např. v procentech celkového času), nejlépe ve formě srovnávací tabulky.
Navržený postup aplikujte na vybranou aplikaci a proveďte její black-box testování z hlediska trasovatelnosti zákaznických požadavků. Vypracujte design testů a testovací závěrečnou zprávu.
Zásady pro vypracování
Vypracujte literární rešerši na dané téma. Zaměřte se na principy a metodiku, uveďte rozdíl proti testování aplikací pro platformu PC. Soustřeďte se zejména na operační systémy Android a iPhone OS.
Proveďte analýzu nejčastějších problémů při testování mobilních aplikací včetně hodnocení rizik a možných důsledků.
Navrhněte optimální strategii a postup (optimálně ve formě vývojového diagramu, tzv. testing skeleton) pro black-box testování aplikací pro mobilní telefony. Zohledněte analýzu rizik při definici prioritizace. Odhadněte náročnost každého kroku (např. v procentech celkového času), nejlépe ve formě srovnávací tabulky.
Navržený postup aplikujte na vybranou aplikaci a proveďte její black-box testování z hlediska trasovatelnosti zákaznických požadavků. Vypracujte design testů a testovací závěrečnou zprávu.
Seznam doporučené literatury
PATTON, Ron. Testování softwaru. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002
GLENFORD J. Myers. The Art of Software Testing. John Wiley and Sons, Inc., 2th edition, 2004
Testing Mobile Applications is Different from Testing Traditional Application. A white paper by L1onbridge, USA, 2006
Google : Android [online]. 2010. Dostupné z WWW: http://www.android.com
Apple : iOS [online]. 2010. Dostupné z WWW: http://www.apple.com/ios
ŠTRBÁK, Martin; VALIENTOVÁ, Silvia; GRÖSSL, Zdeněk. Blog o testování [online]. 2010. Dostupné z WWW: http://cz-testing.blogspot.com
Seznam doporučené literatury
PATTON, Ron. Testování softwaru. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002
GLENFORD J. Myers. The Art of Software Testing. John Wiley and Sons, Inc., 2th edition, 2004
Testing Mobile Applications is Different from Testing Traditional Application. A white paper by L1onbridge, USA, 2006
Google : Android [online]. 2010. Dostupné z WWW: http://www.android.com
Apple : iOS [online]. 2010. Dostupné z WWW: http://www.apple.com/ios
ŠTRBÁK, Martin; VALIENTOVÁ, Silvia; GRÖSSL, Zdeněk. Blog o testování [online]. 2010. Dostupné z WWW: http://cz-testing.blogspot.com
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s obsahem a výsledky své diplomové práce v krátké prezentaci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta práce následovala diskuze, ve které byly položeny následující dotazy:
Ing. Outěřický: Tabulce č.2 - student uvádí, že na mobilních aplikacích nelze provádět white-box testy, statické testy, performance testy, a Monkey testy. Nikde však dále nerozvádí důvod proč nelze tyto testy provádět.
Ing. Outěřický: Tabulka č.3 - závažnost chyb se zde vztahuje k určitému typu aplikace? Případně jakým zdrojem či zkušenostmi je tato tabulka podložená. Závažnost chyb se nedá obecně specifikovat pro všechny typy aplikací. Například kosmetickou vadu u aplikace pro telefonovaní přes internet lze považovat za banální, avšak například u aplikace pro zobrazování map může být fatalní.
dr. Šilhavý: White-Box test se provádí na mobilním zařízení? Jak je princip?
dr. Bližňák: Automatické testování GUI.
Student na položené dotazy odpověděl. Následovalo zkoušení ze tří předmětů.