V bakalářské práci se snažím zmapovat vnímání genderových stereotypů dětmi předškolního věku a také zjistit, jaký postoj k této stereotypizaci zaujímají rodiče dětí a jejich učitelky . V teoretické části se zabývám vysvětlením základních pojmů z genderové problematiky jako je pojem gender, feminita, maskulinita, genderová socializace, genderová role, genderová identita, genderové stereotypy a vývojové období předškolních dětí. V praktické části práce se věnuji metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu, analýze a interpretaci získaných dat a zodpovězení výzkumných otázek.
Annotation in English
In my bachelor thesis I try to map out the perception of gender stereotypes by preschool aged children and also find out what is the attitude of their parents and teachers to this stereotypisation. In the theoretical part I deal with the explanation of basic concepts from gender problems such as gender, femininity, masculinity, gender socialisation, gender roles, gender identity, gender stereotypes and development stages of preschool aged children. In the practical part I focus on the methodology of quantitative and qualitative research, the analysis and interpretation of the obtained data and on answering the research questions.
V bakalářské práci se snažím zmapovat vnímání genderových stereotypů dětmi předškolního věku a také zjistit, jaký postoj k této stereotypizaci zaujímají rodiče dětí a jejich učitelky . V teoretické části se zabývám vysvětlením základních pojmů z genderové problematiky jako je pojem gender, feminita, maskulinita, genderová socializace, genderová role, genderová identita, genderové stereotypy a vývojové období předškolních dětí. V praktické části práce se věnuji metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu, analýze a interpretaci získaných dat a zodpovězení výzkumných otázek.
Annotation in English
In my bachelor thesis I try to map out the perception of gender stereotypes by preschool aged children and also find out what is the attitude of their parents and teachers to this stereotypisation. In the theoretical part I deal with the explanation of basic concepts from gender problems such as gender, femininity, masculinity, gender socialisation, gender roles, gender identity, gender stereotypes and development stages of preschool aged children. In the practical part I focus on the methodology of quantitative and qualitative research, the analysis and interpretation of the obtained data and on answering the research questions.
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretckých východisek
Příprava výzkumu (výběr a charakteristika výzkumného souboru, stanovení cílů, výzkumných otázek, výběr metod výzkumu)
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů, doporučení pro praxi
Zpracování BP
Research Plan
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretckých východisek
Příprava výzkumu (výběr a charakteristika výzkumného souboru, stanovení cílů, výzkumných otázek, výběr metod výzkumu)
Provedení výzkumu
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu
Přijetí odpovídajících závěrů, doporučení pro praxi
Zpracování BP
Recommended resources
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7367-040-2
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci ? Pedagogická fakulta, 2003.
ISBN 80-244-0765-5.
KARSTEN, H. Ženy ? muži. Praha: Portál, 2006.
ISBN 80-7367-145-X
OAKLEY, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
ISBN 80-7178-403-6
RENZETTI, C.M.; CURRAN, D.J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.
ISBN 80-246-0525-2
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2003.
ISBN 80-7178-308-0
Recommended resources
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7367-040-2
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci ? Pedagogická fakulta, 2003.
ISBN 80-244-0765-5.
KARSTEN, H. Ženy ? muži. Praha: Portál, 2006.
ISBN 80-7367-145-X
OAKLEY, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
ISBN 80-7178-403-6
RENZETTI, C.M.; CURRAN, D.J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.
ISBN 80-246-0525-2
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2003.
ISBN 80-7178-308-0
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Jak nahlížíte na genderové stereotypy naší společnosti Vy sama? Myslím si, že je vhodné v některých oblastech stereotypizovat. Pomáhá nám to se orientovat ve společnosti. Ale nedomnívám se, že je to nutné ve všech oblastech.
2. Rozveďte doporučení pro praxi a možnosti dalšího zkoumání problematiky, o kterých hovoříte v závěru své práce.
1. Zdůvodněte, podle jakých kritérií je ve výzkumu zvoleno jeho pojetí (kvantitativní či kvalitativní). Je to podle Vás dáno technikou výzkumu (např. rozhovorem, viz str. 32)?