Bakalářská práce se zaměřuje na závislost na počítačových hrách. V teoretické části je definována jak všeobecná závislost, tak závislost na počítačových hrách. Dále je zde vznik a vývoj počítačových her až do dnešní doby, negativní vliv na zdraví při častém sezení u počítače či prevence vzniku závislosti.
Cílem praktické části je zjistit, a to formou dotazníků, zda studenti znají nebo hrají počítačové hry, zda si jsou vědomi rizika závislosti na počítačových hrách a jak často využívají počítač a k jakému účelu. Výzkum byl proveden na fakultách FHS a FAI.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on computer game addiction. The theoretical part defines both addictions in general and computer game addiction. It also describes the origins and hitherto development of computer games, the negative effect of frequent sitting at a computer and the ways of preventing the formation of addictions.
The aim of the analytic part is to ascertain, whether students are familiar with or play computer games, whether they are aware of the risk of computer game addiction and to determine how often they use their computer and for what purpose. This is achieved using questionnaires. The research has been conducted using information obtained from the students of the FHS and FAI departments.
Klíčová slova
Závislost, počítačová hra, prevence, léčba.
Klíčová slova v angličtině
Addiction, computer game, prevention, treatment.
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na závislost na počítačových hrách. V teoretické části je definována jak všeobecná závislost, tak závislost na počítačových hrách. Dále je zde vznik a vývoj počítačových her až do dnešní doby, negativní vliv na zdraví při častém sezení u počítače či prevence vzniku závislosti.
Cílem praktické části je zjistit, a to formou dotazníků, zda studenti znají nebo hrají počítačové hry, zda si jsou vědomi rizika závislosti na počítačových hrách a jak často využívají počítač a k jakému účelu. Výzkum byl proveden na fakultách FHS a FAI.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on computer game addiction. The theoretical part defines both addictions in general and computer game addiction. It also describes the origins and hitherto development of computer games, the negative effect of frequent sitting at a computer and the ways of preventing the formation of addictions.
The aim of the analytic part is to ascertain, whether students are familiar with or play computer games, whether they are aware of the risk of computer game addiction and to determine how often they use their computer and for what purpose. This is achieved using questionnaires. The research has been conducted using information obtained from the students of the FHS and FAI departments.
Klíčová slova
Závislost, počítačová hra, prevence, léčba.
Klíčová slova v angličtině
Addiction, computer game, prevention, treatment.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti závislosti na počítačových hrách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti závislosti na počítačových hrách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
POHL, O. Počítačové hry. Praha: Computer Press, 2002. 76 s. ISBN 80-7226-788-4.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. 197 s. ISBN 80-86568-02-04.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. 170 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
POHL, O. Počítačové hry. Praha: Computer Press, 2002. 76 s. ISBN 80-7226-788-4.
POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. 197 s. ISBN 80-86568-02-04.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student shrnula v bodech osnovu své bakalářské práce práce.
V rámci prezentace teoretické části se zaměřil na závislost na počítačových hrách.
V rámci praktické části shrnul v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu, stejně jako jeho výsledky.
Otázky obhajoby:
Otázka vedoucí - Pokuste se o komparaci pozitivního a negativního vlivu počítačových her. - "zážitek, dobrodružství x deficit pohybu, sociální vývoj".
Dr. Opatrný - Je dle Vás rozdíl a případně jaký, když na str. 32 uvádíte, že jednou je cílem zjištění pohledu a jednou zas zjištění postoje? Jak byste objasnil termín postoj? - " postoj - názor na určitý problém".
Dr. Opatrný - Proč uvádíte ve své práci, že cílem praktické části je zjistit, zda si studenti jsou vědomi rizika závislosti na PC hrách (str. 10), na str. 32 zas uvádíte, že cílem je zjistit postoj studentů k problematice? - "nepozornost při psaní textu".
Doc. Haburajová - Jaké byste uvedl doporučení pro praxi? - "větší informovanost v této oblasti".
Dr. Andrysová - Proč jste porovnával FHS a FAI - "zajímaly mě rozdíly mezi studenty těchto fakult".
Doc. Haburajová - Jak chcete zabezpečit informovanost v této oblastii? - "zavedením nějakého předmětu do výuky na VŠ".
Doc. Haburajová poukázala na fakt, že osoba, která tráví u PC více jak 4 hod. denně se stává závislou.