Předložená práce se zabývá srovnáním hodnotového systému romských a neromských ado-lescentů. Jejím cílem je zjistit, jestli se v hodnotových systémech romských a neromských ado-lescentů nachází rozdíly.
Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá definicemi hodnoty od různých autorů, klasifikací hodnot, hodnotovou orientací a také popi-suje období adolescence. V poslední kapitole se pojednává o romské menšině, její historií a specifickými hodnotami.
Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovou metodou u výzkum-ného vzorku adolescentů ve městě Hodoníně. Výzkum se zaměřuje na současnou hodnotovou orientaci, hodnoty materiální, sociální či duchovní.
V závěrečné části jsou prezentovány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The following work deals with comparison of the value system of Roma and Non-roma ado-lescents. The aim is to determine whether the value system of Roma and Non-roma kolescents are different.
The work is devided into two parts - the part theoretical and the part practical. The theoretical part deals with various definitions of values by different authors, classification of values, value orientations, and also describes the adolescent period. The final chapter deals with the Roma minority, their history and specific values.
The practical part contains the quantitative research realised by the method of questionnaries made by a sample group of adolescents from Hodonín. The research concentrates on tempora-ry value direction, material, social or spiritual values.
The results of the research are presented in the final part.
Klíčová slova
Hodnota, hodnotový systém, hodnotová orientace, adolescence, Romové.
Klíčová slova v angličtině
Value, value system, value orientation, adolescence, Roma.
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená práce se zabývá srovnáním hodnotového systému romských a neromských ado-lescentů. Jejím cílem je zjistit, jestli se v hodnotových systémech romských a neromských ado-lescentů nachází rozdíly.
Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá definicemi hodnoty od různých autorů, klasifikací hodnot, hodnotovou orientací a také popi-suje období adolescence. V poslední kapitole se pojednává o romské menšině, její historií a specifickými hodnotami.
Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovou metodou u výzkum-ného vzorku adolescentů ve městě Hodoníně. Výzkum se zaměřuje na současnou hodnotovou orientaci, hodnoty materiální, sociální či duchovní.
V závěrečné části jsou prezentovány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The following work deals with comparison of the value system of Roma and Non-roma ado-lescents. The aim is to determine whether the value system of Roma and Non-roma kolescents are different.
The work is devided into two parts - the part theoretical and the part practical. The theoretical part deals with various definitions of values by different authors, classification of values, value orientations, and also describes the adolescent period. The final chapter deals with the Roma minority, their history and specific values.
The practical part contains the quantitative research realised by the method of questionnaries made by a sample group of adolescents from Hodonín. The research concentrates on tempora-ry value direction, material, social or spiritual values.
The results of the research are presented in the final part.
Klíčová slova
Hodnota, hodnotový systém, hodnotová orientace, adolescence, Romové.
Klíčová slova v angličtině
Value, value system, value orientation, adolescence, Roma.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hodnotového systému.
Příprava metodiky výzkumné části.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hodnotového systému.
Příprava metodiky výzkumné části.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
JAKOUBEK, M. Cikáni a etnicita. Praha: Triton, 2008. ISBN 78-80-7387-105-5.
SCOTT, Peck M. Nevyšlapanou cestou. Vyd. 3. Praha: Argo, 2002.
ISBN 80-7203-036-1.
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migrani v České republice. Praha: Portál, 2001.
ISBN 80-7178-648-9.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
JAKOUBEK, M. Cikáni a etnicita. Praha: Triton, 2008. ISBN 78-80-7387-105-5.
SCOTT, Peck M. Nevyšlapanou cestou. Vyd. 3. Praha: Argo, 2002.
ISBN 80-7203-036-1.
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migrani v České republice. Praha: Portál, 2001.
ISBN 80-7178-648-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Romští adolescenti ve Vašem výzkumu uvádějí jako nejvyšší hodnotu "rodinu". Myslíte, že si pod tím představují spíše "rodinu a její soudržnost", nebo "rodinu a její materiální zabezpečení" nebo "rodinu a péči o děti" nebo "být členem rodiny"? Nebyl to předmět mého výzkumu. Osobně se domnívám, že to byl komplex toho všeho.
1. Čím si vysvětlujete, že ve výzkumu nebyly zjištěny žádné markantní rozdíly v hodnotové orientaci mezi romskými a neromskými adolescenty? Je to dáno tím, že je to stejná věková skupina, mají stejný životní styl, malé město. Domnívám se, že kdyby se výzkum odehrál např. v Brně, tak by výsledky mohly být jiné.
2. Popište, jaké mohou být nevýhody použití metody dotazníku ve Vašem výzkumu. Jakými případnými metodami, které by navazovaly na dotazník, by mohly být tyto nevýhody eliminovány? Mohla by to být kvalitativní metoda a určitě by bylo hlouběji zjištěno proč a jak.