Diplomová práce se zabývá zkoumáním vlivu chráněných dílen na rozvoj a seberealizaci mentálně postižených osob. Má dvě části, teoretickou a praktickou.
Teoretická část vymezuje pojmy jako je zdravotní znevýhodnění, mentální retardace, socializace, vzdělávání osob s mentálním postižením a jejich uplatnění na trhu práce, činnost a význam chráněných dílen. Poznatky se opírají o odbornou literaturu, která je součástí seznamu.
Cílem praktické části je zpracování získaných dat, která by pomohla objasnit, v čem spočívá vliv chráněných dílen Slunečnice na rozvoj a seberealizaci mentálně postižených zaměstnanců.
Anotace v angličtině
This thesis examines the impact of sheltered workshops for the development and fulfillment, mentally disabled persons. It has two parts: theoretical and practical ones.
The theoretical part defines terms such as medical handicaps, mental retardation, socialization and education of persons with intellectual disabilities and their market of work and the importance of sheltered workshops. The findings are based on the literature, which is part of the list.
The aim of the practical part is data processing, which would help clarify the impact of sheltered workshop called Sunflower development and fulfillment of mentally disabled workers.
Klíčová slova
zdravotní znevýhodnění, mentální retardace, vzdělávání, zaměstnávání
chráněné dílny, volný trh práce
Klíčová slova v angličtině
health handicaps, mental retardation, education, employment, sheltered workshops, the free market of work
Rozsah průvodní práce
144 s. (236 546 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkoumáním vlivu chráněných dílen na rozvoj a seberealizaci mentálně postižených osob. Má dvě části, teoretickou a praktickou.
Teoretická část vymezuje pojmy jako je zdravotní znevýhodnění, mentální retardace, socializace, vzdělávání osob s mentálním postižením a jejich uplatnění na trhu práce, činnost a význam chráněných dílen. Poznatky se opírají o odbornou literaturu, která je součástí seznamu.
Cílem praktické části je zpracování získaných dat, která by pomohla objasnit, v čem spočívá vliv chráněných dílen Slunečnice na rozvoj a seberealizaci mentálně postižených zaměstnanců.
Anotace v angličtině
This thesis examines the impact of sheltered workshops for the development and fulfillment, mentally disabled persons. It has two parts: theoretical and practical ones.
The theoretical part defines terms such as medical handicaps, mental retardation, socialization and education of persons with intellectual disabilities and their market of work and the importance of sheltered workshops. The findings are based on the literature, which is part of the list.
The aim of the practical part is data processing, which would help clarify the impact of sheltered workshop called Sunflower development and fulfillment of mentally disabled workers.
Klíčová slova
zdravotní znevýhodnění, mentální retardace, vzdělávání, zaměstnávání
chráněné dílny, volný trh práce
Klíčová slova v angličtině
health handicaps, mental retardation, education, employment, sheltered workshops, the free market of work
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti činnosti chráněných dílen, mentálně postižených zaměstnanců aj.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaných rozhovorů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti činnosti chráněných dílen, mentálně postižených zaměstnanců aj.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaných rozhovorů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANG, G., BERBERICHOVÁ, CH. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: SPN, 1987.
14-340-87.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000. ISBN 80-85931-86-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
ŠVARCOVÁ, I. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých. Praha: SEPTIMA, 1995. ISBN 80-85801-54-X.
Seznam doporučené literatury
LANG, G., BERBERICHOVÁ, CH. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. Praha: SPN, 1987.
14-340-87.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: PAIDO, 2000. ISBN 80-85931-86-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
ŠVARCOVÁ, I. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých. Praha: SEPTIMA, 1995. ISBN 80-85801-54-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka shrnula v bodech osnovu své diplomové práce.
V rámci prezentace teoretické části se zaměřila na výčet informací z oblasti integrace osob s mentálním postižením v majoritní společnosti - chráněným dílnám.
V rámci praktické části shrnula v prezentaci metodologii realizovaného výzkumu.
Otázky obhajoby:
Prof. Švec (položil otázku vedoucí) - Jaký je zásadní rozdíl ve slovním spojení "mentálně postižený zaměstnanec", kterým běžně ve své práci operujete, a zaměstnanec s mentálním postižením (lépe osoba se zdravotním postižením)? Proč bývá první spojení mezi odbornou veřejností považováno za nekorektní? - "je nutné používat termín osoby s mentálním postižení, na prvním místě ve vždy osoba člověka".
Prof. Švec (položil otázku vedoucí) - Zdůvodněte volbu metod výzkumu u jednotlivých výzkumných souborů? - "zvolen byl kvalitativní výzkum z důvodu výběru respondentů".
Prof. Švec (položil otázku vedoucí) - Které výsledky výzkumu považujete za překvapující? - "rozpor mezi názory rodičů a respondentů (oblast přátelských vztahů)".