Cílem této práce je zmapovat situaci v problematice šikany učitelů ze strany žáků základ-ních škol. Teoretická část práce je ve své první části zaměřena na objasnění problému agre-sivity, agrese a šikany obecně, ve druhé části je zaměřena na šikanu ve školním prostředí s důrazem na její specifickou formu v podobě šikany učitelů ze strany žáků.
Praktická část práce mapuje prostřednictvím výzkumného šetření uskutečněného pomocí anonymní dotazníkové metody výskyt šikany učitelů na 2. stupni základních škol. V závěru práce je proveden rozbor výzkumu se zaměřením na zodpovězení základních výzkumných otázek.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the situation in the issue of bullying of teachers by pupils in prima-ry schools. The theoretical section is in its first part focused on clarifying the problem of aggression and bullying in general, in the second part it is focused on bullying in the school environment with emphasis on its specific form in the form of bullying of teachers by pu-pils.
The practical part describes the research carried out by using an anonymous questionnaire method used to learn about bullying of teachers in upper primary schools. The conclusion is an analysis of research aimed at answering basic research questions.
aggression, bullying, victim, aggressor, authority of teachers, problematic behaviour of students, bullying teachers
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zmapovat situaci v problematice šikany učitelů ze strany žáků základ-ních škol. Teoretická část práce je ve své první části zaměřena na objasnění problému agre-sivity, agrese a šikany obecně, ve druhé části je zaměřena na šikanu ve školním prostředí s důrazem na její specifickou formu v podobě šikany učitelů ze strany žáků.
Praktická část práce mapuje prostřednictvím výzkumného šetření uskutečněného pomocí anonymní dotazníkové metody výskyt šikany učitelů na 2. stupni základních škol. V závěru práce je proveden rozbor výzkumu se zaměřením na zodpovězení základních výzkumných otázek.
Anotace v angličtině
The aim of this work is the situation in the issue of bullying of teachers by pupils in prima-ry schools. The theoretical section is in its first part focused on clarifying the problem of aggression and bullying in general, in the second part it is focused on bullying in the school environment with emphasis on its specific form in the form of bullying of teachers by pu-pils.
The practical part describes the research carried out by using an anonymous questionnaire method used to learn about bullying of teachers in upper primary schools. The conclusion is an analysis of research aimed at answering basic research questions.
aggression, bullying, victim, aggressor, authority of teachers, problematic behaviour of students, bullying teachers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany na základních školách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu problematiky šikany učitelů ze strany žáků na základních školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti šikany na základních školách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu problematiky šikany učitelů ze strany žáků na základních školách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 256 s. ISBN 8073670143.
ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo?: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1 Praha : ISV, 2003. 170 s. ISBN 8086642186.
VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. 141 s. ISBN 978-80-247-2282-5.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 256 s. ISBN 8073670143.
ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo?: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1 Praha : ISV, 2003. 170 s. ISBN 8086642186.
VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. 141 s. ISBN 978-80-247-2282-5.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. 190 s. ISBN 80-7315-082-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky vedoucího:
Čím byl výzkum přínosný pro Vás osobně?
Uvažujete o zveřejnění výsledků výzkumu v nějaké podobě?
Otázky oponenta:
Co považujete ze zlepší možnost ve zvládání této problematiky?
Jak byste si mohla dále zdůvodnit "mezičlánek v osobě ředitele jako nežádoucí filtr" při získávání dat?
Studentka otázky oponenta i vedoucího vhodně zodpověděla v rámci obhajoby.
Byli respondenti srovnáváni z hlediska pohlaví? (PhDr. Opatrný) - Ano, vyšší procento šikanových byly ženy (studentka).
Odkud byli respondenti? (Ing. Dofková) - Zlínský a Olomoucký kraj (studentka).