Tématem mé bakalářské práce je pohled na dnešní mládež očima nepedagogických pracovníků. Nejprve jsem věnovala pozornost školnímu prostředí, jeho vlivu na žáky a organizaci školy. Zabývala jsem se skrytými a viditelnými činnostmi ve škole a také vztahy mezi jejími zaměstnanci. Charakterizovala jsem dnešní mládež a její postoj ke starší generaci. Popsala jsem vlivy médií na děti, jejich vzory i idoly, které si dnešní mládež vybírá. V praktické části jsem se zaměřila na sběr dat pomocí dotazníků a rozhovoru. Zúčastnily se jí z prvního stupně vybrané 3. a 5.třídy a z druhého 7. a 9. ze čtyř škol. Zmapovala jsem životní hodnoty dnešní mládeže, jejich volbu budoucího povolání, úsilí k dosažení vysněných cílů a vztah ke starší generaci, včetně představy o svém stáří. Zaměstnanců škol jsem se zeptala na jejich spokojenost v práci, chování dnešních žáků ve škole a smýšlení o hodnotách dnešních dětí. Snažila jsem se porozumět diskutovanému generačnímu problému v dnešní společnosti.
Anotace v angličtině
The subject-matter of my bachelor?s work is how young people today are perceived through the eyes of non-pedagogical workers. First of all, I focused my attention on the school environment, how it affects pupils, and also the organization of the school. I considered both hidden and visible activities at school and the relationships among school staff. I defined young people today and their attitude towards the older generation. I identified the influence of the media on children, the role models and idols young people today follow. In the practical part of the work, I focused on the data collection using questionnaires and interviews. Among the questioned ones there were chosen classes of year 3 and 5 of the first educational stage and year 7 and 9 of the second educational stage from 4 different schools. I surveyed life values of the young today, their choice of future jobs, efforts for fulfilling their dreams and their attitude towards the older generation, including the idea of their old age. I asked the school staff about their work satisfaction, the behaviour of pupils at school nowadays, and their opinions about the values of pupils today. I have tried to understand the discussed generation issue in contemporary society.
Klíčová slova
Hodnota, prostředí, výchova, pracovník školy, žák, mládež, škola, média
Klíčová slova v angličtině
Value, environment, education, school staff, pupil, youth, school, the media
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je pohled na dnešní mládež očima nepedagogických pracovníků. Nejprve jsem věnovala pozornost školnímu prostředí, jeho vlivu na žáky a organizaci školy. Zabývala jsem se skrytými a viditelnými činnostmi ve škole a také vztahy mezi jejími zaměstnanci. Charakterizovala jsem dnešní mládež a její postoj ke starší generaci. Popsala jsem vlivy médií na děti, jejich vzory i idoly, které si dnešní mládež vybírá. V praktické části jsem se zaměřila na sběr dat pomocí dotazníků a rozhovoru. Zúčastnily se jí z prvního stupně vybrané 3. a 5.třídy a z druhého 7. a 9. ze čtyř škol. Zmapovala jsem životní hodnoty dnešní mládeže, jejich volbu budoucího povolání, úsilí k dosažení vysněných cílů a vztah ke starší generaci, včetně představy o svém stáří. Zaměstnanců škol jsem se zeptala na jejich spokojenost v práci, chování dnešních žáků ve škole a smýšlení o hodnotách dnešních dětí. Snažila jsem se porozumět diskutovanému generačnímu problému v dnešní společnosti.
Anotace v angličtině
The subject-matter of my bachelor?s work is how young people today are perceived through the eyes of non-pedagogical workers. First of all, I focused my attention on the school environment, how it affects pupils, and also the organization of the school. I considered both hidden and visible activities at school and the relationships among school staff. I defined young people today and their attitude towards the older generation. I identified the influence of the media on children, the role models and idols young people today follow. In the practical part of the work, I focused on the data collection using questionnaires and interviews. Among the questioned ones there were chosen classes of year 3 and 5 of the first educational stage and year 7 and 9 of the second educational stage from 4 different schools. I surveyed life values of the young today, their choice of future jobs, efforts for fulfilling their dreams and their attitude towards the older generation, including the idea of their old age. I asked the school staff about their work satisfaction, the behaviour of pupils at school nowadays, and their opinions about the values of pupils today. I have tried to understand the discussed generation issue in contemporary society.
Klíčová slova
Hodnota, prostředí, výchova, pracovník školy, žák, mládež, škola, média
Klíčová slova v angličtině
Value, environment, education, school staff, pupil, youth, school, the media
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis hodnotové orientace žáků ZŠ na základě dostupné literatury,
- na provedení "kontrolního" šetření mezi žáky na vybraných ZŠ,
- na provedení šetření mezi nepedagogickými pracovníky ZŠ za účelem zmapování jejich názorů na to, jak vnímají současnou mládež.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění názorů nepedagogických pracovníků ZŠ.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis hodnotové orientace žáků ZŠ na základě dostupné literatury,
- na provedení "kontrolního" šetření mezi žáky na vybraných ZŠ,
- na provedení šetření mezi nepedagogickými pracovníky ZŠ za účelem zmapování jejich názorů na to, jak vnímají současnou mládež.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na zjištění názorů nepedagogických pracovníků ZŠ.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Praha: Grada Publishing, 2007.
PODLAHOVÁ, L. Žák sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
RABUŠIC, L. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008. 1. vyd. Brno: MU, 2009.
KELER, J. a kol. Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996.
PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: PdF TU, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Praha: Grada Publishing, 2007.
PODLAHOVÁ, L. Žák sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
RABUŠIC, L. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008. 1. vyd. Brno: MU, 2009.
KELER, J. a kol. Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G, 1996.
PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: PdF TU, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - výsledky výzkumného šetření - odpověděla vyčerpávajícím způsobem - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - vztah mladší a starší generace - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Hungr - změny v postavení nepedagogických pracovníků dříve a dnes - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Jůzl - vychovávají nepedagogičtí pracovníci děti? - odpověděla vyčerpávajícím způsobem