Tato práce vymezuje specifický literární žánr, tzv. Bildungsroman, do češtiny nejčastěji překládaný jako román vývojový. Zaměřuje se zejména na obecné prvky tohoto žánru. Na základě analýzy románů (Viléma Meistera léta učednická a Viléma Meistera léta tovaryšská aneb Odříkání Johanna Wolfganga Goetha; Nadějné vyhlídky Charlese Dickense) zachycuje proces zrání hlavních hrdinů. Formování a postupné začleňování těchto postav dává do souvislostí s poznatky z oblasti sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
This work describes a specific literary genre, so-called Bildungsroman, often translated into Czech as "román vývojový" (growing up novel). It addresses especiallly general elements of this genre. It represents process of fables´maturing on the base of analysis of selected novels (Vilém Meister´s Discipular Years and Vilém Meister´s Journeyman Years or asceticism by Johann Wolfgang Goethe; Great Expectations by Charles Dickens). Forming and gradual intergrating these charakters into society is given to connection with knowledge of social pedagogy.
Klíčová slova
Bildungsroman, romány vývojové, anglická literatura, německá literatura, Johann Wolfgang Goethe, Charles Dickens, osvícenství, viktoriánská Anglie, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Bildungsroman, growing up novels, Englisch literature, German literature, Johann Wolfgang Goethe, Charles Dickens, Enlightenment, Victorian England, social pedagogy
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce vymezuje specifický literární žánr, tzv. Bildungsroman, do češtiny nejčastěji překládaný jako román vývojový. Zaměřuje se zejména na obecné prvky tohoto žánru. Na základě analýzy románů (Viléma Meistera léta učednická a Viléma Meistera léta tovaryšská aneb Odříkání Johanna Wolfganga Goetha; Nadějné vyhlídky Charlese Dickense) zachycuje proces zrání hlavních hrdinů. Formování a postupné začleňování těchto postav dává do souvislostí s poznatky z oblasti sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
This work describes a specific literary genre, so-called Bildungsroman, often translated into Czech as "román vývojový" (growing up novel). It addresses especiallly general elements of this genre. It represents process of fables´maturing on the base of analysis of selected novels (Vilém Meister´s Discipular Years and Vilém Meister´s Journeyman Years or asceticism by Johann Wolfgang Goethe; Great Expectations by Charles Dickens). Forming and gradual intergrating these charakters into society is given to connection with knowledge of social pedagogy.
Klíčová slova
Bildungsroman, romány vývojové, anglická literatura, německá literatura, Johann Wolfgang Goethe, Charles Dickens, osvícenství, viktoriánská Anglie, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Bildungsroman, growing up novels, Englisch literature, German literature, Johann Wolfgang Goethe, Charles Dickens, Enlightenment, Victorian England, social pedagogy
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" ( IMS 2009 ). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Metodou zpracování bude kvalitativně koncipovaná obsahová analýza obsahující mj. postupy induktivní kategorizace.Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na představení specifického žánru novověké literatury - vzdělávacího ( Bildungs- ) románu. Praktická část práce se bude věnovat analýze zvolených románů vybraných autorů ( Johanna Wolfganga Goetha a Charlese Dickense ) v kontextu sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" ( IMS 2009 ). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Metodou zpracování bude kvalitativně koncipovaná obsahová analýza obsahující mj. postupy induktivní kategorizace.Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na představení specifického žánru novověké literatury - vzdělávacího ( Bildungs- ) románu. Praktická část práce se bude věnovat analýze zvolených románů vybraných autorů ( Johanna Wolfganga Goetha a Charlese Dickense ) v kontextu sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
Goethe, J. W. von. Viléma Meistera léta učednická. Praha: SNKLU, 1958.
Goethe, J. W. von. Viléma Meistera léta tovaryšská aneb Odříkání; Viléma Meistera divadelní poslání. Praha: SNKLU, 1961.
Dickens, Ch. Nadějné vyhlídky. Praha: Odeon, 1972.
Bachtin, M. M. Román jako dialog. Praha: Odeon, 1980.
Stříbrný, Z. Dějiny anglické literatury. Praha: Academia, 1987.
Dějiny německé literatury. Praha: Karolinum, 2006.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Goethe, J. W. von. Viléma Meistera léta učednická. Praha: SNKLU, 1958.
Goethe, J. W. von. Viléma Meistera léta tovaryšská aneb Odříkání; Viléma Meistera divadelní poslání. Praha: SNKLU, 1961.
Dickens, Ch. Nadějné vyhlídky. Praha: Odeon, 1972.
Bachtin, M. M. Román jako dialog. Praha: Odeon, 1980.
Stříbrný, Z. Dějiny anglické literatury. Praha: Academia, 1987.
Dějiny německé literatury. Praha: Karolinum, 2006.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupní studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
3. doc. Radvan: Připomínky ke struktuře práce.
Mgr. Vavřík: Některé aspekty srovnání pojednávaných autorů.
- odpověděla s přehledem