Téma, které je předmětem mé práce, je nazváno ?Školní a rodinné prostředí jako zátěž dítěte ústící v potulky a útěk od rodiny, důsledky a východiska?. Bakalářská práce je rozdělena do pěti částí. Teoretická část obsahuje čtyři deskriptivní kapitoly. Praktickou část tvoří kvantitativní průzkum a jeho vyhodnocení.
Cílem mé bakalářské práce byla snaha popsat a vysvětlit problematiku školního a rodinného prostředí, se zaměřením na zátěžové situace, které startují potulky a později i útěky dětí od rodiny. Dále jsem rozebral důsledky útěků a pokusil se nalézt vhodné řešení a východiska. V praktické části jsem u respondentů pomocí dotazníku zjistil jejich zkušenosti s tématem útěků dětí z domova a potvrdil si předpoklad o tom, který z uvedených patologických jevů a jaké okolnosti ve výchovném prostředí by je přiměly k útěku od rodiny. U koho by v případě útěku hledaly pomoc a s kým by jej byly ochotni řešit.
Anotace v angličtině
The topic of my thesis is ?school and family environment and its weight that cause wanderings and runnigs away from the family, consequences and basis. My thesis is is divided into five parts. Theoretical part contains four descriptive chapters. The practical part consists of quantitative research and evaluation.
The main point of my thesis was description and explanation of school and family environment disputableness, with focusing on stress situations, which cause wanderings and runings away from family. The next thing I discussed were consequences of runnings away and I also tried to find an appropriate solutions and resources. In the practical part I asked respondents by using the questionnaires to find out their experiences with children runings from home, that confirmed the assumption about pathology effects and circumstances in the educational environment that forced children to run away from house. Where would they search for help and with who would they talk about it to.
Klíčová slova
Dítě, potulka, útěk, školní prostředí, rodinné prostředí, zátěž, patologický jev, výchova.
Klíčová slova v angličtině
Child, wanderings, runnings, school environment, family backround, stress, pathology effect, upbringing.
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Téma, které je předmětem mé práce, je nazváno ?Školní a rodinné prostředí jako zátěž dítěte ústící v potulky a útěk od rodiny, důsledky a východiska?. Bakalářská práce je rozdělena do pěti částí. Teoretická část obsahuje čtyři deskriptivní kapitoly. Praktickou část tvoří kvantitativní průzkum a jeho vyhodnocení.
Cílem mé bakalářské práce byla snaha popsat a vysvětlit problematiku školního a rodinného prostředí, se zaměřením na zátěžové situace, které startují potulky a později i útěky dětí od rodiny. Dále jsem rozebral důsledky útěků a pokusil se nalézt vhodné řešení a východiska. V praktické části jsem u respondentů pomocí dotazníku zjistil jejich zkušenosti s tématem útěků dětí z domova a potvrdil si předpoklad o tom, který z uvedených patologických jevů a jaké okolnosti ve výchovném prostředí by je přiměly k útěku od rodiny. U koho by v případě útěku hledaly pomoc a s kým by jej byly ochotni řešit.
Anotace v angličtině
The topic of my thesis is ?school and family environment and its weight that cause wanderings and runnigs away from the family, consequences and basis. My thesis is is divided into five parts. Theoretical part contains four descriptive chapters. The practical part consists of quantitative research and evaluation.
The main point of my thesis was description and explanation of school and family environment disputableness, with focusing on stress situations, which cause wanderings and runings away from family. The next thing I discussed were consequences of runnings away and I also tried to find an appropriate solutions and resources. In the practical part I asked respondents by using the questionnaires to find out their experiences with children runings from home, that confirmed the assumption about pathology effects and circumstances in the educational environment that forced children to run away from house. Where would they search for help and with who would they talk about it to.
Klíčová slova
Dítě, potulka, útěk, školní prostředí, rodinné prostředí, zátěž, patologický jev, výchova.
Klíčová slova v angličtině
Child, wanderings, runnings, school environment, family backround, stress, pathology effect, upbringing.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- školní a rodinné prostředí jako zátěž dítěte ústící v potulky a útěk od rodiny
- důvody detí vedoucí v potulky a útěk od rodiny
- pomoc, důsledky a řešení
Součástí práce bude kvantitativní zkoumání - dotazník zaměřený na důvody a důsledky školní a rodinné zátěže dítěte ( ústící v potulky a útěk od rodiny ) a východiska z nich.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- školní a rodinné prostředí jako zátěž dítěte ústící v potulky a útěk od rodiny
- důvody detí vedoucí v potulky a útěk od rodiny
- pomoc, důsledky a řešení
Součástí práce bude kvantitativní zkoumání - dotazník zaměřený na důvody a důsledky školní a rodinné zátěže dítěte ( ústící v potulky a útěk od rodiny ) a východiska z nich.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M. Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1988.
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha:Sociologické nakladatelství, 1997.
Vališová, A., Kasíková H a kol. Pedagigika pro učitele. Praha: Grada, 2006.
Matějíček Z./Dytrych Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Vágnerová, M. Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1988.
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha:Sociologické nakladatelství, 1997.
Vališová, A., Kasíková H a kol. Pedagigika pro učitele. Praha: Grada, 2006.
Matějíček Z./Dytrych Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupní studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta BP - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Palovčíková: Jaká je efektivita pomáhajících organizací?
PhDr. Beran: Volba škol a rozdíl mezi venkovskou a městskou školou.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem