Bakalářská práce se zabývá systémem vzdělávání seniorů. Popisuje stáří, vědy zabývající se vzděláváním dospělých a seniorů. Je zde nastíněn koncept celoživotního vzdělávání, cíle, faktory, bariéry a metody ve vzdělávání seniorů. Jsou zde popsány formy vzdělávání seniorů. Průzkumné šetření je o spokojenosti posluchačů na Univerzitě třetího věku se vzděláváním.
Anotace v angličtině
Bachelor work focus on education system of seniors. Describe old age, sciences focus on education of adults and seniors. There is outline concept lifelong learning, aims, factors, barrier and methods in education of seniors. There are also forms of education of seniors. The survey is about satisfaction of learners with education at University of the third age.
Old age, aging, adult education, gerontopedagogy, education, lifelong learning.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá systémem vzdělávání seniorů. Popisuje stáří, vědy zabývající se vzděláváním dospělých a seniorů. Je zde nastíněn koncept celoživotního vzdělávání, cíle, faktory, bariéry a metody ve vzdělávání seniorů. Jsou zde popsány formy vzdělávání seniorů. Průzkumné šetření je o spokojenosti posluchačů na Univerzitě třetího věku se vzděláváním.
Anotace v angličtině
Bachelor work focus on education system of seniors. Describe old age, sciences focus on education of adults and seniors. There is outline concept lifelong learning, aims, factors, barrier and methods in education of seniors. There are also forms of education of seniors. The survey is about satisfaction of learners with education at University of the third age.
Old age, aging, adult education, gerontopedagogy, education, lifelong learning.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmu stáří a jeho periodizace. Dělení stáří: biologické, sociální a kalendářní stáří. Charakteristika procesu stárnutí: dlouhověkost a s ní spojené problémy ve společnosti. Změny spojené s procesem stárnutí: psychické a tělesné změny, omezení sociálních kontaktů, intelekt, paměť. Gerantagogika a andragogika: popis, předmět a dělení. Význam vzdělávání ve stáří. Formy vzdělávání seniorů - univerzity třetího věku, kurzy pro seniory (např. práce s počítačem, internetem, výtvarné dílny apod.). Systém vzdělávání seniorů v ČR. Metody výzkumu: dotazník, rozhovor. Šetření proběhne v domovech pro seniory, penzionech pro seniory za účelem zjištění, jakou nabídku kurzů poskytují, jaká je spokojenost uživatelů a jaký je zájem seniorů o vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Vymezení pojmu stáří a jeho periodizace. Dělení stáří: biologické, sociální a kalendářní stáří. Charakteristika procesu stárnutí: dlouhověkost a s ní spojené problémy ve společnosti. Změny spojené s procesem stárnutí: psychické a tělesné změny, omezení sociálních kontaktů, intelekt, paměť. Gerantagogika a andragogika: popis, předmět a dělení. Význam vzdělávání ve stáří. Formy vzdělávání seniorů - univerzity třetího věku, kurzy pro seniory (např. práce s počítačem, internetem, výtvarné dílny apod.). Systém vzdělávání seniorů v ČR. Metody výzkumu: dotazník, rozhovor. Šetření proběhne v domovech pro seniory, penzionech pro seniory za účelem zjištění, jakou nabídku kurzů poskytují, jaká je spokojenost uživatelů a jaký je zájem seniorů o vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
BOČKOVÁ, V. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN: 80-244-0155-X.
BOČKOVÁ, V. Úvod do teorie vzdělávání dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1983.
ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. ISBN: 978-80-223-2287-4.
FLEISCHMANN, K. LIVEČKA, E. Problémy efektivnosti vzdělávání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
PACOVSKÝ, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. ISBN: 80-201-0076-8.
PALÁN, Z. Další vzdělávání ve světě změn. Praha: Univerzita J. A. Komenského Praha, 2007. ISBN: 978-80-86723-31-0.
PALÁN, Z. LANGER, T. Základy andragogiky. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2008. ISBN: 978-80-86723-58-7.
PETŘKOVÁ, A. Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN: 80-244-0007-3.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
BOČKOVÁ, V. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN: 80-244-0155-X.
BOČKOVÁ, V. Úvod do teorie vzdělávání dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1983.
ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. ISBN: 978-80-223-2287-4.
FLEISCHMANN, K. LIVEČKA, E. Problémy efektivnosti vzdělávání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
PACOVSKÝ, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. ISBN: 80-201-0076-8.
PALÁN, Z. Další vzdělávání ve světě změn. Praha: Univerzita J. A. Komenského Praha, 2007. ISBN: 978-80-86723-31-0.
PALÁN, Z. LANGER, T. Základy andragogiky. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2008. ISBN: 978-80-86723-58-7.
PETŘKOVÁ, A. Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN: 80-244-0007-3.