Tato bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků do školních tříd běžných škol. V práci je objasněn pojem integrace a popsáno několik druhů postižení, které je možné úspěšně integrovat. Zabývá se edukací žáků s těmito formami postižení. Část práce je věnována poradenství, legislativě a právní úpravě integrace v ČR. Součástí bakalářské práce je také praktická část, která obsahuje kazuistiku integrované žákyně a vyhodnocené dotazníkové šetření k integraci.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the integration of pupils into mainstream school classrooms. The concept of integration is explained and several types of students´ disabilities are described. Students with those disabilities may successfully be integrated and trained. Part of the thesis is focused on consultancy, legislation and legal regulations concerning the integration of pupils into classrooms in the Czech Republic. Part of the bachelor thesis is a practical section containing a case report of an integrated pupil and the assessment of questionnaire on integration.
Integration, consultancy, legislation, teacher, pupil with special educational needs, family, school, teacher assistant
Rozsah průvodní práce
68 s., 21 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků do školních tříd běžných škol. V práci je objasněn pojem integrace a popsáno několik druhů postižení, které je možné úspěšně integrovat. Zabývá se edukací žáků s těmito formami postižení. Část práce je věnována poradenství, legislativě a právní úpravě integrace v ČR. Součástí bakalářské práce je také praktická část, která obsahuje kazuistiku integrované žákyně a vyhodnocené dotazníkové šetření k integraci.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the integration of pupils into mainstream school classrooms. The concept of integration is explained and several types of students´ disabilities are described. Students with those disabilities may successfully be integrated and trained. Part of the thesis is focused on consultancy, legislation and legal regulations concerning the integration of pupils into classrooms in the Czech Republic. Part of the bachelor thesis is a practical section containing a case report of an integrated pupil and the assessment of questionnaire on integration.
Integration, consultancy, legislation, teacher, pupil with special educational needs, family, school, teacher assistant
Zásady pro vypracování
V práci budou nejprve objasněny pojmy z oblasti integrace žáků na základních školách, charakteristiky jednotlivých druhů integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a faktory ovlivňující integraci u těchto žáků (poradenská zařízení, asistent pedagoga, rodina).
Praktická část se zaměří na kazuistiku vybraného integrovaného žáka. Sběr dat se uskuteční dotazníkovou metodou s vyučujícími učiteli a spolužáky. Jedním ze vstupních dat bude rozhovor s rodiči.
Cílem práce bude přiblížit možnosti integrace tohoto žáka na základní škole, zhodnotit klady a zápory, které z dané integrace plynou nejen pro samotného žáka, ale také pro jeho okolí. V práci budou vyhodnoceny postoje jednotlivých účastníků integrace, popsány problémy konkrétní integrace a navržena možná východiska.
Zásady pro vypracování
V práci budou nejprve objasněny pojmy z oblasti integrace žáků na základních školách, charakteristiky jednotlivých druhů integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a faktory ovlivňující integraci u těchto žáků (poradenská zařízení, asistent pedagoga, rodina).
Praktická část se zaměří na kazuistiku vybraného integrovaného žáka. Sběr dat se uskuteční dotazníkovou metodou s vyučujícími učiteli a spolužáky. Jedním ze vstupních dat bude rozhovor s rodiči.
Cílem práce bude přiblížit možnosti integrace tohoto žáka na základní škole, zhodnotit klady a zápory, které z dané integrace plynou nejen pro samotného žáka, ale také pro jeho okolí. V práci budou vyhodnoceny postoje jednotlivých účastníků integrace, popsány problémy konkrétní integrace a navržena možná východiska.
Seznam doporučené literatury
VÍTKOVÁ Marie: Integrativní speciální pedagogika, Brno, 2004, ISBN: 80-7315-071-9
MICHALÍK Jan: Školská integrace dětí s postižením, Olomouc, 1999, ISBN: 80-7067-981-6
KRET Ernest: Učíme (se) jinak, Praha, 1995, ISBN: 80-7178-0300-8
MÁDROVÁ Eva: Zkuste být dítětem, Praha, 1998, ISBN: 80-7178- 229-7
JESENSKÝ Ján a kol.: Kontrapunkty integrace zdravotně postižených, Praha, 1995, ISBN 80-7184-030-0
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido 2000, ISBN: 80-85931-79-6
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V.: Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001, ISBN: 80-7135-004-2
ŘEHOŘ, A.: Metodické pokyny pro vypracování bakalářské a diplomové práce, IMS Brno, 2008
RADVAN, E.: Poznámky k vypracování odborného textu, IMS Brno, 2008
Seznam doporučené literatury
VÍTKOVÁ Marie: Integrativní speciální pedagogika, Brno, 2004, ISBN: 80-7315-071-9
MICHALÍK Jan: Školská integrace dětí s postižením, Olomouc, 1999, ISBN: 80-7067-981-6
KRET Ernest: Učíme (se) jinak, Praha, 1995, ISBN: 80-7178-0300-8
MÁDROVÁ Eva: Zkuste být dítětem, Praha, 1998, ISBN: 80-7178- 229-7
JESENSKÝ Ján a kol.: Kontrapunkty integrace zdravotně postižených, Praha, 1995, ISBN 80-7184-030-0
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido 2000, ISBN: 80-85931-79-6
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V.: Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001, ISBN: 80-7135-004-2
ŘEHOŘ, A.: Metodické pokyny pro vypracování bakalářské a diplomové práce, IMS Brno, 2008
RADVAN, E.: Poznámky k vypracování odborného textu, IMS Brno, 2008