Bakalářská práce se zabývá informovaností žáků 2. stupně ZŠ v problematice související s rodinnou výchovou. V teoretické části jsou objasněny pojmy týkající se výchovy, rodiny a školního vzdělávání v oblasti rodinné výchovy. Praktická část bakalářské práce zpracovává výsledky dotazníkového šetření stupně informovanosti mezi žáky 9. tříd na škále hodnoce-ní dostatečně, málo, vůbec, a to v oblastech: ochrana životního prostředí, zdravý životní styl, toxikomanie, násilí, morální výchova, příprava na rodinný život, sexuální výchova. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že žáci jsou více informováni v oblasti ochrany životního prostředí, toxikomanie a používání antikoncepce než v oblasti morální výchovy, vytvoření harmonického manželství, péče o děti a vztahů v rodině. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny návrhy pro efektivnější výuku předmětu rodinná výchova.
Anotace v angličtině
The bachelor essay deals with the awareness of older pupils at primary school in questions related to family upbringing. In the teoretical part are cleared up terms which concern to upbringing, family and school education in the Family upbringing. The practical part the bachelor essay elaborates the outcomes of the questionnaire inquiry of the degree aware-ness among pupils from 9th class on graduated dial enough, little, at all in: the enviroment protection, the healthy lifestyle, the toximania, the violence, the moral upbringing, the pre-paration for family life, the sexual upbringing. From the outcomes followed on, that pupils are more inform in the enviroment protection, the toximania and an using of some contra-ceptions rather in the moral education, in the creating of harmonics marriage, the care after children and the relationships in a family. There are noted some proposals for more effecti-ve lessons of the subject Family upbringing on in the conclusion of this bachelor essay.
Klíčová slova
rodina, výchova, základní škola, pedagog, žák, vzdělávání, informovanost, rodinná výchova, morální výchova, sexuální výchova, chování, dotazník
Klíčová slova v angličtině
family, upbringing, primary school, pedagogue, pupil, education, awareness, family upbringing, moral upbringing, sexual upbringing, behaviour, questionnaire
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá informovaností žáků 2. stupně ZŠ v problematice související s rodinnou výchovou. V teoretické části jsou objasněny pojmy týkající se výchovy, rodiny a školního vzdělávání v oblasti rodinné výchovy. Praktická část bakalářské práce zpracovává výsledky dotazníkového šetření stupně informovanosti mezi žáky 9. tříd na škále hodnoce-ní dostatečně, málo, vůbec, a to v oblastech: ochrana životního prostředí, zdravý životní styl, toxikomanie, násilí, morální výchova, příprava na rodinný život, sexuální výchova. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že žáci jsou více informováni v oblasti ochrany životního prostředí, toxikomanie a používání antikoncepce než v oblasti morální výchovy, vytvoření harmonického manželství, péče o děti a vztahů v rodině. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny návrhy pro efektivnější výuku předmětu rodinná výchova.
Anotace v angličtině
The bachelor essay deals with the awareness of older pupils at primary school in questions related to family upbringing. In the teoretical part are cleared up terms which concern to upbringing, family and school education in the Family upbringing. The practical part the bachelor essay elaborates the outcomes of the questionnaire inquiry of the degree aware-ness among pupils from 9th class on graduated dial enough, little, at all in: the enviroment protection, the healthy lifestyle, the toximania, the violence, the moral upbringing, the pre-paration for family life, the sexual upbringing. From the outcomes followed on, that pupils are more inform in the enviroment protection, the toximania and an using of some contra-ceptions rather in the moral education, in the creating of harmonics marriage, the care after children and the relationships in a family. There are noted some proposals for more effecti-ve lessons of the subject Family upbringing on in the conclusion of this bachelor essay.
Klíčová slova
rodina, výchova, základní škola, pedagog, žák, vzdělávání, informovanost, rodinná výchova, morální výchova, sexuální výchova, chování, dotazník
Klíčová slova v angličtině
family, upbringing, primary school, pedagogue, pupil, education, awareness, family upbringing, moral upbringing, sexual upbringing, behaviour, questionnaire
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, rodiny a rodinné výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, rodiny a rodinné výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FERRERO, B. Vychovávej jako Don Bosco. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-294-2.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika II.
1. vyd. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-24-X.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8.
Seznam doporučené literatury
FERRERO, B. Vychovávej jako Don Bosco. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-294-2.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika II.
1. vyd. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-24-X.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky obhajoby:
1. Co nejvíce oceňujete na rodinné výchově ve škole? - (Mgr. H. Řeháčková)
2. Jaké jsou názory předních odborníků na funkci rodiny v současné době oproti dřívějšku? - (Mgr. H. Řeháčková)