Bakalářská práce je zpracována na téma: ?Šikana na ZŠ ? možnosti prevence?. Je v ní definováno šikanující chování, jeho vznik, jednotlivá stádia, její vnitřní dynamikou, činiteli a faktory, které se na ní podílí. Dále jsem se zde zabývala charakteristickými rysy oběti a agresora, sociálním prostředím třídy i školy - jejich činiteli a spolutvůrci. V oblasti možné prevence kladu důraz na upevňování sociálních kompetencí žáků a kvalitní komunikaci mezi všemi spolutvůrci třídního a školního klimatu, založené na rovných, spravedlivých demokratických principech, pozitivní motivaci k činnosti a spoluzodpovědnosti.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is based on the topic - Bullying at the basic schools and possibilities of prevention. There is defined bullying behaviour, its origin, single stages, inner dynamics, personalities and factors, which participate in such situations. Further I deal with characteristic features of victims and aggressors, social background of the class and school - their factors and co-creators. In the part of possible prevention I emphasize strengthening pupils 'social competences and suitable communication of all people participating in the class and school life based on equal. fair and democratic principles, positive motivation for activity and responsibility.
Klíčová slova
Šikana, osobnost aktérů, důsledky šikanujícího chování na osobnosti aktérů, prevence, upevňování sociálních kompetencí, důležitost pozitivního třídního a školního klima ? jeho spolutvůrci, preventivní programy, případové studie obětí šikany.
Klíčová slova v angličtině
Čtyři případové studie možných obětí školního šikanování.Bullying, celebrity actors, the consequences of bully behavior on the personality of the actors, prevention, strengthening social skills, the importance of positive school climate and class - his co-authors, preventive programs, case studies of victims of bullying.
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zpracována na téma: ?Šikana na ZŠ ? možnosti prevence?. Je v ní definováno šikanující chování, jeho vznik, jednotlivá stádia, její vnitřní dynamikou, činiteli a faktory, které se na ní podílí. Dále jsem se zde zabývala charakteristickými rysy oběti a agresora, sociálním prostředím třídy i školy - jejich činiteli a spolutvůrci. V oblasti možné prevence kladu důraz na upevňování sociálních kompetencí žáků a kvalitní komunikaci mezi všemi spolutvůrci třídního a školního klimatu, založené na rovných, spravedlivých demokratických principech, pozitivní motivaci k činnosti a spoluzodpovědnosti.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is based on the topic - Bullying at the basic schools and possibilities of prevention. There is defined bullying behaviour, its origin, single stages, inner dynamics, personalities and factors, which participate in such situations. Further I deal with characteristic features of victims and aggressors, social background of the class and school - their factors and co-creators. In the part of possible prevention I emphasize strengthening pupils 'social competences and suitable communication of all people participating in the class and school life based on equal. fair and democratic principles, positive motivation for activity and responsibility.
Klíčová slova
Šikana, osobnost aktérů, důsledky šikanujícího chování na osobnosti aktérů, prevence, upevňování sociálních kompetencí, důležitost pozitivního třídního a školního klima ? jeho spolutvůrci, preventivní programy, případové studie obětí šikany.
Klíčová slova v angličtině
Čtyři případové studie možných obětí školního šikanování.Bullying, celebrity actors, the consequences of bully behavior on the personality of the actors, prevention, strengthening social skills, the importance of positive school climate and class - his co-authors, preventive programs, case studies of victims of bullying.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce charakterizovat šikanu a její znaky. Zaměřit se na osobnost agresora a oběti. Charakterizovat rysy sociálního prostředí základních škol a jejich tříd. Pojednat o intervenci šikany ve školním prostředí a možnostech její prevence. Upozornit na možné negativní jevy projevující se v osobnosti oběti v budoucím životě. V praktické části charakterizovat a popsat reakce oběti šikany na ZŠ prostřednictvím případové studie. Zjistit nejčastější důvody šikany, její zvládání. V závěru pak popsat průběh a výsledky šetření.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce charakterizovat šikanu a její znaky. Zaměřit se na osobnost agresora a oběti. Charakterizovat rysy sociálního prostředí základních škol a jejich tříd. Pojednat o intervenci šikany ve školním prostředí a možnostech její prevence. Upozornit na možné negativní jevy projevující se v osobnosti oběti v budoucím životě. V praktické části charakterizovat a popsat reakce oběti šikany na ZŠ prostřednictvím případové studie. Zjistit nejčastější důvody šikany, její zvládání. V závěru pak popsat průběh a výsledky šetření.
Seznam doporučené literatury
1. KOLÁŘ M. Bolest šikanování, 2.vyd.Praha: nakladatelství Portál, 2001
2. FIELDOVÁ E.M. Jak se bránit šikaně.Praha: vydavatelství Euromedia Group, 2009
3. BAKOŠOVÁ Z. Sociálná pedagogika ako životná pomoc. vyd. public promotion, 2008
4. KRAUS B. Základy sociální pedagogiky,1.vyd.Praha: nakladatelství Portál, 2008
- další doporučené zdroje zveřejněné ve výše uvedené literatuře
Seznam doporučené literatury
1. KOLÁŘ M. Bolest šikanování, 2.vyd.Praha: nakladatelství Portál, 2001
2. FIELDOVÁ E.M. Jak se bránit šikaně.Praha: vydavatelství Euromedia Group, 2009
3. BAKOŠOVÁ Z. Sociálná pedagogika ako životná pomoc. vyd. public promotion, 2008
4. KRAUS B. Základy sociální pedagogiky,1.vyd.Praha: nakladatelství Portál, 2008
- další doporučené zdroje zveřejněné ve výše uvedené literatuře
Přílohy volně vložené
Čtyři případové studie možných obětí školního šikanování.
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
odpověděla částečně
3. Mgr. Sýkora - prevence v rodině - odpověděla dobře
doc. Řehoř - stanovení cíle práce - odpověděla dobře
Mgr. Sýkora - práce s literaturou - odpověděla částečně
Dr. Mazánková - k jakému závěru bakalářské práce jste dospěla - odpověděla dobře