Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jak výchovný ústav připravuje dívky na vstup do je-jich samostatného života.
V teoretické části se opírám o odbornou literaturu a zabývám se ústavní výchovou, osobností sociálního pedagoga pracujícího v ústavním zařízení, definuji pojem životní zručnost, dále přibližuji příčiny rizikového chování mládeže a důvody umístění mládeže do výchovných ústavů.
V praktické se věnuji analýze dat, získaných prostřednictvím rozhovorů. Pro svůj výzkum jsem si vybrala metodu otevřeného kódování. Chtěla bych objasnit, jak si dívky představují svůj budoucí život. Na jaké úrovni mají vytvořeny sociální znalosti, dovednosti a jak si dovedou v životě poradit. Dále bych chtěla přiblížit život ve výchovném ústavu a vztahy mezi děvčaty.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis is to determine how educational institution prepares girls to join their independent life.
In theoretical part of the thesis I rely on the literature and dealing with institutional edu-cation, personality of the social educator working in a institutional device, defines life skills, as well as theories of the causes of risky behavior of teenagers and the reasons for placing young people in educational institutions.
The practical part devoted to the analysis of data obtained through interviews. My research is drown by the method of open coding. I would like to clarify, how the girls imagi-ne their future life. I try to find at what level have developed social skills and how they are able to cope in life. The aim of my work is to view the life in the institutional education centre and relationship between girls.
Klíčová slova
životní zručnost, ústavní a ochranná výchova, mladiství, problémové chování, dospívání, kurátor, pedagog působící v ústavním zařízení
Klíčová slova v angličtině
life skills, constitutional protection and education, adolescents, problem behaviors of adolescence, curator, educator acting in a constitutional device
Rozsah průvodní práce
80 s. textu, 8 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jak výchovný ústav připravuje dívky na vstup do je-jich samostatného života.
V teoretické části se opírám o odbornou literaturu a zabývám se ústavní výchovou, osobností sociálního pedagoga pracujícího v ústavním zařízení, definuji pojem životní zručnost, dále přibližuji příčiny rizikového chování mládeže a důvody umístění mládeže do výchovných ústavů.
V praktické se věnuji analýze dat, získaných prostřednictvím rozhovorů. Pro svůj výzkum jsem si vybrala metodu otevřeného kódování. Chtěla bych objasnit, jak si dívky představují svůj budoucí život. Na jaké úrovni mají vytvořeny sociální znalosti, dovednosti a jak si dovedou v životě poradit. Dále bych chtěla přiblížit život ve výchovném ústavu a vztahy mezi děvčaty.
Anotace v angličtině
The goal of the thesis is to determine how educational institution prepares girls to join their independent life.
In theoretical part of the thesis I rely on the literature and dealing with institutional edu-cation, personality of the social educator working in a institutional device, defines life skills, as well as theories of the causes of risky behavior of teenagers and the reasons for placing young people in educational institutions.
The practical part devoted to the analysis of data obtained through interviews. My research is drown by the method of open coding. I would like to clarify, how the girls imagi-ne their future life. I try to find at what level have developed social skills and how they are able to cope in life. The aim of my work is to view the life in the institutional education centre and relationship between girls.
Klíčová slova
životní zručnost, ústavní a ochranná výchova, mladiství, problémové chování, dospívání, kurátor, pedagog působící v ústavním zařízení
Klíčová slova v angličtině
life skills, constitutional protection and education, adolescents, problem behaviors of adolescence, curator, educator acting in a constitutional device
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti přípravy do života, znalostí, zručností a dovedností.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu připravenosti dívek z výchovného ústavu do života.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti přípravy do života, znalostí, zručností a dovedností.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu připravenosti dívek z výchovného ústavu do života.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních.
Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
RIEGER, Z. Návrat k rodině a domů: Příprava klientů institucionálních služeb na návrat z odloučení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
BEDNAŘÍK, A, et al. Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Bratislava: Nadácia pre deti Slovenska, 2004. ISBN 80-969209-5-2.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy: Teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
MATOUŠEK, O, PAZLAROVÁ, H, BALDOVÁ, L. Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mladistvých : s důrazem na mladistvé odcházející z ústavní výchovy. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka, 2008. ISBN 978-80-254-2756-9.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních.
Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
RIEGER, Z. Návrat k rodině a domů: Příprava klientů institucionálních služeb na návrat z odloučení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-544-8.
BEDNAŘÍK, A, et al. Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Bratislava: Nadácia pre deti Slovenska, 2004. ISBN 80-969209-5-2.
ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy: Teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
MATOUŠEK, O, PAZLAROVÁ, H, BALDOVÁ, L. Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mladistvých : s důrazem na mladistvé odcházející z ústavní výchovy. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka, 2008. ISBN 978-80-254-2756-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jaké rezervy jste na základě Vašeho výzkumu ve výchovných postupech daného zařízení shledala
a jaké inovace byste tomuto zařízení pro další práci navrhla? (Andrysová)
Jakým dalším způsobem lze přistoupit ke zkoumání úrovně vybraných životních dovedností.
(Hrbáčková)
Jak byla zajištěna validita dat? (Hrbáčková)
Která zjištění pro Vás byla překvapující, navrhněte možnosti opatření. (Hladík)