Má bakalářská práce je zaměřena na rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. První - teoretická část - se skládá ze tří kapitol, z nichž každá má čtyři podkapitoly, a zabývá se charakteristikou předškolního období a grafomotorikou, významnou součástí dětského vý-voje. Ve druhé - empirické - části se věnuji výzkumu rozvoje grafomotoriky u dětí, které posledním rokem navštěvují mateřskou školu. Vytvořila jsem vlastní podpůrný program na rozvoj grafomotoriky, který tyto děti absolvovali, a po jeho ukončení jsem porovnala jejich výsledky s výsledky dětí, které se tomuto programu nevěnovaly. Předem vytvořená hypo-téza byla potvrzena.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focused on the graphomotorics development of children in the pre-school age. The first - theoretical - part consists of three chapters and each of them has four subchapters. The chapters deal with characteristic of the pre-school age and the graphomotorics as the important part of child development. In the second - empirical - part I follow the research of the graphomotorics development of the children who attend the last year of kindergarten. I created my own program for supporting the graphomotorics development. At the end, I compared the results of children who passed this program with the children who didn’t take part in it. The hypothes made in advance was confirmed.
Pre-school age, the graphomotorics, drawing, hygiene of writing, prevention of writing disorders, relaxation exercises, graphomotorics elements, lefthanders
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce je zaměřena na rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. První - teoretická část - se skládá ze tří kapitol, z nichž každá má čtyři podkapitoly, a zabývá se charakteristikou předškolního období a grafomotorikou, významnou součástí dětského vý-voje. Ve druhé - empirické - části se věnuji výzkumu rozvoje grafomotoriky u dětí, které posledním rokem navštěvují mateřskou školu. Vytvořila jsem vlastní podpůrný program na rozvoj grafomotoriky, který tyto děti absolvovali, a po jeho ukončení jsem porovnala jejich výsledky s výsledky dětí, které se tomuto programu nevěnovaly. Předem vytvořená hypo-téza byla potvrzena.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is focused on the graphomotorics development of children in the pre-school age. The first - theoretical - part consists of three chapters and each of them has four subchapters. The chapters deal with characteristic of the pre-school age and the graphomotorics as the important part of child development. In the second - empirical - part I follow the research of the graphomotorics development of the children who attend the last year of kindergarten. I created my own program for supporting the graphomotorics development. At the end, I compared the results of children who passed this program with the children who didn’t take part in it. The hypothes made in advance was confirmed.
Pre-school age, the graphomotorics, drawing, hygiene of writing, prevention of writing disorders, relaxation exercises, graphomotorics elements, lefthanders
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti grafomotoriky a předškolního věku
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v Mateřské škole Štítná nad Vláří
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti grafomotoriky a předškolního věku
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v Mateřské škole Štítná nad Vláří
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, a.s., 2006. ISBN 80-251-0977-1
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X
LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, a.s., 2006. ISBN 80-251-0977-1
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X
LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0