Cílem této bakalářské práce je nahlédnout do života seniorů studujících na Univerzitě třetího věku na UTB ve Zlíně z trochu jiné perspektivy než doposud, a to pomocí srovnání jejich životních hodnot s životními hodnotami seniorů, kteří nestudují. Výsledky výzkumu by měly pomoci vytvořit nové obory nebo jen zdokonalit obory současné. Teoretická část této práce je zaměřena na obecnou problematiku procesu stáří, hodnotového systému seniorů, na možnosti vzdělávání seniorů a na Univerzity třetího věku. Praktická část práce obsahuje výzkum provedený dotazníkovým šetřením a jeho rozbor, který srovnává životní hodnoty studujících a nestudujících seniorů. V závěru navrhuji možnosti, jak poznatky z výzkumu využít v praxi na Univerzitě třetího věku na UTB ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to look into the life of older people studying at the University of the Third Age at TBU in Zlín of a little different perspective than before, by comparing their life values with the values of life of seniors,who don´t study. Research results should help to create new fields or current disciplines to improve. The theoretical part of this work is focused on general issues of aging process, value system seniors, education for the elderly and the University of the Third Age. Practical work includes research conducted questionnaire survey and analysis, which compares the life value of senior students and seniors, who don´t study. In conclusion, I suggest the possibility how to use knowledge from research into practice at the University of the Third Age at the TBU in Zlín.
Klíčová slova
senior, hodnotový systém, vzdělávání seniorů, Univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
senior, value system, education of senior citizens, University of the Third Age,
Rozsah průvodní práce
78 s., 7 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je nahlédnout do života seniorů studujících na Univerzitě třetího věku na UTB ve Zlíně z trochu jiné perspektivy než doposud, a to pomocí srovnání jejich životních hodnot s životními hodnotami seniorů, kteří nestudují. Výsledky výzkumu by měly pomoci vytvořit nové obory nebo jen zdokonalit obory současné. Teoretická část této práce je zaměřena na obecnou problematiku procesu stáří, hodnotového systému seniorů, na možnosti vzdělávání seniorů a na Univerzity třetího věku. Praktická část práce obsahuje výzkum provedený dotazníkovým šetřením a jeho rozbor, který srovnává životní hodnoty studujících a nestudujících seniorů. V závěru navrhuji možnosti, jak poznatky z výzkumu využít v praxi na Univerzitě třetího věku na UTB ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to look into the life of older people studying at the University of the Third Age at TBU in Zlín of a little different perspective than before, by comparing their life values with the values of life of seniors,who don´t study. Research results should help to create new fields or current disciplines to improve. The theoretical part of this work is focused on general issues of aging process, value system seniors, education for the elderly and the University of the Third Age. Practical work includes research conducted questionnaire survey and analysis, which compares the life value of senior students and seniors, who don´t study. In conclusion, I suggest the possibility how to use knowledge from research into practice at the University of the Third Age at the TBU in Zlín.
Klíčová slova
senior, hodnotový systém, vzdělávání seniorů, Univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
senior, value system, education of senior citizens, University of the Third Age,
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Analýza literárních pramenů a zpracování teoretických východisek.
Příprava výzkumu, výběr a charakteristika výzkumného souboru.
Provedení výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2.
KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
ISBN 978-80-247-2169-9.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie moudrosti. Praha: Grada, 2008.
ISBN 978-80-247-2362-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada, 2006.
ISBN 80-247-1370-5.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178- 829-5.
STUART - HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
ISBN 80-7178-274-2.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2.
KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
ISBN 978-80-247-2169-9.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie moudrosti. Praha: Grada, 2008.
ISBN 978-80-247-2362-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada, 2006.
ISBN 80-247-1370-5.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178- 829-5.
STUART - HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
ISBN 80-7178-274-2.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.