Předložená práce sumarizuje nejprve teoretická východiska, vztažená k problematice dopadů lidské činnosti na životní prostředí. Autorka upozorňuje na negativní vliv reklamy na spotřební chování jednotlivců i společnosti. V analytické části zjišťuje, zda česká legislativa dostatečně podporuje alternativy v dopravě, dále předkládá její ekonomické výhody a ekologické přínosy. Formou případové studie z Ústeckého kraje dokladuje, že osvětou a aktivizaci zainteresovaných obyvatel lze změnit postoje a vzorce chování společenství, a to v pozitivním slova smyslu. Autorka dochází k závěru, že prevencí, osvětou a průběžným celoživotním vzděláváním lze dosáhnout zlepšení nejen stavu životního prostředí.
Anotace v angličtině
Firstly, this thesis sums up theoretical resources which have something in common with the problems of human activities having effect on environment. The autor focuses on the negative influence of advertising on the bahaviour of individuals as well as the whole society. In the analytic part she investigates if the czech legal system supports the alternatives in transport enough as well as she evidences its economical advantages and ecological benefits. Thanks to the case study of the Ustí nad Labem region she proclaims that using enlightenment and floatation of the engaged citizens it is possible to change the posture and manners of people in the positive way. The autor comes to a closure, that when using prevention, enlightenment and continuous lifelong education, it is possible to reach improvement of the environment quality and not only that.
Klíčová slova
Ekologie, trvale udržitelný rozvoj, životní prostředí, osvěta, vzdělávání, automobilismus, emise, ovzduší, doprava
Předložená práce sumarizuje nejprve teoretická východiska, vztažená k problematice dopadů lidské činnosti na životní prostředí. Autorka upozorňuje na negativní vliv reklamy na spotřební chování jednotlivců i společnosti. V analytické části zjišťuje, zda česká legislativa dostatečně podporuje alternativy v dopravě, dále předkládá její ekonomické výhody a ekologické přínosy. Formou případové studie z Ústeckého kraje dokladuje, že osvětou a aktivizaci zainteresovaných obyvatel lze změnit postoje a vzorce chování společenství, a to v pozitivním slova smyslu. Autorka dochází k závěru, že prevencí, osvětou a průběžným celoživotním vzděláváním lze dosáhnout zlepšení nejen stavu životního prostředí.
Anotace v angličtině
Firstly, this thesis sums up theoretical resources which have something in common with the problems of human activities having effect on environment. The autor focuses on the negative influence of advertising on the bahaviour of individuals as well as the whole society. In the analytic part she investigates if the czech legal system supports the alternatives in transport enough as well as she evidences its economical advantages and ecological benefits. Thanks to the case study of the Ustí nad Labem region she proclaims that using enlightenment and floatation of the engaged citizens it is possible to change the posture and manners of people in the positive way. The autor comes to a closure, that when using prevention, enlightenment and continuous lifelong education, it is possible to reach improvement of the environment quality and not only that.
Klíčová slova
Ekologie, trvale udržitelný rozvoj, životní prostředí, osvěta, vzdělávání, automobilismus, emise, ovzduší, doprava
1. Zhodnoťte současný stav bádání v dané oblasti na základě dostupné literatury.
2. Formulujte hypotézy a stanovte cíl DP.
3. Charakterizujte vazby mezi reklamou,konzumní společností,nadprodukcí.Popište negativní dopady v oblasti životního prostředí.
4. V praktické části analyzujte z tohoto hlediska současný stav a rozvoj automobilového průmyslu a s ním spojených odvětví.
5. Popište a zhodnoťte alternativní možnosti v dopravě z hlediska udržitelného rozvoje.
6. Navrhněte, jakým způsobem zde mohou pomoci reklama a další MK.
Zásady pro vypracování
1. Zhodnoťte současný stav bádání v dané oblasti na základě dostupné literatury.
2. Formulujte hypotézy a stanovte cíl DP.
3. Charakterizujte vazby mezi reklamou,konzumní společností,nadprodukcí.Popište negativní dopady v oblasti životního prostředí.
4. V praktické části analyzujte z tohoto hlediska současný stav a rozvoj automobilového průmyslu a s ním spojených odvětví.
5. Popište a zhodnoťte alternativní možnosti v dopravě z hlediska udržitelného rozvoje.
6. Navrhněte, jakým způsobem zde mohou pomoci reklama a další MK.
Seznam doporučené literatury
DE PELSMACKER, Patrick: GEUENS, Maggie, VAN DEN BERGH. Marketingová komunikace,Praha, Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0254-1
GORE, Albert : Země na miskách vah, Praha, Argo, 2000, ISBN 80-7203-310-7
KELLER, Jan: Naše cesta do prvohor, Brno Sociologické nakladatel-ství,1998,ISBN 80-85850-64-8
KELLER,Jan : Až na dno blahobytu , Brno, Hnutí Duha 1995. ISBN 80-902056-0-7
HÁLEK, Vítězslav, Fakulta informatiky a managmentu, Hradec Králo-vé, přednáška: Češi jsou přesyceni reklamou
KOHÁK, Erazim: Zelená svatozář, Praha, Sociologické nakladatelství 2002,ISBN 80-85850-63-X
KOTLER Philip: Marketing v otázkách a odpovědích, Nakladatelství CP Books,a.s.2005, ISBN 80-251-0518-0
PODANÝ, Petr: Proti všem, Příloha víkend , 18.12.2005
LORENZ, Konrad.: Odumírání lidskosti, Mladá fronta, Praha 1997, ISBN 80-204-0645-X
Seznam doporučené literatury
DE PELSMACKER, Patrick: GEUENS, Maggie, VAN DEN BERGH. Marketingová komunikace,Praha, Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0254-1
GORE, Albert : Země na miskách vah, Praha, Argo, 2000, ISBN 80-7203-310-7
KELLER, Jan: Naše cesta do prvohor, Brno Sociologické nakladatel-ství,1998,ISBN 80-85850-64-8
KELLER,Jan : Až na dno blahobytu , Brno, Hnutí Duha 1995. ISBN 80-902056-0-7
HÁLEK, Vítězslav, Fakulta informatiky a managmentu, Hradec Králo-vé, přednáška: Češi jsou přesyceni reklamou
KOHÁK, Erazim: Zelená svatozář, Praha, Sociologické nakladatelství 2002,ISBN 80-85850-63-X
KOTLER Philip: Marketing v otázkách a odpovědích, Nakladatelství CP Books,a.s.2005, ISBN 80-251-0518-0
PODANÝ, Petr: Proti všem, Příloha víkend , 18.12.2005
LORENZ, Konrad.: Odumírání lidskosti, Mladá fronta, Praha 1997, ISBN 80-204-0645-X