Tato diplomová práce se zabývá tvorbou funkčních osnov pro výuku předmětu IKT/ICT ve druhém roce studia oboru Technické lyceum na SPŠS Vsetín a to se zohledněním všech změn, které nastaly zavedením nových rámcových vzdělávacích programů (RVP). V teoretické části práce jsou popsány veškeré důležité informace spojené s tvorbou učebních osnov a výukou obecně, praktická část se pak zabývá samotnou realizací osnov předmětu IKT/ICT a vývojem komplexních materiálů do výuky, které by zohlednily také individuální učební styl žáků.
Výstupem práce jsou pak nové osnovy pro výuku druhého ročníku předmětu IKT/ICT navržené v souladu s požadavky RVP a komplexní materiály do výuky pokrývající celý druhý ročník studia tohoto předmětu. Materiály jsou vytvořeny v podobě výkladových prezentací, video tutoriálů, zadání prací s ohledem na řešení problémových situací skutečného života, a ověřovacích testů. Celá struktura učiva je navržena tak, aby nenásilnou formou docházelo k rozvíjení všech klíčových kompetencí studentů, a zároveň byl obsažen co možná největší počet průřezových témat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with development of functional curriculum for education of subject IKT/ICT in second year of study in Technical lyceum field of study at SPŠS Vsetín, with consideration of all changes made due to launch of new framework education programmes (FEP). In theoretical part there is described all the necessary information connected with development of the curriculum and the process of education generally, practical part then deals with concrete realization of curriculum for the subject IKT/ICT and with development of complex materials for the education process, which would keep in mind also the individual learning style of students.
Results of this work are the new curriculum for education of the subject IKT/ICT, which has been proposed according to requirements of FEP, and complex materials for education, which entirely cover the second year of study of this subject. Materials are developed in form of explanatory presentations, video tutorials, assignments of work with consideration to real-life problem situations, and examinational tests. The structure of entire subject matter is developed in way which ensures that students will spontaneously develop all their key competencies, and that there will be contained as many cross-curricular subjects as possible at the same time.
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou funkčních osnov pro výuku předmětu IKT/ICT ve druhém roce studia oboru Technické lyceum na SPŠS Vsetín a to se zohledněním všech změn, které nastaly zavedením nových rámcových vzdělávacích programů (RVP). V teoretické části práce jsou popsány veškeré důležité informace spojené s tvorbou učebních osnov a výukou obecně, praktická část se pak zabývá samotnou realizací osnov předmětu IKT/ICT a vývojem komplexních materiálů do výuky, které by zohlednily také individuální učební styl žáků.
Výstupem práce jsou pak nové osnovy pro výuku druhého ročníku předmětu IKT/ICT navržené v souladu s požadavky RVP a komplexní materiály do výuky pokrývající celý druhý ročník studia tohoto předmětu. Materiály jsou vytvořeny v podobě výkladových prezentací, video tutoriálů, zadání prací s ohledem na řešení problémových situací skutečného života, a ověřovacích testů. Celá struktura učiva je navržena tak, aby nenásilnou formou docházelo k rozvíjení všech klíčových kompetencí studentů, a zároveň byl obsažen co možná největší počet průřezových témat.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with development of functional curriculum for education of subject IKT/ICT in second year of study in Technical lyceum field of study at SPŠS Vsetín, with consideration of all changes made due to launch of new framework education programmes (FEP). In theoretical part there is described all the necessary information connected with development of the curriculum and the process of education generally, practical part then deals with concrete realization of curriculum for the subject IKT/ICT and with development of complex materials for the education process, which would keep in mind also the individual learning style of students.
Results of this work are the new curriculum for education of the subject IKT/ICT, which has been proposed according to requirements of FEP, and complex materials for education, which entirely cover the second year of study of this subject. Materials are developed in form of explanatory presentations, video tutorials, assignments of work with consideration to real-life problem situations, and examinational tests. The structure of entire subject matter is developed in way which ensures that students will spontaneously develop all their key competencies, and that there will be contained as many cross-curricular subjects as possible at the same time.
Formou literární rešerše vysvětlete základní pojmy spojené s tvorbou učebních osnov a rámcovým vzdělávacím programem (RVP).
Analyzujte možné přístupy k výukovému procesu se zaměřením na výuku předmětu IKT/ICT a proveďte analýzu současné podoby učebních osnov předmětu IKT/ICT pro druhý ročník, obor technické lyceum na SPŠS Vsetín.
V souladu s doporučeními přiděleného konzultanta vypracujte návrh učebních osnov předmětu IKT/ICT pro druhý ročník, obor technické lyceum, splňujících požadavky RVP.
Na základě návrhu vypracujte komplexní studijní opory formou výkladových prezentací se vzorovými řešenými příklady, včetně úkolů, zadání samostatných prací, výstupních testů a písemných prací k daným tematickým okruhům.
Zásady pro vypracování
Formou literární rešerše vysvětlete základní pojmy spojené s tvorbou učebních osnov a rámcovým vzdělávacím programem (RVP).
Analyzujte možné přístupy k výukovému procesu se zaměřením na výuku předmětu IKT/ICT a proveďte analýzu současné podoby učebních osnov předmětu IKT/ICT pro druhý ročník, obor technické lyceum na SPŠS Vsetín.
V souladu s doporučeními přiděleného konzultanta vypracujte návrh učebních osnov předmětu IKT/ICT pro druhý ročník, obor technické lyceum, splňujících požadavky RVP.
Na základě návrhu vypracujte komplexní studijní opory formou výkladových prezentací se vzorovými řešenými příklady, včetně úkolů, zadání samostatných prací, výstupních testů a písemných prací k daným tematickým okruhům.
Seznam doporučené literatury
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1
PASH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál s.r.o., 1998. 424 s. ISBN 80-7178-127-4
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál s.r.o., 2004. 308 s. ISBN 80-7367-172-7
Metodický portál - www.rvp.cz
Národní ústav odborného vzdělávání - www.nuov.cz
Seznam doporučené literatury
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1
PASH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál s.r.o., 1998. 424 s. ISBN 80-7178-127-4
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál s.r.o., 2004. 308 s. ISBN 80-7367-172-7
Metodický portál - www.rvp.cz
Národní ústav odborného vzdělávání - www.nuov.cz
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval v anglickém jazyce před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace byla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Musil: Co bylo motivací pro vytvoření Vámi prezentovaných tutoriálů?
2) Prof. Musil: Vyučujete v anglickém jazyce?
3) Ing. Bližňák: Vytvořil jste také tutoriály pro nějaké open-source produkty?