Diplomová práce se zabývá hodnocením žáků a pojmy s touto činností souvisejícími. Teoretická část je rozdělena na čtyři oblasti. První oblast přináší stručné pojednání o obsahu a významu základních pedagogických pojmů vztažených k hodnocení žáků. Druhá oblast specifikuje požadavky pro hodnocení žáků na středních školách plynoucí z legislativy. Ve třetí oblasti se autor zabývá hodnotícími činnostmi učitelů na vybrané střední škole a podle nich se snaží vymezit rozvíjené složky žákovy osobnosti s vazbou na klíčové kompetence. Čtvrtá oblast poskytuje informace o typech a vlastnostech administrativních pomůcek pro klasifikaci, používaných na vybrané střední škole a dále předkládá požadavky na vlastnosti softwarového řešení pro podporu klasifikace některých vyučujících. Praktická část vychází z poznatků části teoretické a v návaznosti na legislativu a požadavky vyučujících se zabývá návrhem aplikace sloužící jako pomůcka pro administrativu spojenou s klasifikací.
Anotace v angličtině
This diploma thesis concerns the assesment of students with its related terms and sphere. The theoretical part is divided into four areas. The first one brings summary information about the meaning of the assesment and the evaluation definitions. Next area specifies legislative requirements for the assesment of the students at secondary schools. The third part consists of description of the assesment activities at the chosen school and related to the process of achieving student’s main competencies. The last one offers the information about some kinds of administrative tools and their attributes helping the teacher to keep a record of the assesment. This part also illustrates requirements for such tools mentioned by some teachers. The practical part of this thesis uses the information gathered in the theoretical part for setting up the objectives, creating system design and making the implementation of the new software application supporting assesment at secondary schools.
Diplomová práce se zabývá hodnocením žáků a pojmy s touto činností souvisejícími. Teoretická část je rozdělena na čtyři oblasti. První oblast přináší stručné pojednání o obsahu a významu základních pedagogických pojmů vztažených k hodnocení žáků. Druhá oblast specifikuje požadavky pro hodnocení žáků na středních školách plynoucí z legislativy. Ve třetí oblasti se autor zabývá hodnotícími činnostmi učitelů na vybrané střední škole a podle nich se snaží vymezit rozvíjené složky žákovy osobnosti s vazbou na klíčové kompetence. Čtvrtá oblast poskytuje informace o typech a vlastnostech administrativních pomůcek pro klasifikaci, používaných na vybrané střední škole a dále předkládá požadavky na vlastnosti softwarového řešení pro podporu klasifikace některých vyučujících. Praktická část vychází z poznatků části teoretické a v návaznosti na legislativu a požadavky vyučujících se zabývá návrhem aplikace sloužící jako pomůcka pro administrativu spojenou s klasifikací.
Anotace v angličtině
This diploma thesis concerns the assesment of students with its related terms and sphere. The theoretical part is divided into four areas. The first one brings summary information about the meaning of the assesment and the evaluation definitions. Next area specifies legislative requirements for the assesment of the students at secondary schools. The third part consists of description of the assesment activities at the chosen school and related to the process of achieving student’s main competencies. The last one offers the information about some kinds of administrative tools and their attributes helping the teacher to keep a record of the assesment. This part also illustrates requirements for such tools mentioned by some teachers. The practical part of this thesis uses the information gathered in the theoretical part for setting up the objectives, creating system design and making the implementation of the new software application supporting assesment at secondary schools.
Definujte pojmy týkající se hodnocení žáků v edukačním procesu na středních školách.
Vymezte metody hodnocení v návaznosti na stávající legislativu.
Zjistěte zastoupení složek žákovy osobnosti v hodnotících kritériích učitelů na vybrané SŠ.
Stanovte důležité vlastnosti pomůcek učitele pro klasifikaci žáků.
Na základě získaných informací z bodů 1 až 4 navrhněte vlastní (webově založené) softwarové řešení pro podporu průběžné klasifikace žáků.
Vyberte pro tento systém vhodné běhové prostředí a vhodný programovací jazyk pro realizaci.
Dle požadavků vyučujících informatiky na vybrané střední škole systém vytvořte.
Na uvedené střední škole uveďte systém alespoň do testovacího provozu.
Zásady pro vypracování
Definujte pojmy týkající se hodnocení žáků v edukačním procesu na středních školách.
Vymezte metody hodnocení v návaznosti na stávající legislativu.
Zjistěte zastoupení složek žákovy osobnosti v hodnotících kritériích učitelů na vybrané SŠ.
Stanovte důležité vlastnosti pomůcek učitele pro klasifikaci žáků.
Na základě získaných informací z bodů 1 až 4 navrhněte vlastní (webově založené) softwarové řešení pro podporu průběžné klasifikace žáků.
Vyberte pro tento systém vhodné běhové prostředí a vhodný programovací jazyk pro realizaci.
Dle požadavků vyučujících informatiky na vybrané střední škole systém vytvořte.
Na uvedené střední škole uveďte systém alespoň do testovacího provozu.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. 160 s. ISBN: 80-247-0885-X.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s. ISBN: 80-7178-262-9.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN: 80-7367-047-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN: 80-7367-172-7.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 384 s. ISBN 80-7178-063-4.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006, 280 s. ISBN: 978-80-247-1168-3.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004, 155 s., ISBN: 80-7178-965-8.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. 160 s. ISBN: 80-247-0885-X.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. 192 s. ISBN: 80-7178-262-9.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN: 80-7367-047-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN: 80-7367-172-7.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 384 s. ISBN 80-7178-063-4.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006, 280 s. ISBN: 978-80-247-1168-3.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004, 155 s., ISBN: 80-7178-965-8.
Přílohy volně vložené
1 CD-R (instalace se zdrojovými kódy, manuál),
1 tištěný uživatelský manuál k programu (60 s.)
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své diplomové práce. Součástí prezentace byla praktická ukázka. Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Diplomant postupně odpověděl na otázky oponenta práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Doc. Botek: Systém by se dal rozšířit až směrem k rodičům čímž by se zlepšila komunikace mezi žáky a rodiči.
2) Ing. Bližňák: Je nějaký problém vaši aplikaci spustit na serveru?
3) Prof. Musil: Bylo by vhodné precizovat některé pojmy ve vaší práci.