Disertační práce se zabývá problematikou tlumení hluku a vibrací v leteckém průmyslu. Přestože snižování hluku v leteckém průmyslu je velmi obtížné, nabízí tato práce několik variant, jak lze využít polymerní materiál, v našem případě polyuretan, pro snižování hluku a vibrací uvnitř letounu. Z materiálů, které splňovaly potřebné parametry, byly vybrány některé, ze kterých byla vytvořena sendvičová struktura a byl zkoumán vliv akustické emise na tyto materiály. V konečné fázi byl vybrán konkrétní materiál, u něhož bylo provedeno praktické měření v letounu a byla měřena hladina akustického tlaku při použití tohoto materiálu jako izolace. Hlavní výsledky práce potom nabízí možnosti využití některých kombinací materiálů pro vnitřní izolaci letounu a snížení tak jeho vnitřní hlučnosti o několik decibelů.
Anotace v angličtině
This Ph.D. thesis is focused on problems of damping of noise and vibrations in aerospace industry. Although noise reduction in aerospace industry is very difficult operation, we can use in our case polyurethanes for reduction of noise and vibrations. From the materials under study were selected ones which were fulfilling required technical application. From these were letter on constructed sandwich structures suitable for the indoor application the aircraft cabin. The latter material composition was then tested in the field conditions for various modes of flight regime. The general aim of this thesis was to provide possibilities of application of materials combination of insulation of acoustic emission inside fuselage and reduction of interior noise.
Disertační práce se zabývá problematikou tlumení hluku a vibrací v leteckém průmyslu. Přestože snižování hluku v leteckém průmyslu je velmi obtížné, nabízí tato práce několik variant, jak lze využít polymerní materiál, v našem případě polyuretan, pro snižování hluku a vibrací uvnitř letounu. Z materiálů, které splňovaly potřebné parametry, byly vybrány některé, ze kterých byla vytvořena sendvičová struktura a byl zkoumán vliv akustické emise na tyto materiály. V konečné fázi byl vybrán konkrétní materiál, u něhož bylo provedeno praktické měření v letounu a byla měřena hladina akustického tlaku při použití tohoto materiálu jako izolace. Hlavní výsledky práce potom nabízí možnosti využití některých kombinací materiálů pro vnitřní izolaci letounu a snížení tak jeho vnitřní hlučnosti o několik decibelů.
Anotace v angličtině
This Ph.D. thesis is focused on problems of damping of noise and vibrations in aerospace industry. Although noise reduction in aerospace industry is very difficult operation, we can use in our case polyurethanes for reduction of noise and vibrations. From the materials under study were selected ones which were fulfilling required technical application. From these were letter on constructed sandwich structures suitable for the indoor application the aircraft cabin. The latter material composition was then tested in the field conditions for various modes of flight regime. The general aim of this thesis was to provide possibilities of application of materials combination of insulation of acoustic emission inside fuselage and reduction of interior noise.