V práci je provedena obecná charakteristika struktury železniční trati, její konstrukce a rozbor bezpodkladnicového upevnění. Dále je uvedený popis a rozdělení kompozitních materiálů, teorie přenosu napětí, základy metody konečných prvků (MKP) a popis použi-tých technik termických analýz. V praktické části jsou provedeny materiálové analýzy zkoumaných vzorků za pomocí termických metod. Výsledky z nich získané jsou použity pro určení materiálových charakteristik vzorků.. MKP je aplikována pro výpočet rozložení tenzoru napětí a deformace pro dva typy hmoždinek. V závěru je provedeno srovnání vý-sledků a vyhodnoceno chování hmoždinky u bezpodkladnicového upevnění s návrhy pro další možné aplikace v praxi.
Anotace v angličtině
In the work have been carried out general characteristics of a railway line structure, its construction and analysis of a sole-plate-free attachment. Further there is given a descripti-on and classification of composite materials, theory of stress transfer, principles of the fini-te element method (FEM) and description of techniques used for thermal analyses. In the practical part have been material analyses of tested samples carried out by means of thermal methods. The results obtained have been used for determination of material characteristics of samples. The FEM has been applied for computation of distribution of stress and strain tensor for two kinds of dowels. In the conclusion has been carried out a comparison of the results and evaluated behaviour of the dowel at the sole-plate-free attachement together with projects for next applications in praxis.
Klíčová slova
Železnice, bezpodkladnicové upevnění, kompozitní materiály, vložky do betonu, hmoždin-ky, metoda konečných prvků, termické analýzy, napjatost.
V práci je provedena obecná charakteristika struktury železniční trati, její konstrukce a rozbor bezpodkladnicového upevnění. Dále je uvedený popis a rozdělení kompozitních materiálů, teorie přenosu napětí, základy metody konečných prvků (MKP) a popis použi-tých technik termických analýz. V praktické části jsou provedeny materiálové analýzy zkoumaných vzorků za pomocí termických metod. Výsledky z nich získané jsou použity pro určení materiálových charakteristik vzorků.. MKP je aplikována pro výpočet rozložení tenzoru napětí a deformace pro dva typy hmoždinek. V závěru je provedeno srovnání vý-sledků a vyhodnoceno chování hmoždinky u bezpodkladnicového upevnění s návrhy pro další možné aplikace v praxi.
Anotace v angličtině
In the work have been carried out general characteristics of a railway line structure, its construction and analysis of a sole-plate-free attachment. Further there is given a descripti-on and classification of composite materials, theory of stress transfer, principles of the fini-te element method (FEM) and description of techniques used for thermal analyses. In the practical part have been material analyses of tested samples carried out by means of thermal methods. The results obtained have been used for determination of material characteristics of samples. The FEM has been applied for computation of distribution of stress and strain tensor for two kinds of dowels. In the conclusion has been carried out a comparison of the results and evaluated behaviour of the dowel at the sole-plate-free attachement together with projects for next applications in praxis.
Klíčová slova
Železnice, bezpodkladnicové upevnění, kompozitní materiály, vložky do betonu, hmoždin-ky, metoda konečných prvků, termické analýzy, napjatost.
Vypracování literární rešerše, základní východiska pro praktickou a teoretickou část
Naměření, porovnání a vyhodnocení materiálových charakteristik palubních desek
Aplikace numerických metod na řešení stavu napjatosti a dynamiky palubní desky
Vyhodnocení a porovnání výsledků s návrhy pro aplikaci v technické praxi
Zásady pro vypracování
Úvod do problematiky diplomové práce
Vypracování literární rešerše, základní východiska pro praktickou a teoretickou část
Naměření, porovnání a vyhodnocení materiálových charakteristik palubních desek
Aplikace numerických metod na řešení stavu napjatosti a dynamiky palubní desky
Vyhodnocení a porovnání výsledků s návrhy pro aplikaci v technické praxi
Seznam doporučené literatury
Agarwal, B.D., Broutman, L.J. Vláknové kompozity. SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1987.
Bareš, R.A. Kompozitní materiály. SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1988.
Bathe, K.J. Finite Element Procedures in Engineering Analysis, Prantice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey 1996.
Petrtýl, M. Mechanika kompozitních těles, ČVUT, Praha, 1991.
Matthews, F.L., Davies, G.A.O., Hitchings, D., Soutis, C. Finite element modeling of composite materials and structures, CRC Press, England, 2000, ISBN 0-8493-0846-1
KUBÍK, J. a ZYTKA, A. Zkušební metody v gumárenství, SNTL Praha, 1962.
Schätz, M., Vondráček, P. Zkoušení polymerů. SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1979.
Seznam doporučené literatury
Agarwal, B.D., Broutman, L.J. Vláknové kompozity. SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1987.
Bareš, R.A. Kompozitní materiály. SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1988.
Bathe, K.J. Finite Element Procedures in Engineering Analysis, Prantice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey 1996.
Petrtýl, M. Mechanika kompozitních těles, ČVUT, Praha, 1991.
Matthews, F.L., Davies, G.A.O., Hitchings, D., Soutis, C. Finite element modeling of composite materials and structures, CRC Press, England, 2000, ISBN 0-8493-0846-1
KUBÍK, J. a ZYTKA, A. Zkušební metody v gumárenství, SNTL Praha, 1962.
Schätz, M., Vondráček, P. Zkoušení polymerů. SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1979.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant výborně odpověděl na dotazy z pléna i z komise.