Tato práce se zabývá především pochopením a vizualizací vybraných procesů v umělé inteligenci. Hlavním úkolem je vytvoření jednoduchých 3D animací, které názorně popíší procesy v neuronových sítích a Samo Organizujícího se Migračního Algoritmu. Práce obsahuje teoretický popis jednotlivých procesů a všechny animace a zdrojové soubory vytvořených modelů a animací programu Blender 2.45 jsou na přiloženém CD.
Anotace v angličtině
This thesis deals understanding of visualization of selected processes of artificial intelligence. The very task was to create elementary 3D animations which by visual demonstration describe processes of neural network and Self-Organizing Migration Algorithm. Thesis includes primarily theoretical account of particular processes and all animation and source codes created models and animation of program Blender 2.45 can be found on attached CD.
Klíčová slova
Klíčová slova: umělá inteligence, neuronová síť, Samo Organizující se Migrační algoritmus, 3D animace
Klíčová slova v angličtině
Keywords: artificial intelligence, neural network, Self-Organizing Migration Algorithm, 3D animation
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá především pochopením a vizualizací vybraných procesů v umělé inteligenci. Hlavním úkolem je vytvoření jednoduchých 3D animací, které názorně popíší procesy v neuronových sítích a Samo Organizujícího se Migračního Algoritmu. Práce obsahuje teoretický popis jednotlivých procesů a všechny animace a zdrojové soubory vytvořených modelů a animací programu Blender 2.45 jsou na přiloženém CD.
Anotace v angličtině
This thesis deals understanding of visualization of selected processes of artificial intelligence. The very task was to create elementary 3D animations which by visual demonstration describe processes of neural network and Self-Organizing Migration Algorithm. Thesis includes primarily theoretical account of particular processes and all animation and source codes created models and animation of program Blender 2.45 can be found on attached CD.
Klíčová slova
Klíčová slova: umělá inteligence, neuronová síť, Samo Organizující se Migrační algoritmus, 3D animace
Klíčová slova v angličtině
Keywords: artificial intelligence, neural network, Self-Organizing Migration Algorithm, 3D animation
Zásady pro vypracování
Nastudujte základy teorie vybraných procesů umělé inteligence.
Zhodnoťte současnou názornost prezentace daného tématu.
Zvolte vhodné příklady pro 3D vizualizaci.
Vyberte odpovídající softwarové prostředí pro tvorbu.
Vytvořte krátké 3D animace a obrázky ilustrující vybrané příklady.
Prezentujte výsledné práce.
Zásady pro vypracování
Nastudujte základy teorie vybraných procesů umělé inteligence.
Zhodnoťte současnou názornost prezentace daného tématu.
Zvolte vhodné příklady pro 3D vizualizaci.
Vyberte odpovídající softwarové prostředí pro tvorbu.
Vytvořte krátké 3D animace a obrázky ilustrující vybrané příklady.
Prezentujte výsledné práce.
Seznam doporučené literatury
ZELINKA I. 2004, SOMA - Self Organizing Migrating Algoritm, kap. 7, str. 33, in B.V. Batu, G. Onwubolu (eds), New Optimization Techniques in Engineering, Springer-Verlag.
KVASNIČKA V., POSPÍCHAL J., TIŇO P. 2002 Evoluční algoritmy, STU Brati-slava, 2000, ISBN 85-246-2000.
VAŘACHA, Pavel. Syntéza neuronových sítí metodou symbolické regrese. Zlín, 2006. 83 s. UTB. Vedoucí diplomové práce doc. Ing. Ivan Zelinka, Ph.D.
ZELINKA, I. 2002. Umělá inteligence v problémech globální optimalizace. Praha : BEN, 2002, 189 s. ISBN 80-7300-069-5.
ŠNOREK, M. 2004 Neuronové sítě a neuropočítače, Praha : ČVUT, 2004, 156 s.
POKORNÝ, Pavel. Blender - Naučte se 3D grafiku. Praha : BEN, 2006. 248 s. ISBN 80-7300-203-5.
3D scéna [online]. 2003 [cit. 2008-01-28]. Dostupný z WWW: http://www.3dscena.cz/3dshowks.php?xuid=207.
Blender [online]. 2001 [cit. 2008-01-28]. Dostupný z WWW: http://www.blender.org/education-help/tutorials/.
Seznam doporučené literatury
ZELINKA I. 2004, SOMA - Self Organizing Migrating Algoritm, kap. 7, str. 33, in B.V. Batu, G. Onwubolu (eds), New Optimization Techniques in Engineering, Springer-Verlag.
KVASNIČKA V., POSPÍCHAL J., TIŇO P. 2002 Evoluční algoritmy, STU Brati-slava, 2000, ISBN 85-246-2000.
VAŘACHA, Pavel. Syntéza neuronových sítí metodou symbolické regrese. Zlín, 2006. 83 s. UTB. Vedoucí diplomové práce doc. Ing. Ivan Zelinka, Ph.D.
ZELINKA, I. 2002. Umělá inteligence v problémech globální optimalizace. Praha : BEN, 2002, 189 s. ISBN 80-7300-069-5.
ŠNOREK, M. 2004 Neuronové sítě a neuropočítače, Praha : ČVUT, 2004, 156 s.
POKORNÝ, Pavel. Blender - Naučte se 3D grafiku. Praha : BEN, 2006. 248 s. ISBN 80-7300-203-5.
3D scéna [online]. 2003 [cit. 2008-01-28]. Dostupný z WWW: http://www.3dscena.cz/3dshowks.php?xuid=207.
Blender [online]. 2001 [cit. 2008-01-28]. Dostupný z WWW: http://www.blender.org/education-help/tutorials/.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bylo by možné vizualizovat průběh vybraných algoritmů v reálném čase? (Král)
Jaké programové prostředí byste použil, kdybyste mohl volit znovu, pro vytváření Vašich animací? (Vařacha)