Práce pojednává o canisterapii jako o jedné z terapií využívané ve speciálně pedagogické péči. Canisterapie je terapie využívající pozitivní působení psa na zdraví člověka. Působí příznivě jak na zdravotní stav člověka, tak i na jeho psychický stav.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, každá část obsahuje několik kapitol.
V teoretické části je popsána historie a vznik canisterapie, oblasti, ve kterých se canisterapie využívá. Dále se v práci věnuji typům canisterapie, jejím metodám a formám použití. Jaké má účinky na rozvoj pohybové, rozumové i citové stránky u klientů s různým typem postižení. Poukazuji na výběr správného psa, jeho výcvik a canisterapeutické zkoušky.
V praktické části jsou uvedeny jednotlivé kazuistiky klientů, kteří se pravidelně účastní canisterapie. Výsledkem je shrnutí účinků canisterapie u jednotlivých klientů.
Cílem práce je shrnutí dostupných informací o canisterapii a sledování jejího působení v různých oblastech schopností a dovedností na klienty s kombinovaným postižením.
Anotace v angličtině
Graduation theses deals with the canistherapy as one of the therapies used in special educational care. Canistherapy is therapy benefiting from positive action dog on human health. It has benefitial effect on both the state of health of human, as well as his mental state.
The work is divided into theoretical and practical part, each section contains several chapters.
In the theoretical part is described the history and emergence of canistherapy, areas in which canistherapy is used. Next the work deals about the types of canistherapy, its methods and forms. What are the effects on the development of movement and emotional sites of clients with different types of disability. I point out how to select right dog, its training and canistherapy tests.
In the practical part are given individual case histories of clients, who regularly participate in canistherapy. The result is a summary of the effects of canistherapy for individual clients.
The aim of my graduation theses is to summarize all available information about canistherapy and follow up its incidence in various areas of abilities and skills on clients with combined disablement.
Klíčová slova
Pes, psovod, canisterapeutický tým, motivace, hrubá motorika, jemná motorika, komunikace.
Klíčová slova v angličtině
Dog, dog handler, canistherapeutic team, motivation, coarse motor activity, fine motor activity,communication.
Rozsah průvodní práce
72 s., 5 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o canisterapii jako o jedné z terapií využívané ve speciálně pedagogické péči. Canisterapie je terapie využívající pozitivní působení psa na zdraví člověka. Působí příznivě jak na zdravotní stav člověka, tak i na jeho psychický stav.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, každá část obsahuje několik kapitol.
V teoretické části je popsána historie a vznik canisterapie, oblasti, ve kterých se canisterapie využívá. Dále se v práci věnuji typům canisterapie, jejím metodám a formám použití. Jaké má účinky na rozvoj pohybové, rozumové i citové stránky u klientů s různým typem postižení. Poukazuji na výběr správného psa, jeho výcvik a canisterapeutické zkoušky.
V praktické části jsou uvedeny jednotlivé kazuistiky klientů, kteří se pravidelně účastní canisterapie. Výsledkem je shrnutí účinků canisterapie u jednotlivých klientů.
Cílem práce je shrnutí dostupných informací o canisterapii a sledování jejího působení v různých oblastech schopností a dovedností na klienty s kombinovaným postižením.
Anotace v angličtině
Graduation theses deals with the canistherapy as one of the therapies used in special educational care. Canistherapy is therapy benefiting from positive action dog on human health. It has benefitial effect on both the state of health of human, as well as his mental state.
The work is divided into theoretical and practical part, each section contains several chapters.
In the theoretical part is described the history and emergence of canistherapy, areas in which canistherapy is used. Next the work deals about the types of canistherapy, its methods and forms. What are the effects on the development of movement and emotional sites of clients with different types of disability. I point out how to select right dog, its training and canistherapy tests.
In the practical part are given individual case histories of clients, who regularly participate in canistherapy. The result is a summary of the effects of canistherapy for individual clients.
The aim of my graduation theses is to summarize all available information about canistherapy and follow up its incidence in various areas of abilities and skills on clients with combined disablement.
Klíčová slova
Pes, psovod, canisterapeutický tým, motivace, hrubá motorika, jemná motorika, komunikace.
Klíčová slova v angličtině
Dog, dog handler, canistherapeutic team, motivation, coarse motor activity, fine motor activity,communication.
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury a zpracování materiálů
Teoretické zpracování tématiky
Příprava metodiky výzkumné části
Zpracování a vyhodnocení výzkumu
Prezentace výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury a zpracování materiálů
Teoretické zpracování tématiky
Příprava metodiky výzkumné části
Zpracování a vyhodnocení výzkumu
Prezentace výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
Nerandžič, Z. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata umí léčit, 1.vyd., Praha: Albatros, 2006 ISBN 80-00-01809-8
Pipeková, J. Terapie ve speciálně pedagogické péči, 2.rozšířené vyd., Brno: Paido, 2001 ISBN 80-7315-010-7
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 1998 ISBN 80-85931-65-6
Selikowitz, M. Downův syndrom, 1.vyd., Praha: Portál, 2005 ISBN 80-7178-973-9
Švarcová - Slabinová, I. Mentální retardace: vzdělávání: výchova: sociální péče, 3.vyd., Praha: Portál, 2006 ISBN 80-7367-060-7
Slowík, J. Speciální pedagogika, 1.vyd., Praha: Grada publishing, 2007 ISBN 80-247-1733-6
Jankovský, J. Ucelená rahabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska, 1.vyd., Praha: Triton, 2001 ISBN 80-7254-192-7
Seznam doporučené literatury
Nerandžič, Z. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata umí léčit, 1.vyd., Praha: Albatros, 2006 ISBN 80-00-01809-8
Pipeková, J. Terapie ve speciálně pedagogické péči, 2.rozšířené vyd., Brno: Paido, 2001 ISBN 80-7315-010-7
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 1998 ISBN 80-85931-65-6
Selikowitz, M. Downův syndrom, 1.vyd., Praha: Portál, 2005 ISBN 80-7178-973-9
Švarcová - Slabinová, I. Mentální retardace: vzdělávání: výchova: sociální péče, 3.vyd., Praha: Portál, 2006 ISBN 80-7367-060-7
Slowík, J. Speciální pedagogika, 1.vyd., Praha: Grada publishing, 2007 ISBN 80-247-1733-6
Jankovský, J. Ucelená rahabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska, 1.vyd., Praha: Triton, 2001 ISBN 80-7254-192-7