Tato práce pojednává o paměti seniorů. V úvodu se zabývá vysvětlením, co to paměť vůbec je a připomenutím trochy anatomie. Dále zmiňuje, jaký proces probíhá, než se nám v paměti něco uchová, jaké jsou druhy a co všechno je potřeba při vybavení určité věci. Další část práce je věnována již paměti seniorů, k jakým změnám dochází během stáří. Uvádí také několik testů hodnocení paměti. Následuje plánování aktivit v sociálních zařízeních, co by se nemělo opomenout a čeho by bylo lepší se vyvarovat. A především důležité jsou faktory, které mohou paměť udržovat v dobré kondici nebo přispívají k jejímu zlepšení. V praktické části je výzkum zaměřen na zjištění informací o tom, jak jsou na tom v dnešní době senioři s pamětí a jaké možnosti jim nabízejí sociální zařízení, ve kterých žijí.
Anotace v angličtině
This work discusses the memory of seniors. The introduction explains what a memory actually is, and also reminds us briefly about its anatomy. The proces which occurs before any memories are stored is also described, what kinds of processes there are, and what is needed for a certain memory recall. The next part of this work is dedicated to the memory of seniors, what changes take place during aging. Several tests of memory evaluation are also described. This is followed by activity planning in social establishments, what should not be forgotten and what would be better avoided. And especially importat factors are those, which can keep memory in good condition or add to its improvement. In practice, the research is focused on obtaining the information about the state of the memory of our senior population today and what opportunities are they offered by their social establishments.
Tato práce pojednává o paměti seniorů. V úvodu se zabývá vysvětlením, co to paměť vůbec je a připomenutím trochy anatomie. Dále zmiňuje, jaký proces probíhá, než se nám v paměti něco uchová, jaké jsou druhy a co všechno je potřeba při vybavení určité věci. Další část práce je věnována již paměti seniorů, k jakým změnám dochází během stáří. Uvádí také několik testů hodnocení paměti. Následuje plánování aktivit v sociálních zařízeních, co by se nemělo opomenout a čeho by bylo lepší se vyvarovat. A především důležité jsou faktory, které mohou paměť udržovat v dobré kondici nebo přispívají k jejímu zlepšení. V praktické části je výzkum zaměřen na zjištění informací o tom, jak jsou na tom v dnešní době senioři s pamětí a jaké možnosti jim nabízejí sociální zařízení, ve kterých žijí.
Anotace v angličtině
This work discusses the memory of seniors. The introduction explains what a memory actually is, and also reminds us briefly about its anatomy. The proces which occurs before any memories are stored is also described, what kinds of processes there are, and what is needed for a certain memory recall. The next part of this work is dedicated to the memory of seniors, what changes take place during aging. Several tests of memory evaluation are also described. This is followed by activity planning in social establishments, what should not be forgotten and what would be better avoided. And especially importat factors are those, which can keep memory in good condition or add to its improvement. In practice, the research is focused on obtaining the information about the state of the memory of our senior population today and what opportunities are they offered by their social establishments.
1. Seznámit se s problematikou paměti u seniorů
2. Nastudovat literaturu
3. Stanovit si cíle práce, hypotézy
4. Vypracovat teoretickou část práce
5. Zvolit si vhodnou metodu výzkumu
6. Provést výzkum
7. Zpracovat praktickou část práce
8. Zhodnotit cíle, vypracovat shrnutí
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s problematikou paměti u seniorů
2. Nastudovat literaturu
3. Stanovit si cíle práce, hypotézy
4. Vypracovat teoretickou část práce
5. Zvolit si vhodnou metodu výzkumu
6. Provést výzkum
7. Zpracovat praktickou část práce
8. Zhodnotit cíle, vypracovat shrnutí
Seznam doporučené literatury
BRAGDON, A. D., GAMON, D. Nedovolte mozku stárnout. Praha: Portál, 2002. 109s. ISBN 80-7178-567-9.
KASSIN, S. Psychologie. Brno: Computer Press, a. s., 2007. 771s. ISBN 978-80-251-1716-3.
LAIROVÁ, S. Trénink paměti. Praha: Portál, 1999. 149s. ISBN 80-7178-293-9.
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál, 2005. 203s. ISBN 80-7178-970-4.
ZADÁK, Z., KALVACH, Z., JIRÁK, R., SUCHARDA, P., ZAVÁZALOVÁ, H. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2005. 864s. ISBN 80-247-0548-6.
Seznam doporučené literatury
BRAGDON, A. D., GAMON, D. Nedovolte mozku stárnout. Praha: Portál, 2002. 109s. ISBN 80-7178-567-9.
KASSIN, S. Psychologie. Brno: Computer Press, a. s., 2007. 771s. ISBN 978-80-251-1716-3.
LAIROVÁ, S. Trénink paměti. Praha: Portál, 1999. 149s. ISBN 80-7178-293-9.
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál, 2005. 203s. ISBN 80-7178-970-4.
ZADÁK, Z., KALVACH, Z., JIRÁK, R., SUCHARDA, P., ZAVÁZALOVÁ, H. a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2005. 864s. ISBN 80-247-0548-6.