Bakalářská práce se zabývá využitím canisterapie v léčebně preventivní péči.
Canisterapie je rehabilitační metoda, která má pozitivní a komplexní vliv na lidský organismus. Při polohování se psy dochází k tomu, že se svaly prohřívají, uvolňují se spasmy, pes motivuje k pohybu. Pes ovlivňuje člověka i psychicky, je pro člověka přítelem, společníkem, posluchačem, pomáhá snižovat stres. V sociální oblasti je pes prostředníkem pro lepší kontakty.
V současnosti se canisterapie používá především u handicapovaných dětí jak mentálně, tak i tělesně, u dětí s dětskou mozkovou obrnou, u autistů pomáhá vniknout do jejich světa, ale i u epilepsie a v psychoterapii.
V praktické části se zabývám průzkumem využívání canisterapie v sociálních zařízeních dotazníkovou metodou. Mám dva druhy dotazníků - pro zařízení, která canisterapii využívají a pro zařízení, která canisterapii nevyužívají. Cílem dotazníku je zjistit, jak moc a u jakých klientů je canisterapie využívána.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the Utilization of the canistherapy in the medically preventive care.
The canistherapy is a rehabilitation’s method, that has a positive and complex influence on human organism. During the canistherapy patient muscels are warmed, convulsions are released. The patients are motivated by dog for a movement. The dog has an important influence on human mentality. The dog is in a lot of cases the human friend, partner, listener, he can help us reduce a stress level. The dog is an intermediator for a better contacts in the social sphere.
Nowadays the canistherapy is used by a lot of medical facilities worldwide. The canistherapy is used not only for mentally and physically handicapped children, children with cerebral palsy, autistic people, but also in epilepsy and the psychthetapy as well.
In the experimental part, the attention was devoted to the evaluation of questionnares. The questionnares were focused on using of canistherapy for the social facilities. The questinnares were used for two facility types. The first facility type uses the canistherapy in the medical preventive care, the second one does not. The purpose of my questionnare is to find out how and where the canistherapy is used.
Klíčová slova
canisterapie, rehabilitace, bio-psycho-sociální jednotka, pes, canisterapeutický tým, dětská mozková obrna, autismus, mentálně a tělesně postižení jedinci
Klíčová slova v angličtině
canistherapy, rehabilitation, bio-psycho-social unit, dog, canistherapeutic team, children cerebral palsy, autism, mentally and physically handicapped persons
Rozsah průvodní práce
112 s., 36 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím canisterapie v léčebně preventivní péči.
Canisterapie je rehabilitační metoda, která má pozitivní a komplexní vliv na lidský organismus. Při polohování se psy dochází k tomu, že se svaly prohřívají, uvolňují se spasmy, pes motivuje k pohybu. Pes ovlivňuje člověka i psychicky, je pro člověka přítelem, společníkem, posluchačem, pomáhá snižovat stres. V sociální oblasti je pes prostředníkem pro lepší kontakty.
V současnosti se canisterapie používá především u handicapovaných dětí jak mentálně, tak i tělesně, u dětí s dětskou mozkovou obrnou, u autistů pomáhá vniknout do jejich světa, ale i u epilepsie a v psychoterapii.
V praktické části se zabývám průzkumem využívání canisterapie v sociálních zařízeních dotazníkovou metodou. Mám dva druhy dotazníků - pro zařízení, která canisterapii využívají a pro zařízení, která canisterapii nevyužívají. Cílem dotazníku je zjistit, jak moc a u jakých klientů je canisterapie využívána.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the Utilization of the canistherapy in the medically preventive care.
The canistherapy is a rehabilitation’s method, that has a positive and complex influence on human organism. During the canistherapy patient muscels are warmed, convulsions are released. The patients are motivated by dog for a movement. The dog has an important influence on human mentality. The dog is in a lot of cases the human friend, partner, listener, he can help us reduce a stress level. The dog is an intermediator for a better contacts in the social sphere.
Nowadays the canistherapy is used by a lot of medical facilities worldwide. The canistherapy is used not only for mentally and physically handicapped children, children with cerebral palsy, autistic people, but also in epilepsy and the psychthetapy as well.
In the experimental part, the attention was devoted to the evaluation of questionnares. The questionnares were focused on using of canistherapy for the social facilities. The questinnares were used for two facility types. The first facility type uses the canistherapy in the medical preventive care, the second one does not. The purpose of my questionnare is to find out how and where the canistherapy is used.
Klíčová slova
canisterapie, rehabilitace, bio-psycho-sociální jednotka, pes, canisterapeutický tým, dětská mozková obrna, autismus, mentálně a tělesně postižení jedinci
Klíčová slova v angličtině
canistherapy, rehabilitation, bio-psycho-social unit, dog, canistherapeutic team, children cerebral palsy, autism, mentally and physically handicapped persons
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části práce:
Stanovit cíl práce.
Zpracovat poznatky o metodě canisterapie a jejím využití.
Stručný popis výcviku psa pro tuto metodu.
Vypracovat přehled diagnóz, u kterých je prokázán pozitivní vliv canisterapie jako léčebné metody.
Metodika průzkumu.
Zpracování praktické části práce:
Stanovit hypotézy pro daný průzkum.
Sestavit dotazník ke zjištění využívání canisterapie ve vybraných sociálních zařízeních.
Realizace průzkumu v sociálních zařízeních.
Provést analýzu získaného materiálu, závěry aplikovat na hypotézy.
Návrh na řešení zjištěných problémů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části práce:
Stanovit cíl práce.
Zpracovat poznatky o metodě canisterapie a jejím využití.
Stručný popis výcviku psa pro tuto metodu.
Vypracovat přehled diagnóz, u kterých je prokázán pozitivní vliv canisterapie jako léčebné metody.
Metodika průzkumu.
Zpracování praktické části práce:
Stanovit hypotézy pro daný průzkum.
Sestavit dotazník ke zjištění využívání canisterapie ve vybraných sociálních zařízeních.
Realizace průzkumu v sociálních zařízeních.
Provést analýzu získaného materiálu, závěry aplikovat na hypotézy.
Návrh na řešení zjištěných problémů.
Seznam doporučené literatury
NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie aneb jak nás zvířata umí léčit. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 160 s. ISBN 80-00-01809-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psycgopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 2000. 444 s. ISBN 80-7178-496-6.
ČAČKA, Otto. Psychopatologie dítěte. Brno: SURSUM, 1997. 156 s. ISBN 80-85799-03-0.
PAŠOVÁ, Ilona, ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 152 s. ISBN 80-247-1216-4.
GALAJDOVÁ, Lenka. Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. 159 s. ISBN 80-7169-789-3.
KRAUS,Josef a kolektiv. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
POKORNÝ, Jiří. Úspěšnost zaručena: Jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2004. 207 s. ISBN 80-7204348-X.
Seznam doporučené literatury
NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie aneb jak nás zvířata umí léčit. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 160 s. ISBN 80-00-01809-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psycgopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 2000. 444 s. ISBN 80-7178-496-6.
ČAČKA, Otto. Psychopatologie dítěte. Brno: SURSUM, 1997. 156 s. ISBN 80-85799-03-0.
PAŠOVÁ, Ilona, ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 152 s. ISBN 80-247-1216-4.
GALAJDOVÁ, Lenka. Pes lékařem lidské duše aneb canisterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. 159 s. ISBN 80-7169-789-3.
KRAUS,Josef a kolektiv. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
POKORNÝ, Jiří. Úspěšnost zaručena: Jak efektivně zpracovat a obhájit diplomovou práci. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2004. 207 s. ISBN 80-7204348-X.