Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zaměřuji na vysvětlení základních pojmů, které se vztahují k problematice sluchově handicapovaných, anatomii a fyziologii sluchového aparátu a klasifikaci sluchového postižení. Dále věnuji pozornost historii vzdělávání, komunikačním systémům, zásadám v přístupu k neslyšícím a problematice související s integrací. V poslední kapitole uvádím přehled jednotlivých forem sociální pomoci ze strany státu a seznam organizací, které se věnují problematice sluchově handicapovaných občanů. V praktické části prostřednictvím dotazníku zjišťuji, do jaké míry jsou sluchově handicapovaní spoluobčané integrováni a jak jsou s možnostmi integrace spokojeni.
Anotace v angličtině
This bachelor work is divided into two parts - a theoretical part and practical part. In the theoretical part I focus on explanation of basic constructs which relate to problems of auditory handicapped, anatomy and physiology of auditory apparatus and classification of hearing impairment. I focus on history of education, on communications systems, on principles of approaching to deaf and on dilemma related to integration, too. In the last chapter I show a summary of particular sort of social help coming from state and a list of organizations attending to auditory handicapped inhabitants. In the practical part I recognize by the medium of the answer sheet, how much auditory handicapped are integrated and to what degree they are satisfied with the integration possibilities.
Klíčová slova
integrace, handicap, sluchová vada, speciální pedagogika, komunikační systémy, rodina, výchova, vzdělávání, pracovní uplatnění, sociální pomoc
Klíčová slova v angličtině
integration, handicap, hearing infirmity, special pedagogy, communications systems, family, upbringing, education, working assert, social help
Rozsah průvodní práce
84 s., 12 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zaměřuji na vysvětlení základních pojmů, které se vztahují k problematice sluchově handicapovaných, anatomii a fyziologii sluchového aparátu a klasifikaci sluchového postižení. Dále věnuji pozornost historii vzdělávání, komunikačním systémům, zásadám v přístupu k neslyšícím a problematice související s integrací. V poslední kapitole uvádím přehled jednotlivých forem sociální pomoci ze strany státu a seznam organizací, které se věnují problematice sluchově handicapovaných občanů. V praktické části prostřednictvím dotazníku zjišťuji, do jaké míry jsou sluchově handicapovaní spoluobčané integrováni a jak jsou s možnostmi integrace spokojeni.
Anotace v angličtině
This bachelor work is divided into two parts - a theoretical part and practical part. In the theoretical part I focus on explanation of basic constructs which relate to problems of auditory handicapped, anatomy and physiology of auditory apparatus and classification of hearing impairment. I focus on history of education, on communications systems, on principles of approaching to deaf and on dilemma related to integration, too. In the last chapter I show a summary of particular sort of social help coming from state and a list of organizations attending to auditory handicapped inhabitants. In the practical part I recognize by the medium of the answer sheet, how much auditory handicapped are integrated and to what degree they are satisfied with the integration possibilities.
Klíčová slova
integrace, handicap, sluchová vada, speciální pedagogika, komunikační systémy, rodina, výchova, vzdělávání, pracovní uplatnění, sociální pomoc
Klíčová slova v angličtině
integration, handicap, hearing infirmity, special pedagogy, communications systems, family, upbringing, education, working assert, social help
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části práce:
Prostudovat odbornou literaturu a příslušné právní předpisy k dané problematice
Definovat základní pojmy, typologii sluchových vad, sběr informací o historii vzdělávání, způsobech komunikace sluchově handicapovaných a způsobech komunikace s nimi
Definovat možnosti integrace sluchově handicapovaných do společnosti
Formulovat hlavní cíle a hypotézy bakalářské práce
Zpracování praktické části práce:
Sestavit dotazník k dané problematice zaměřený na integraci sluchově handicapovaných do společnosti
Realizovat dotazníkovou metodu s využitelností dostupných statistických údajů
Analyzovat a zpracovat získaná data
Vyhodnotit hypotézy
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části práce:
Prostudovat odbornou literaturu a příslušné právní předpisy k dané problematice
Definovat základní pojmy, typologii sluchových vad, sběr informací o historii vzdělávání, způsobech komunikace sluchově handicapovaných a způsobech komunikace s nimi
Definovat možnosti integrace sluchově handicapovaných do společnosti
Formulovat hlavní cíle a hypotézy bakalářské práce
Zpracování praktické části práce:
Sestavit dotazník k dané problematice zaměřený na integraci sluchově handicapovaných do společnosti
Realizovat dotazníkovou metodu s využitelností dostupných statistických údajů
Analyzovat a zpracovat získaná data
Vyhodnotit hypotézy
Seznam doporučené literatury
ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2.
PULDA, M. Jak žít se sluchovou vadou. 1. vydání. Brno: IDVPZ, 1996. ISBN 80-7013-226-4.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu 1. díl. 2. vydání. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu 2. díl. 1. vydání. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-075-3.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - integrace školní a sociální. 2. vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1. vydání. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. 2. vydání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-174-3.
Seznam doporučené literatury
ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2.
PULDA, M. Jak žít se sluchovou vadou. 1. vydání. Brno: IDVPZ, 1996. ISBN 80-7013-226-4.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu 1. díl. 2. vydání. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu 2. díl. 1. vydání. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-075-3.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika - integrace školní a sociální. 2. vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1. vydání. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. 2. vydání. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-174-3.