Tato práce se zabývá řízením modelu soustavy s dopravním zpožděním a s rozloženými parametry, která byla vytvořena pro výukové účely. Bude použita pro reálná měření regulačních obvodů jak spojitých, tak i diskrétních. Tato práce řeší vybrané diskrétní regulátory. K propojení modelu s řídicím počítačem byla použita měřicí a transformační jednotka CTRL V3, která umožňuje z prostředí MATLAB 6 oboustranně komunikovat s reálnou laboratorní soustavou a provádět úlohy sběru fyzikálních dat a naopak předávat hodnoty akční veličiny. Komunikace s řídícím PC je realizována prostřednictvím komunikační linky s rozhraním RS 232. K řízení modelu bylo použito metod požadovaného modelu a metody regulace za konečný počet kroků.
Anotace v angličtině
The work is focused on the control time delay model with distributed parameters, which was made for teaching courses. This model will be apply for the real measurement continuous and discrete controlled systems. This work solves choice discrete controls. For the connection between the model and the control PC was used the measuring unit CTRL V3, which makes the reversible communication possible between the Matlab 6 environment and the real laboratory system and takes exercises of the collection physical date and the way it transmits the value of action quantity. The communication with the control PC is realizes through communication line with interface RS 232. For the control of the model was used the required model method and deadbeat control.
Tato práce se zabývá řízením modelu soustavy s dopravním zpožděním a s rozloženými parametry, která byla vytvořena pro výukové účely. Bude použita pro reálná měření regulačních obvodů jak spojitých, tak i diskrétních. Tato práce řeší vybrané diskrétní regulátory. K propojení modelu s řídicím počítačem byla použita měřicí a transformační jednotka CTRL V3, která umožňuje z prostředí MATLAB 6 oboustranně komunikovat s reálnou laboratorní soustavou a provádět úlohy sběru fyzikálních dat a naopak předávat hodnoty akční veličiny. Komunikace s řídícím PC je realizována prostřednictvím komunikační linky s rozhraním RS 232. K řízení modelu bylo použito metod požadovaného modelu a metody regulace za konečný počet kroků.
Anotace v angličtině
The work is focused on the control time delay model with distributed parameters, which was made for teaching courses. This model will be apply for the real measurement continuous and discrete controlled systems. This work solves choice discrete controls. For the connection between the model and the control PC was used the measuring unit CTRL V3, which makes the reversible communication possible between the Matlab 6 environment and the real laboratory system and takes exercises of the collection physical date and the way it transmits the value of action quantity. The communication with the control PC is realizes through communication line with interface RS 232. For the control of the model was used the required model method and deadbeat control.
1. Seznamte se s fyzickým řešením modelu pro řízení systému s dopravním zpožděním.
2. Navrhněte a realizujte připojení modelu prostřednictvím jednotky CTRL v3. k počítači typu PC a zajistěte komunikaci s prostředím Matlab-Simulink.
3. Proveďte identifikaci systému pro různá nastevení vstupních parametrů
4. Proveďte literární studii se zaměřením na diskrétní řízení systémů s dopravním zpožděním.
5. Proveďte návrh diskrétního řízení systému dvěmi vybranými metodami syntézy vhodnými pro model.
6. Zpracujte vzorové úlohy pro vybrané metody v bodu 5 včetně návodů a vzorových řešení.
Zásady pro vypracování
1. Seznamte se s fyzickým řešením modelu pro řízení systému s dopravním zpožděním.
2. Navrhněte a realizujte připojení modelu prostřednictvím jednotky CTRL v3. k počítači typu PC a zajistěte komunikaci s prostředím Matlab-Simulink.
3. Proveďte identifikaci systému pro různá nastevení vstupních parametrů
4. Proveďte literární studii se zaměřením na diskrétní řízení systémů s dopravním zpožděním.
5. Proveďte návrh diskrétního řízení systému dvěmi vybranými metodami syntézy vhodnými pro model.
6. Zpracujte vzorové úlohy pro vybrané metody v bodu 5 včetně návodů a vzorových řešení.
Seznam doporučené literatury
1. Balátě, J.: Automatické řízení. ISBN 80-7300-020-2, BEN - technická literatura, 2003
2. Vítečková, M.: Seřízení regulátorů metodou inverze dynamiky. Skriptum VŠB-TU Ostrava, 1998, ISBN 80-7078-628-0
3. Šulc, B., Vítečková, M.: Teorie a praxe návrhu regulačních obvodů. Vydavatelství ČVUT, Praha, 2004
4. Bambuch, J.: Web vizualizace a řízení modelu tepelných soustav. Diplomová práce Zlín 2003
5. Staňková, M.: Využití polynomiální metody v návrhu regulátorů pro řízení s dopravním zpožděním. Diplomová práce Zlín 2002
6. Matušů, R.: Řízení systémů s dopravním zpožděním. Diplomová práce Zlín 2002
Seznam doporučené literatury
1. Balátě, J.: Automatické řízení. ISBN 80-7300-020-2, BEN - technická literatura, 2003
2. Vítečková, M.: Seřízení regulátorů metodou inverze dynamiky. Skriptum VŠB-TU Ostrava, 1998, ISBN 80-7078-628-0
3. Šulc, B., Vítečková, M.: Teorie a praxe návrhu regulačních obvodů. Vydavatelství ČVUT, Praha, 2004
4. Bambuch, J.: Web vizualizace a řízení modelu tepelných soustav. Diplomová práce Zlín 2003
5. Staňková, M.: Využití polynomiální metody v návrhu regulátorů pro řízení s dopravním zpožděním. Diplomová práce Zlín 2002
6. Matušů, R.: Řízení systémů s dopravním zpožděním. Diplomová práce Zlín 2002
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí pro Státní závěrečné zkoušky cíle, postup řešení, výsledky a závěry své diplomové práce. Členové komise pro SZZ vznesli následující dotazy:
1. Jakou úpravou modelu lze snížit časové konstanty? (prof. Vašek)
2. Stalo se někdy, že akční zásah byl 100 procent? (Ing. Sysala)
3. Jak se určí vhodná vzorkovací perioda? (prof. Řeřucha)
Diplomant pohotově odpověděl na všechny položené dotazy.