Bakalářská práce se zabývá možnou souvislostí citové deprivace a vzniku šikany. Ať už hovoří o oběti či agresorovi, nastiňuje původ abnormálního chování. Zkoumá vzájemné vztahy rodinných příslušníků a analyzuje rodinné prostředí. Rovněž popisuje bezesporu závažný patologický jev, jakým je šikana. Konkrétně přibližuje šikanu ve škole. Praktická část práce se jednak opírá o kvalitativní výzkum v podobě vypracovaných případových studií několika žáků, jichž se šikana bezprostředně dotýká a také o kvantitativní výzkum, prováděný formou dotazníků, na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with possible relation between both emotional deprivation and the formation of bullying. On all accounts, whether it deals with the victim or the aggressor, it outlines the origin of abnormal behaviour. It studies mutual family relationships and analyses the family background. It also narrates an indisputably serious pathological phenomenon, which bullying stands for. It particularly focuses on school bullying. In the practical part of my thesis the results are supported by qualitative research in the form of an elaborate case study dealing with a few pupils with close relation to bullying, and by a quantitative survey as well, prosecuted at ground schools in the form of filling a questionnaire.
Bakalářská práce se zabývá možnou souvislostí citové deprivace a vzniku šikany. Ať už hovoří o oběti či agresorovi, nastiňuje původ abnormálního chování. Zkoumá vzájemné vztahy rodinných příslušníků a analyzuje rodinné prostředí. Rovněž popisuje bezesporu závažný patologický jev, jakým je šikana. Konkrétně přibližuje šikanu ve škole. Praktická část práce se jednak opírá o kvalitativní výzkum v podobě vypracovaných případových studií několika žáků, jichž se šikana bezprostředně dotýká a také o kvantitativní výzkum, prováděný formou dotazníků, na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with possible relation between both emotional deprivation and the formation of bullying. On all accounts, whether it deals with the victim or the aggressor, it outlines the origin of abnormal behaviour. It studies mutual family relationships and analyses the family background. It also narrates an indisputably serious pathological phenomenon, which bullying stands for. It particularly focuses on school bullying. In the practical part of my thesis the results are supported by qualitative research in the form of an elaborate case study dealing with a few pupils with close relation to bullying, and by a quantitative survey as well, prosecuted at ground schools in the form of filling a questionnaire.
Zpracování teoretické části - charakteristika šikany, pojem citová deprivace, sociální faktory působící na dnešní mládež.
Zpracování praktické části - výzkum.
Zpracování výsledků výzkumu.
Závěry pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - charakteristika šikany, pojem citová deprivace, sociální faktory působící na dnešní mládež.
Zpracování praktické části - výzkum.
Zpracování výsledků výzkumu.
Závěry pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, M., Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, ISBN: 80-7178-513-X
KYRIACOU, CH., Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, ISBN: 80-7178-945-3
MATĚJČEK, Z., Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994, ISBN: 80-7178-853-8
MATOUŠEK, O., Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003, ISBN: 80-7178-771-X
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN: 978-80-7367-313-0
ŠVEC, V., Pozvání do metodologie pedagogického výzkumu, pracovní sešit. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006, ISBN: 80-7315-121-9
VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004, ISBN: 80-7178-802-3
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, M., Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, ISBN: 80-7178-513-X
KYRIACOU, CH., Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, ISBN: 80-7178-945-3
MATĚJČEK, Z., Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994, ISBN: 80-7178-853-8
MATOUŠEK, O., Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003, ISBN: 80-7178-771-X
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN: 978-80-7367-313-0
ŠVEC, V., Pozvání do metodologie pedagogického výzkumu, pracovní sešit. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006, ISBN: 80-7315-121-9
VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004, ISBN: 80-7178-802-3