Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku výchovy dítěte s diagnózou ADHD především v rodinném prostředí, na možnosti spolupráce se školou a odbornými zařízení-mi. Popisuje diagnostiku ADHD z hlediska psychologů i psychiatrů a snaží se o výčet fak-torů ovlivňujících vznik a vývoj poruchy. Autorka se zmiňuje o vlivu osobnostních faktorů i sociálního prostředí. Teoretická část práce se zabývá obecnou charakteristikou poruch chování, průběhem hyperkinetické poruchy v dětském věku a dospívání a naznačuje i mož-nosti vývoje v dospělosti. Nastiňuje některé druhy terapie, reedukace a léčby dětí s ADHD.
Empirická část představuje v kvalitativním výzkumu podrobnou kazuistiku patnác-tiletého chlapce, zahrnující všechna dosavadní vývojová období včetně prenatálního. Je doložena pohledem odborníků z oblasti psychologie, psychiatrie a etopedie. Komplexní náhled na tento extrémní případ může pomoci ostatním rodičům vyvarovat se výchovných chyb a pedagogickým pracovníkům nabízí pohled na případ ze strany rodiny.
Anotace v angličtině
This graduation thesis is focused on problems concerning education of childern whit ADHD especially in thein family and on possibilities of cooperation whit scholl and special institutions. Diagnostici s described from the point of view of psychologists and psychiatrists. The author is trying to list some factors influencing the genesis of this deffi-ciency and the influence of the personality and social background as well.
The theoretical part describes the behaviour disordes in general, thein course in childhood and adolescence and some prospects for adulthood. Some kinds of treatment and therapy for children whit ADHD are also mentioned.
The empirical part presents a detailed casuistry of a 15-year-old boy including all stages since the prenatal one. This case is documented by specialists in psychology and psychiatry. The comprehensive approach to this extreme case in this thesis can help parents to avoid mistakes in education and it can give pedagogues a chance to look at these pro-blems from the parents point of view.
Klíčová slova
ADHD, hyperkinetické poruchy, specifické poruchy chování, kazuistika, diagnostika, poruchy pozornosti, hyperaktivita, impulzivita, agresivita, psychický a sociální vývoj, výchova
Klíčová slova v angličtině
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders), hyperkinetic disorders, specific behaviour disorders, casuistry, diagnostic, attention disorders, hyperactivity, ag-gressiveness, psychice and social development, aducation.
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku výchovy dítěte s diagnózou ADHD především v rodinném prostředí, na možnosti spolupráce se školou a odbornými zařízení-mi. Popisuje diagnostiku ADHD z hlediska psychologů i psychiatrů a snaží se o výčet fak-torů ovlivňujících vznik a vývoj poruchy. Autorka se zmiňuje o vlivu osobnostních faktorů i sociálního prostředí. Teoretická část práce se zabývá obecnou charakteristikou poruch chování, průběhem hyperkinetické poruchy v dětském věku a dospívání a naznačuje i mož-nosti vývoje v dospělosti. Nastiňuje některé druhy terapie, reedukace a léčby dětí s ADHD.
Empirická část představuje v kvalitativním výzkumu podrobnou kazuistiku patnác-tiletého chlapce, zahrnující všechna dosavadní vývojová období včetně prenatálního. Je doložena pohledem odborníků z oblasti psychologie, psychiatrie a etopedie. Komplexní náhled na tento extrémní případ může pomoci ostatním rodičům vyvarovat se výchovných chyb a pedagogickým pracovníkům nabízí pohled na případ ze strany rodiny.
Anotace v angličtině
This graduation thesis is focused on problems concerning education of childern whit ADHD especially in thein family and on possibilities of cooperation whit scholl and special institutions. Diagnostici s described from the point of view of psychologists and psychiatrists. The author is trying to list some factors influencing the genesis of this deffi-ciency and the influence of the personality and social background as well.
The theoretical part describes the behaviour disordes in general, thein course in childhood and adolescence and some prospects for adulthood. Some kinds of treatment and therapy for children whit ADHD are also mentioned.
The empirical part presents a detailed casuistry of a 15-year-old boy including all stages since the prenatal one. This case is documented by specialists in psychology and psychiatry. The comprehensive approach to this extreme case in this thesis can help parents to avoid mistakes in education and it can give pedagogues a chance to look at these pro-blems from the parents point of view.
Klíčová slova
ADHD, hyperkinetické poruchy, specifické poruchy chování, kazuistika, diagnostika, poruchy pozornosti, hyperaktivita, impulzivita, agresivita, psychický a sociální vývoj, výchova
Klíčová slova v angličtině
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders), hyperkinetic disorders, specific behaviour disorders, casuistry, diagnostic, attention disorders, hyperactivity, ag-gressiveness, psychice and social development, aducation.
Zásady pro vypracování
Vymezení výzkumného tématu.
Teoretický rozbor tématu.
Rozvedení výzkumného problému.
Zdůvodnění a specifikace výzkumného postupu.
Volba výzkumných metod a stanovení výzkumného vzorku.
Předpokládaný způsob zpracování výzkumných dat.
Závěr výzkumu a možnosti aplikace v praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení výzkumného tématu.
Teoretický rozbor tématu.
Rozvedení výzkumného problému.
Zdůvodnění a specifikace výzkumného postupu.
Volba výzkumných metod a stanovení výzkumného vzorku.
Předpokládaný způsob zpracování výzkumných dat.
Závěr výzkumu a možnosti aplikace v praxi.
Seznam doporučené literatury
Gavora,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-85931-76-6
Heidbrink,H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1
Koudelková,A. Psychologické otázky delikvence. Praha, Victoria Publishing, a.s., 19995
Langmeier,J.,Matějček,Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: SZN, 1969
Maňák,J.,Švec,V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6
Musil,J., Musilová,M. Asistentská praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0297-1
Musilová,M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0749-3
Vágnerová,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997
Seznam doporučené literatury
Gavora,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-85931-76-6
Heidbrink,H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1
Koudelková,A. Psychologické otázky delikvence. Praha, Victoria Publishing, a.s., 19995
Langmeier,J.,Matějček,Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: SZN, 1969
Maňák,J.,Švec,V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6
Musil,J., Musilová,M. Asistentská praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0297-1
Musilová,M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0749-3
Vágnerová,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997