Nizozemsko má specifický systém dětských volnočasových center, který se v posledních letech rozšířil, aby plně pokryl poptávku ze strany rodičů. Každá z jednotlivých institucí klade o něco odlišné požadavky na pedagogické pracovníky. Cílem této práce je zjistit, nakolik tyto nároky ovlivňují pedagogy a jejich přístup k pedagogické činnosti, zejména nakolik je pracovní nasazení ovlivněno délkou pracovního úvazku. Zkoumá vliv typu pra-covního úvazku na vztahy s dětmi, komunikaci s rodiči a vztahy se spolupracovníky. Záro-veň zkoumá vliv pracovního tlaku a stresu, společně s motivací na pracovní nasazení, a zda zde jsou odlišnosti mezi pracovníky na plný úvazek a pracovníky na zkrácený úvazek. Ve zkoumaném vzorku dotazovaných nebyl prokázán vliv pracovního úvazku na pracovní výkon.
Anotace v angličtině
The Netherlands has a specific system of after school clubs which extended in last few years. Every institution make different demands on playworkers. The aim of this work is to find how these demands affect playworkers and their attitude towards their pedagogic work, particularly how important the duration of working hours is on labour performance. I researched the influence from different working hours on the relationship with childeren, communication with the parents and collegues. I also did research of the influence of workload, stress and motivation on the labour performance and if there is a difference be-tween fulltime and parttime employees.
The research has proven that there is no influence of the working hours on the labour per-formance.
Klíčová slova
pedagogický pracovník, dětská volnočasová centra, pracovní doba, pracovní úvazek, děti, rodiče, spolupracovníci, pracovní tlak, stres, motivace
Klíčová slova v angličtině
playworker, after school clubs, motivation, working hours, labour performance, children, parents, collegues, stress, fulltime work, parttime work
Rozsah průvodní práce
69 s., 18 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Nizozemsko má specifický systém dětských volnočasových center, který se v posledních letech rozšířil, aby plně pokryl poptávku ze strany rodičů. Každá z jednotlivých institucí klade o něco odlišné požadavky na pedagogické pracovníky. Cílem této práce je zjistit, nakolik tyto nároky ovlivňují pedagogy a jejich přístup k pedagogické činnosti, zejména nakolik je pracovní nasazení ovlivněno délkou pracovního úvazku. Zkoumá vliv typu pra-covního úvazku na vztahy s dětmi, komunikaci s rodiči a vztahy se spolupracovníky. Záro-veň zkoumá vliv pracovního tlaku a stresu, společně s motivací na pracovní nasazení, a zda zde jsou odlišnosti mezi pracovníky na plný úvazek a pracovníky na zkrácený úvazek. Ve zkoumaném vzorku dotazovaných nebyl prokázán vliv pracovního úvazku na pracovní výkon.
Anotace v angličtině
The Netherlands has a specific system of after school clubs which extended in last few years. Every institution make different demands on playworkers. The aim of this work is to find how these demands affect playworkers and their attitude towards their pedagogic work, particularly how important the duration of working hours is on labour performance. I researched the influence from different working hours on the relationship with childeren, communication with the parents and collegues. I also did research of the influence of workload, stress and motivation on the labour performance and if there is a difference be-tween fulltime and parttime employees.
The research has proven that there is no influence of the working hours on the labour per-formance.
Klíčová slova
pedagogický pracovník, dětská volnočasová centra, pracovní doba, pracovní úvazek, děti, rodiče, spolupracovníci, pracovní tlak, stres, motivace
Klíčová slova v angličtině
playworker, after school clubs, motivation, working hours, labour performance, children, parents, collegues, stress, fulltime work, parttime work
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volného času, dětských center, osobnosti pracovníka a organizace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu vlivu délky pracovní doby na pracovní nasazení pracovníka.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volného času, dětských center, osobnosti pracovníka a organizace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu vlivu délky pracovní doby na pracovní nasazení pracovníka.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JONGEPIER, N. Het gaat om jou! Leidsters als spil van pedagogische vernieuwing. Utrecht: NIZW, 2000. ISBN 90-8560-023-5.
WENDELGELST, M., HUIJZER, M., FRANSSEN, F. Zo word je leidster in de kinderopvang. Groningen: Noordhoff, 2009. ISBN 978-90-0176-524-8.
VAN HOESEL, A., STIGTER, B. Leren en werken in de kinderopvang. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom, 1998. ISBN 90-352-1964-3.
DIJKE VAN, A., TERPSTRA, L. Het spel en de spelers. Kindercentra in gesprek met hun partners. Utrecht: NIZW, 2000. ISBN 90-5050-862-6.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (ed.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
Seznam doporučené literatury
JONGEPIER, N. Het gaat om jou! Leidsters als spil van pedagogische vernieuwing. Utrecht: NIZW, 2000. ISBN 90-8560-023-5.
WENDELGELST, M., HUIJZER, M., FRANSSEN, F. Zo word je leidster in de kinderopvang. Groningen: Noordhoff, 2009. ISBN 978-90-0176-524-8.
VAN HOESEL, A., STIGTER, B. Leren en werken in de kinderopvang. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom, 1998. ISBN 90-352-1964-3.
DIJKE VAN, A., TERPSTRA, L. Het spel en de spelers. Kindercentra in gesprek met hun partners. Utrecht: NIZW, 2000. ISBN 90-5050-862-6.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (ed.) Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.