Záměrem mé bakalářské práce - Zátěžové situace vyvolané ztrátou zraku a jejich zvládání - je seznámit čtenáře, jakým způsobem se zrakově postižení jedinci vyrovnávají se svým handicapem. Co pro ně jejich postižení znamená apod.
Ve své práci se věnuji jak vymezení a typům zrakových vad, dále zrakovému posti-žení jako náročné životní situaci, také jak se zrakově postižení vyrovnávají se svým postiže-ním a jak ho akceptují.
Na závěr je předloženo pět příběhu lidí, kteří v různém časovém období svého života přišli o zrak, a popisují jaké to bylo, co se v jejich životě změnilo. Právě kvůli nim jsem se rozhodla věnovat svou práci právě jim.
Anotace v angličtině
The aim of my Bachelor’s thesis - Stressing situations developed by eyesight loss and how to cope with them - is to make a reader familiar with eyesight disabled individuals confronting their handicap, what it means for them, etc.
In my thesis I deal with defining and types of eyesight defects, and with the eyesight handicap as a demanding life situation, and also how the eyesight disabled cope with their handicap and how they accept it.
In conclusion are given five stories of people, who in different periods of their lives lost their eyesight, they describe, what it was like, what changed in their lives. Just because of them I have decided to address my thesis just to them.
Klíčová slova
typy zrakových vad, zrakové postižení jako náročná životní situace, vyrovnávání se s ztrátou zraku, akceptace zrakového postižení
Klíčová slova v angličtině
types of eyesight defects, eyesight handicap as a demanding life situation, coping with eye-sight loss, acceptance of eyesight handicap
Rozsah průvodní práce
62 s., 5 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem mé bakalářské práce - Zátěžové situace vyvolané ztrátou zraku a jejich zvládání - je seznámit čtenáře, jakým způsobem se zrakově postižení jedinci vyrovnávají se svým handicapem. Co pro ně jejich postižení znamená apod.
Ve své práci se věnuji jak vymezení a typům zrakových vad, dále zrakovému posti-žení jako náročné životní situaci, také jak se zrakově postižení vyrovnávají se svým postiže-ním a jak ho akceptují.
Na závěr je předloženo pět příběhu lidí, kteří v různém časovém období svého života přišli o zrak, a popisují jaké to bylo, co se v jejich životě změnilo. Právě kvůli nim jsem se rozhodla věnovat svou práci právě jim.
Anotace v angličtině
The aim of my Bachelor’s thesis - Stressing situations developed by eyesight loss and how to cope with them - is to make a reader familiar with eyesight disabled individuals confronting their handicap, what it means for them, etc.
In my thesis I deal with defining and types of eyesight defects, and with the eyesight handicap as a demanding life situation, and also how the eyesight disabled cope with their handicap and how they accept it.
In conclusion are given five stories of people, who in different periods of their lives lost their eyesight, they describe, what it was like, what changed in their lives. Just because of them I have decided to address my thesis just to them.
Klíčová slova
typy zrakových vad, zrakové postižení jako náročná životní situace, vyrovnávání se s ztrátou zraku, akceptace zrakového postižení
Klíčová slova v angličtině
types of eyesight defects, eyesight handicap as a demanding life situation, coping with eye-sight loss, acceptance of eyesight handicap
Zásady pro vypracování
Úvod
Teoretická část : Shromáždění dostatečného množství podkladů pro teoretickou část.
Výzkumná část :
a/ práce se zrakově postiženými lidmi v Tyflocentru.
b/ Na základě vyhodnocení výsledků výzkumu stanovit a prodiskutovat podobnosti a odlišnosti v prožívání a vyrovnávání se zrakově postižených lidí s jejich handicapem.
Zásady pro vypracování
Úvod
Teoretická část : Shromáždění dostatečného množství podkladů pro teoretickou část.
Výzkumná část :
a/ práce se zrakově postiženými lidmi v Tyflocentru.
b/ Na základě vyhodnocení výsledků výzkumu stanovit a prodiskutovat podobnosti a odlišnosti v prožívání a vyrovnávání se zrakově postižených lidí s jejich handicapem.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. DYTRYCH, Z. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN, 1968. ISBN 14-028-68
JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8
KNOBLOCH, F. Integrovaná psychologie v akci. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-67-9
LITVAK, A.G. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: SPN, 1979. ISBN 14-408-79
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Orbis, 1975
Rejstřík
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. DYTRYCH, Z. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN, 1968. ISBN 14-028-68
JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8
KNOBLOCH, F. Integrovaná psychologie v akci. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-67-9
LITVAK, A.G. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: SPN, 1979. ISBN 14-408-79
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Orbis, 1975
Rejstřík