Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace zrakově postižených dětí do mateřských a základních škol. V teoretické části jsou popsány druhy zrakových vad, odlišnosti ve vývoji zrakově postižených dětí. Dále zde uvádím význam integrace a seznamuji s důležitostí rodiny a speciálních zařízení při integraci. V neposlední řadě se zaměřuji na edukaci zrakově postižených dětí v mateřských a základních školách. Cílem teoretické části bylo provést rešerši odborné literatury k danému tématu.
V praktické části jsem se zaměřila na zpracování dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo zjistit názory a postoje pedagogů zaměřených na integraci zrakově postižených dětí do mateřských a základních škol.
Annotation in English
The bachelor thesis is focusing on the integration of visually handicapped children into kindergartens and elementary schools. It describes types of visual disabilities and de-velopment of visually disabled children. The teoretical part of the thesis argues the importance of integration of visually handicapped children into regular schools, the significance of family involvement, special equipment and education in kindergartens and elementary schools. All of the arguments are supported by research of relevant literature.
The practical part of the thesis also discusses results of a survey that involved a group of pedagogues and their opinions and beliefs in regards to integration of visually disabled children into regular schools.
Keywords
zrakové postižení, integrace, výchova, vzdělávání, speciálně pedagogická poradenská centra
Keywords in English
visually handicapped, integration, education, special pedagogy guidance centers
Length of the covering note
64 s, 3 s. obr. příloh
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace zrakově postižených dětí do mateřských a základních škol. V teoretické části jsou popsány druhy zrakových vad, odlišnosti ve vývoji zrakově postižených dětí. Dále zde uvádím význam integrace a seznamuji s důležitostí rodiny a speciálních zařízení při integraci. V neposlední řadě se zaměřuji na edukaci zrakově postižených dětí v mateřských a základních školách. Cílem teoretické části bylo provést rešerši odborné literatury k danému tématu.
V praktické části jsem se zaměřila na zpracování dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo zjistit názory a postoje pedagogů zaměřených na integraci zrakově postižených dětí do mateřských a základních škol.
Annotation in English
The bachelor thesis is focusing on the integration of visually handicapped children into kindergartens and elementary schools. It describes types of visual disabilities and de-velopment of visually disabled children. The teoretical part of the thesis argues the importance of integration of visually handicapped children into regular schools, the significance of family involvement, special equipment and education in kindergartens and elementary schools. All of the arguments are supported by research of relevant literature.
The practical part of the thesis also discusses results of a survey that involved a group of pedagogues and their opinions and beliefs in regards to integration of visually disabled children into regular schools.
Keywords
zrakové postižení, integrace, výchova, vzdělávání, speciálně pedagogická poradenská centra
Keywords in English
visually handicapped, integration, education, special pedagogy guidance centers
Research Plan
Formulace názvu bakalářské práce a kompletace odborně zaměřené literatury
Popsat druhy zrakových vad, možnosti výchovy těchto dětí
Kombinovanými výzkumnými metodami zjistit pohledy a názory učitelek MŠ a ZŠ na integraci zrakově postižených dětí do školských zařízení
Na základě výzkumného šetření popsat možnosti a přínos integrace zrakově postižených dětí do vrstevnických skupin
Research Plan
Formulace názvu bakalářské práce a kompletace odborně zaměřené literatury
Popsat druhy zrakových vad, možnosti výchovy těchto dětí
Kombinovanými výzkumnými metodami zjistit pohledy a názory učitelek MŠ a ZŠ na integraci zrakově postižených dětí do školských zařízení
Na základě výzkumného šetření popsat možnosti a přínos integrace zrakově postižených dětí do vrstevnických skupin
Recommended resources
NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-26-9
KUDELOVÁ, I. Malé dítě s těžkým postižením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-24-9
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8
PIPEKOVÁ, J. (ed). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
Recommended resources
NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-26-9
KUDELOVÁ, I. Malé dítě s těžkým postižením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-24-9
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8
PIPEKOVÁ, J. (ed). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0