Tuto práci jsem zaměřila na problematiku toho, jaký je život rodiny s mentálně postiženým dítětem. Teoretická část je zaměřena na základní problematiku mentálního postižení v současnosti, co to mentální retardace je, jaké jsou druhy, příčiny a možnosti prevence, dále možnosti socializace a integrace, jaká je úloha výchovy a vzdělávání, jaká je důležitost rodiny, co pro rodinu znamená náročná životní situace,stres a krize. Na teoretickou část navazuje část výzkumná. Hlavním cílem výzkumu je najít odpověď na otázku, jak se rodina vyrovnávala s náročnou životní situací mít mentálně postižené dítě, jak to vidí dnes.
Anotace v angličtině
This thesis I aimed with a view to the problem of what is the life of a family with mental handicapped child. In teoretical part I will introduce basic questions of mental disability at the present times, what mental disability as a matter of fact is, what kinds and what the cau-ses and prevention possibility are. I will mention what this pretentious vital situation for people is, what is a life crisis and so on. Next I will mention socialization and integration handicapped into the society. I will attend to the upbringing and education of these children and importance of family function in handicapped child´s life. I will not forget ether other forms of care of these hadicapped children. The teoretical part will follow up with develop-ment part. The main object of research is to find answer to the question how a family confronted with this pretentious vital situation of having such mental handicapped child and what is the today´s view.
Tuto práci jsem zaměřila na problematiku toho, jaký je život rodiny s mentálně postiženým dítětem. Teoretická část je zaměřena na základní problematiku mentálního postižení v současnosti, co to mentální retardace je, jaké jsou druhy, příčiny a možnosti prevence, dále možnosti socializace a integrace, jaká je úloha výchovy a vzdělávání, jaká je důležitost rodiny, co pro rodinu znamená náročná životní situace,stres a krize. Na teoretickou část navazuje část výzkumná. Hlavním cílem výzkumu je najít odpověď na otázku, jak se rodina vyrovnávala s náročnou životní situací mít mentálně postižené dítě, jak to vidí dnes.
Anotace v angličtině
This thesis I aimed with a view to the problem of what is the life of a family with mental handicapped child. In teoretical part I will introduce basic questions of mental disability at the present times, what mental disability as a matter of fact is, what kinds and what the cau-ses and prevention possibility are. I will mention what this pretentious vital situation for people is, what is a life crisis and so on. Next I will mention socialization and integration handicapped into the society. I will attend to the upbringing and education of these children and importance of family function in handicapped child´s life. I will not forget ether other forms of care of these hadicapped children. The teoretical part will follow up with develop-ment part. The main object of research is to find answer to the question how a family confronted with this pretentious vital situation of having such mental handicapped child and what is the today´s view.
1. Výběr tématu.
2. Prostudování literatury k tématu.
3. Příprava výzkumné části.
4. Realizace výzkumu (rozhovory), zpracování a vyhodnocení.
5. Zpracování teoretické části.
Zásady pro vypracování
1. Výběr tématu.
2. Prostudování literatury k tématu.
3. Příprava výzkumné části.
4. Realizace výzkumu (rozhovory), zpracování a vyhodnocení.
5. Zpracování teoretické části.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. 1. vyd. 1973. ISBN 735 21-08/11
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. 1. vyd. 2001. ISBN 80-7178-588-1.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1 vyd. 1998. ISBN 80-855931-65-6.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 1. vyd. 2000. ISBN 80-7178-506-7.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. 1. vyd. 1973. ISBN 735 21-08/11
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. 1. vyd. 2001. ISBN 80-7178-588-1.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1 vyd. 1998. ISBN 80-855931-65-6.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 1. vyd. 2000. ISBN 80-7178-506-7.