Cílem této práce je poskytnout ucelený vhled do problematiky výuky všeobecně vzděláva-cích předmětů na základní škole s využitím prostředků ICT. Teoretická část práce vysvětlu-je základní pojmy z oblasti informačních a komunikačních technologií se zaměřením na výuku. Dále se zabývá teorií akčního výzkumu učitele, jako východiska praktické části. Praktická část této práce přináší analýzu stavu použití prostředků ICT na Základní škole ve Vsetíně. Výzkum je zaměřen na přístup učitelů k moderním vyučovacím metodám a postoj žáků k prostředkům ICT ve výuce. Nabízí východiska, jak vytvořit vhodné prostředí pro využití moderních technických prostředků ve výuce.
Anotace v angličtině
The purpose of this paper is to show how to teach general educational subjects at primary school level, using ICT tools. The theoretical section of the paper explains the basic con-cepts of information and communication technologies with particular reference to teaching. Further to this, the theory that the active role of the teacher researching the technologies itself creates the solution to the practical issues. The practical part of the paper presents an analysis of the current state of the utilisation of ICT tools at primary schools in Vsetin. Re-search is focused on the attitudes of teachers to modern teaching methods, and the disposi-tion of students towards ICT in education. Solutions are proposed to create a teaching envi-ronment where the optimum benefits of modern technical tools can be realised.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, ICT, hardware, software, akční výzkum, dotazník, základní škola, internet
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technologies, ICT, hardware, software, action research, questionnaire, primary school, internet
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je poskytnout ucelený vhled do problematiky výuky všeobecně vzděláva-cích předmětů na základní škole s využitím prostředků ICT. Teoretická část práce vysvětlu-je základní pojmy z oblasti informačních a komunikačních technologií se zaměřením na výuku. Dále se zabývá teorií akčního výzkumu učitele, jako východiska praktické části. Praktická část této práce přináší analýzu stavu použití prostředků ICT na Základní škole ve Vsetíně. Výzkum je zaměřen na přístup učitelů k moderním vyučovacím metodám a postoj žáků k prostředkům ICT ve výuce. Nabízí východiska, jak vytvořit vhodné prostředí pro využití moderních technických prostředků ve výuce.
Anotace v angličtině
The purpose of this paper is to show how to teach general educational subjects at primary school level, using ICT tools. The theoretical section of the paper explains the basic con-cepts of information and communication technologies with particular reference to teaching. Further to this, the theory that the active role of the teacher researching the technologies itself creates the solution to the practical issues. The practical part of the paper presents an analysis of the current state of the utilisation of ICT tools at primary schools in Vsetin. Re-search is focused on the attitudes of teachers to modern teaching methods, and the disposi-tion of students towards ICT in education. Solutions are proposed to create a teaching envi-ronment where the optimum benefits of modern technical tools can be realised.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, ICT, hardware, software, akční výzkum, dotazník, základní škola, internet
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technologies, ICT, hardware, software, action research, questionnaire, primary school, internet
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části jako východisko výzkumné části.
Vypracování metodiky výzkumné části.
Uskutečnění výzkumu.
Vyhodnocení a interpretace výsledků výzkumu.
Závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části jako východisko výzkumné části.
Vypracování metodiky výzkumné části.
Uskutečnění výzkumu.
Vyhodnocení a interpretace výsledků výzkumu.
Závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, M. ICT in teacher education: extending opportunities for professional learning. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005.
JEDLIČKOVÁ, P. Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání: nerovnosti v zapojení do informační společnosti. Praha: Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání NOZV-NVF, 2006.
ROSMAN, P. Podmínky efektivní inmplementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
STŘEŠTÍK, J. Využití ICT ve výuce na 1. stupni ZŠ: volitelný modul. Praha: Armex, 2004.
ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, M. ICT in teacher education: extending opportunities for professional learning. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005.
JEDLIČKOVÁ, P. Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání: nerovnosti v zapojení do informační společnosti. Praha: Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání NOZV-NVF, 2006.
ROSMAN, P. Podmínky efektivní inmplementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
STŘEŠTÍK, J. Využití ICT ve výuce na 1. stupni ZŠ: volitelný modul. Praha: Armex, 2004.
ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006.