Předložená práce se pokouší naznačit možné cesty v přípravě budoucích sociálních pedagogů. Příprava sociálních pedagogů vyžaduje celostní, bytostný, osobnostní přístup, který označujeme jako psychosomatický. Předpokladem navržené koncepce je naznačení cesty v přípravě sociálních pedagogů,která vede k samostatnému, odpovědnému a autentickému jednání v sociálních situacích.
Na základě výsledků výzkumu autorka ukazuje, jak psychosomaticky orientovaná příprava, ovlivňuje rozvoj osobnosti studentů, zejména nárůst psychosomatické kondice. Jsou zde zmiňovány postupy - psychosomatické disciplíny, které tento nárůstumožňují.
Práce obsahuje impulsy a doporučení pro pedagogickou praxi, které byly formulovány na základě zjištěných poznatků.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Proposed work is trying to indicate possible ways in preparation of future social
pedagogues. Preparation of pedagogues needs coplex, essential, personal acces, what we call
as psychosomatical. Presumption of conception is, that indicated way of preparation of social
pedagogues leads to independent, responsible, and authentical acting in possible situations.
Based on results of the research the author points to how psychosomatical oriented
preparation has influence on development of students personalities, especially increase of
psychosomatical condition. There are mentioned processes - psychosomatical disciplines,
what allow this increasement and methods what value this increasemet.
Final part of this work includes impulses and recommndations for pedagogical
profession, what was formulated on basis of researched facts.
Klíčová slova
psychosomatický přístup, psychosomatické disciplíny, psychosomatická kondice, osobnostní kompetence, sociální kompetence, sebereflektivní kompetence, komunikativní kompetence, dialogické jednání
Předložená práce se pokouší naznačit možné cesty v přípravě budoucích sociálních pedagogů. Příprava sociálních pedagogů vyžaduje celostní, bytostný, osobnostní přístup, který označujeme jako psychosomatický. Předpokladem navržené koncepce je naznačení cesty v přípravě sociálních pedagogů,která vede k samostatnému, odpovědnému a autentickému jednání v sociálních situacích.
Na základě výsledků výzkumu autorka ukazuje, jak psychosomaticky orientovaná příprava, ovlivňuje rozvoj osobnosti studentů, zejména nárůst psychosomatické kondice. Jsou zde zmiňovány postupy - psychosomatické disciplíny, které tento nárůstumožňují.
Práce obsahuje impulsy a doporučení pro pedagogickou praxi, které byly formulovány na základě zjištěných poznatků.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Proposed work is trying to indicate possible ways in preparation of future social
pedagogues. Preparation of pedagogues needs coplex, essential, personal acces, what we call
as psychosomatical. Presumption of conception is, that indicated way of preparation of social
pedagogues leads to independent, responsible, and authentical acting in possible situations.
Based on results of the research the author points to how psychosomatical oriented
preparation has influence on development of students personalities, especially increase of
psychosomatical condition. There are mentioned processes - psychosomatical disciplines,
what allow this increasement and methods what value this increasemet.
Final part of this work includes impulses and recommndations for pedagogical
profession, what was formulated on basis of researched facts.
Klíčová slova
psychosomatický přístup, psychosomatické disciplíny, psychosomatická kondice, osobnostní kompetence, sociální kompetence, sebereflektivní kompetence, komunikativní kompetence, dialogické jednání
Na základě studia literatury zpracovat teoretická východiska psychosomaticky pojaté přípravy sociálních pedagogů
Zpracovat koncepci psychosomaticky pojatého předmětu Sociální komunikace pro studenty bakalářského oboru Sociální pedagogika (prezenční forma)
Empiricky ověřit tuto koncepci předmětu Sociální komunikace (akčním výzkumem)
Vyvodit závěry z akčního výzkumu a navrhnout doporučení pro realizaci psychosomatického pojetí předmětu Sociální komunikace v přípravě budoucích sociálních pedagogů
Zásady pro vypracování
Na základě studia literatury zpracovat teoretická východiska psychosomaticky pojaté přípravy sociálních pedagogů
Zpracovat koncepci psychosomaticky pojatého předmětu Sociální komunikace pro studenty bakalářského oboru Sociální pedagogika (prezenční forma)
Empiricky ověřit tuto koncepci předmětu Sociální komunikace (akčním výzkumem)
Vyvodit závěry z akčního výzkumu a navrhnout doporučení pro realizaci psychosomatického pojetí předmětu Sociální komunikace v přípravě budoucích sociálních pedagogů
Seznam doporučené literatury
VYSKOČIL, I. a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU, 2005
MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. (ed)Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005
VYSKOČILOVÁ, E., SLAVÍKOVÁ, E. (ed) Psychosomatický základ veřejného vystupování: Jeho studium a výzkum. Praha: AMU, 2001
VYSKOČILOVÁ, E. (ed) Dialogické jednání jako otevřená otázka. Praha: AMU, 1997
VYSKOČILOVÁ, E. (ed) Psychosomatická kondice jako základ schopnosti vychovávat. Brno: Paido, 2002, s. 13-35
ČUNDERLE, M. (ed) Hic Sunt Leones (O autorském herectví). Praha: AMU, 2003
Seznam doporučené literatury
VYSKOČIL, I. a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU, 2005
MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. (ed)Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005
VYSKOČILOVÁ, E., SLAVÍKOVÁ, E. (ed) Psychosomatický základ veřejného vystupování: Jeho studium a výzkum. Praha: AMU, 2001
VYSKOČILOVÁ, E. (ed) Dialogické jednání jako otevřená otázka. Praha: AMU, 1997
VYSKOČILOVÁ, E. (ed) Psychosomatická kondice jako základ schopnosti vychovávat. Brno: Paido, 2002, s. 13-35
ČUNDERLE, M. (ed) Hic Sunt Leones (O autorském herectví). Praha: AMU, 2003