Práce je věnována problematice klimatu malé skupiny ve školním prostředí. Popisuji nejčastější problémy vyskytující se v nově vznikajících školních třídách na 2. stupni základní školy. V teoretické části věnuji pozornost hlavně možnostem pedagogického působení třídních učitelů při práci se skupinou, jako formě primární prevence vzniku sociálně patologických jevů, ve školním prostředí. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum zaměřující se na porovnávání klimatu klasických a výběrových tříd. Formou případových studií popisuji a srovnávám jednotlivé třídy,ve kterých jsem pracovala.
Anotace v angličtině
My effort is devoted to the problems of atmosphere in a small group in school background. I am trying to describe the most common problems that we can find in newly rising school classes on the second step of primary schools. In the first theoretical part I mainly concentrate on possibilities of pedagogical incidence of class masters during their working with a group as a form of primary prevention of formation of social pedagogic features in school background. The part which is practical is created from qualitative research that targets the comparison of classical selective classes atmosphere. Through the form of case studies I am describing and comparing single classes where I used to work.
school classes atmosphere,small group,class,class master,class lessons,prevention,social pathologic features.
Rozsah průvodní práce
77 s.,10.s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována problematice klimatu malé skupiny ve školním prostředí. Popisuji nejčastější problémy vyskytující se v nově vznikajících školních třídách na 2. stupni základní školy. V teoretické části věnuji pozornost hlavně možnostem pedagogického působení třídních učitelů při práci se skupinou, jako formě primární prevence vzniku sociálně patologických jevů, ve školním prostředí. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum zaměřující se na porovnávání klimatu klasických a výběrových tříd. Formou případových studií popisuji a srovnávám jednotlivé třídy,ve kterých jsem pracovala.
Anotace v angličtině
My effort is devoted to the problems of atmosphere in a small group in school background. I am trying to describe the most common problems that we can find in newly rising school classes on the second step of primary schools. In the first theoretical part I mainly concentrate on possibilities of pedagogical incidence of class masters during their working with a group as a form of primary prevention of formation of social pedagogic features in school background. The part which is practical is created from qualitative research that targets the comparison of classical selective classes atmosphere. Through the form of case studies I am describing and comparing single classes where I used to work.
school classes atmosphere,small group,class,class master,class lessons,prevention,social pathologic features.
Zásady pro vypracování
Vytyčení teoretických okruhů pro praktickou část práce dle metodického vedení vedoucího práce.
Splnění všech formálních náležitostí.
Zpracování teoretických východisek na základě studia odborné literatury.
Provedení vlastního výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Vytyčení teoretických okruhů pro praktickou část práce dle metodického vedení vedoucího práce.
Splnění všech formálních náležitostí.
Zpracování teoretických východisek na základě studia odborné literatury.
Provedení vlastního výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
AUGER,M.,BOUCHARLAT,CH.Učitel a problémový žák. Praha:Portál,2005,
ISBN 80-7178-907-0
BENDL,S.Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele.Praha:Triton,2005,
ISBN 80-7254-624-4
CANGELOSI,J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-118-2
ČÁP,J.,MAREŠ,J.Psychologie pro učitele.Praha:Portál,2007ISBN 978-80-7367-273-7
GAJDOŠOVÁ,E.,HERÉNYIOVÁ,G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha:Portál,2006.ISBN 80-7367-115-8
HERMOCHOVÁ,S.Skupinová dynamika ve školní třídě.Kladno:AISIS,2005
KOLEKTIV.Efektivní učení ve škole.Praha:Portál,2005,ISBN 80-7178-556-3
PETTY,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7367-172-7
KALHOUN,Z.,OBST.O.Školní didaktika.Praha:Portál,2002.ISBN 80-7178-253-X
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál,2004,ISBN 80-7178-965-8
KYRIACOU,CH.Řešení výchovných problémů ve škole.Praha:Portál,2005,
ISBN 80 7178-945-3
PODLAHOVÁ,L. První kroky učitele.Praha: Triton, 2004.ISBN 80-7254-474-8
PRŮCHA,J.Učitel. Praha:Portál,2002,ISBN 80-7178-621-7
SITNÁ,D. Metody aktivního vyučování.Praha: Portál,2007.ISBN 978-80-7367-246-1
STUCHLÍKOVÁ,I. zvládání emočních problémů školáků.Praha:Portál,2005.
ISBN 80-7178-534-2
ŠVAŘÍČEK,R.,ŠEĎOVÁ,K.Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál,2007.ISBN 978-80-7367-313-0
Seznam doporučené literatury
AUGER,M.,BOUCHARLAT,CH.Učitel a problémový žák. Praha:Portál,2005,
ISBN 80-7178-907-0
BENDL,S.Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele.Praha:Triton,2005,
ISBN 80-7254-624-4
CANGELOSI,J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-118-2
ČÁP,J.,MAREŠ,J.Psychologie pro učitele.Praha:Portál,2007ISBN 978-80-7367-273-7
GAJDOŠOVÁ,E.,HERÉNYIOVÁ,G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha:Portál,2006.ISBN 80-7367-115-8
HERMOCHOVÁ,S.Skupinová dynamika ve školní třídě.Kladno:AISIS,2005
KOLEKTIV.Efektivní učení ve škole.Praha:Portál,2005,ISBN 80-7178-556-3
PETTY,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7367-172-7
KALHOUN,Z.,OBST.O.Školní didaktika.Praha:Portál,2002.ISBN 80-7178-253-X
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál,2004,ISBN 80-7178-965-8
KYRIACOU,CH.Řešení výchovných problémů ve škole.Praha:Portál,2005,
ISBN 80 7178-945-3
PODLAHOVÁ,L. První kroky učitele.Praha: Triton, 2004.ISBN 80-7254-474-8
PRŮCHA,J.Učitel. Praha:Portál,2002,ISBN 80-7178-621-7
SITNÁ,D. Metody aktivního vyučování.Praha: Portál,2007.ISBN 978-80-7367-246-1
STUCHLÍKOVÁ,I. zvládání emočních problémů školáků.Praha:Portál,2005.
ISBN 80-7178-534-2
ŠVAŘÍČEK,R.,ŠEĎOVÁ,K.Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál,2007.ISBN 978-80-7367-313-0