Diplomová práce na téma "Problémy adaptace žáků při přechodu z I. na II. stupeň ZŠ" se zabývá v teoretické části vymezením problémů vzniklých přechodem žáků z prvního na druhý stupeň základní školy, dále objasněním pojmu adaptace a kompetencemi výchovného poradce a sociálního pedagoga v tomto procesu, jejich možnou a vzájemnou spoluprací.
V teoretické části je zpracován i konkrétní projekt (jedna z možných aktivit při adaptaci) na adaptační pobyty žáků 6. tříd realizovaný na Základní škole ve Slavičíně. Zachycuje cíle, metodiku programu a zhodnocení pobytu.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma paper is Problems of pupils´ adaptation during transition from the first to the second degree of basic school.
The work will describe determination of problems made by the pupils´ transition from the first to the sekond degree of basic school in its theoretical part. As well the work will explain expressions like a pedagogical consultant and a social pedagogue and their possible
cooperation, expressions an adaptation and a compenzation.
The particular project of the adaptation stay of pupils of the sixth classes (pupils of the basic school in Slavičín) will be worked up in the theoretical part of the diploma work as one of many other possible acvities during adaptation period. The work also consists of aims, methodology of programe and evaluation of the stay.
Klíčová slova
Adaptace, období mladšího a staršího školního věku, sociální skupina, sociální
role, sociální pozice, sociální mobilita, sociální status, rodina, škola, volný čas, vrstevnická skupina, prevence, sociálně patologické jevy.
Klíčová slova v angličtině
Adaptation, period of younger and older school age, social group, social role, social position, social mobility, social status, family, school, leisure time, group of teens, prevention, social pathological phenomenon.
Rozsah průvodní práce
78 s., 13 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Problémy adaptace žáků při přechodu z I. na II. stupeň ZŠ" se zabývá v teoretické části vymezením problémů vzniklých přechodem žáků z prvního na druhý stupeň základní školy, dále objasněním pojmu adaptace a kompetencemi výchovného poradce a sociálního pedagoga v tomto procesu, jejich možnou a vzájemnou spoluprací.
V teoretické části je zpracován i konkrétní projekt (jedna z možných aktivit při adaptaci) na adaptační pobyty žáků 6. tříd realizovaný na Základní škole ve Slavičíně. Zachycuje cíle, metodiku programu a zhodnocení pobytu.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma paper is Problems of pupils´ adaptation during transition from the first to the second degree of basic school.
The work will describe determination of problems made by the pupils´ transition from the first to the sekond degree of basic school in its theoretical part. As well the work will explain expressions like a pedagogical consultant and a social pedagogue and their possible
cooperation, expressions an adaptation and a compenzation.
The particular project of the adaptation stay of pupils of the sixth classes (pupils of the basic school in Slavičín) will be worked up in the theoretical part of the diploma work as one of many other possible acvities during adaptation period. The work also consists of aims, methodology of programe and evaluation of the stay.
Klíčová slova
Adaptace, období mladšího a staršího školního věku, sociální skupina, sociální
role, sociální pozice, sociální mobilita, sociální status, rodina, škola, volný čas, vrstevnická skupina, prevence, sociálně patologické jevy.
Klíčová slova v angličtině
Adaptation, period of younger and older school age, social group, social role, social position, social mobility, social status, family, school, leisure time, group of teens, prevention, social pathological phenomenon.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce dle
metodického vedení vedoucího práce.
Splnění všech formálních požadavků.
Zpracování teoretických východisek na základě studia odborné literatury.
Provedení vlastního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretických východisek pro praktickou část práce dle
metodického vedení vedoucího práce.
Splnění všech formálních požadavků.
Zpracování teoretických východisek na základě studia odborné literatury.
Provedení vlastního výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení výsledků výzkumu.
Přijetí odpovídajících závěrů.
Seznam doporučené literatury
FONTANA,J. Psychologie ve školní praxi. Praha:Portál,1997.
HERMOCHOVÁ,S. Hry pro život 1,2. Praha:Portál,1995.
KARNSOVÁ,M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha:Portál,1995.
KASÍKOVÁ,H. Učíme(se)spolupráci spoluprací. Kladno:AISIS,2005.
KOHOUTEK,R. Dificility chování dětí a mládeže. Brno:VPC MU,2005.
MAREŠ,J.,KŘIVOHLAVÝ,J. Komunikace ve škole. Brno:Masarykova univerzita,1995
POSPÍŠILOVÁ,B.,TYŠER,J. Výchovné poradenství. Most:Hněvín,2003.
SMITH,CH.H. Třída plná pohody. Praha:Portál,1996.
MARTIN,M.,WALTMANOVÁ-GREENWODOVÁ,C. Jak řešit problémy dětí školou.
Praha:Portál,1997,ISBN 80-7178-125-8.
VÍTEK,K.a kol. Výchovné poradenství a sociální patologie. Praha:SPN,1989,
ISBN 17-089-89.
NIKL,J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich
prevenci. Praha:Vydavatelství PA ČR,2000,ISBN 80-7251-033-9.
Seznam doporučené literatury
FONTANA,J. Psychologie ve školní praxi. Praha:Portál,1997.
HERMOCHOVÁ,S. Hry pro život 1,2. Praha:Portál,1995.
KARNSOVÁ,M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha:Portál,1995.
KASÍKOVÁ,H. Učíme(se)spolupráci spoluprací. Kladno:AISIS,2005.
KOHOUTEK,R. Dificility chování dětí a mládeže. Brno:VPC MU,2005.
MAREŠ,J.,KŘIVOHLAVÝ,J. Komunikace ve škole. Brno:Masarykova univerzita,1995
POSPÍŠILOVÁ,B.,TYŠER,J. Výchovné poradenství. Most:Hněvín,2003.
SMITH,CH.H. Třída plná pohody. Praha:Portál,1996.
MARTIN,M.,WALTMANOVÁ-GREENWODOVÁ,C. Jak řešit problémy dětí školou.
Praha:Portál,1997,ISBN 80-7178-125-8.
VÍTEK,K.a kol. Výchovné poradenství a sociální patologie. Praha:SPN,1989,
ISBN 17-089-89.
NIKL,J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich
prevenci. Praha:Vydavatelství PA ČR,2000,ISBN 80-7251-033-9.