Práce se zabývá kompetencemi pomáhajících profesionálů. Uvádí jejich identifikaci (vědomosti, schopnosti a dovednosti, hodnoty) i způsoby měření a hodnocení. Obsáhlá část je věnována nástrojům posilování kompetencí během studia (supervize, koučink, mentoring s tutoringem) a je v ní vyzdvižen význam reflektované praxe pro efektivní přípravu na výkon profese.
Výzkumná část popisuje subjektivní vnímání získaných profesních kompetencí a jejich posun studenty sociální pedagogiky FHS UTB ve Zlíně. Na základě jejich návrhů se snaží nalézt doporučení k efektivně vykonávaným studentským praxím budoucích sociálních pedagogů.
Anotace v angličtině
Competences of aiding professionals are topic of this thesis. It introduces their identification (knowledge, capability and skills, values) together with methods of its measurement and evaluation. A considerable part of the work deals with enhancing competences during training (i.e. supervising, couching, mentoring and tutoring) and here also the importance of reflected practice in efficient training for professional performance is highlighted.
The research part describes subjective perceiving of gained professional competences and their changes due actions of students of social pedagogy at FHS UTB Zlin. By means of their suggestions an attempt is made to find out recommendations for effective practicing of future social pedagogues.
Klíčová slova
kompetence, sociální pedagogogika, pregraduální vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
competences, social pedagogue, pregradual education
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá kompetencemi pomáhajících profesionálů. Uvádí jejich identifikaci (vědomosti, schopnosti a dovednosti, hodnoty) i způsoby měření a hodnocení. Obsáhlá část je věnována nástrojům posilování kompetencí během studia (supervize, koučink, mentoring s tutoringem) a je v ní vyzdvižen význam reflektované praxe pro efektivní přípravu na výkon profese.
Výzkumná část popisuje subjektivní vnímání získaných profesních kompetencí a jejich posun studenty sociální pedagogiky FHS UTB ve Zlíně. Na základě jejich návrhů se snaží nalézt doporučení k efektivně vykonávaným studentským praxím budoucích sociálních pedagogů.
Anotace v angličtině
Competences of aiding professionals are topic of this thesis. It introduces their identification (knowledge, capability and skills, values) together with methods of its measurement and evaluation. A considerable part of the work deals with enhancing competences during training (i.e. supervising, couching, mentoring and tutoring) and here also the importance of reflected practice in efficient training for professional performance is highlighted.
The research part describes subjective perceiving of gained professional competences and their changes due actions of students of social pedagogy at FHS UTB Zlin. By means of their suggestions an attempt is made to find out recommendations for effective practicing of future social pedagogues.
Klíčová slova
kompetence, sociální pedagogogika, pregraduální vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
competences, social pedagogue, pregradual education
Zásady pro vypracování
1. Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu a na jejím základě zrekapitulujte současný stav poznání v oblasti kompetencí pomáhajících profesionálů (se specifickým zaměřením na sociální pedagogiku/sociální práci) možností jejich posilování v pregraduální přípravě.
2. Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum na relevantním souboru. Použijte metodu dotazníkového šetření a srovnávací analýzu.
3. Na základě výsledků výzkumu navrhněte opatření pro zkvalitnění posilování kompetencí formou projektu.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu a na jejím základě zrekapitulujte současný stav poznání v oblasti kompetencí pomáhajících profesionálů (se specifickým zaměřením na sociální pedagogiku/sociální práci) možností jejich posilování v pregraduální přípravě.
2. Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum na relevantním souboru. Použijte metodu dotazníkového šetření a srovnávací analýzu.
3. Na základě výsledků výzkumu navrhněte opatření pro zkvalitnění posilování kompetencí formou projektu.
Seznam doporučené literatury
Belz, H; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
Carroll, M; Tholstupová, M.(ed.). Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004.
Havrdová, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999.
Hawkins, P; Shohet R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
Knotová, D. Sociální kompetence edukátora [online]. [cit.2007-11-02] URL > http://www.cpds.cz/po401.pdf
Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Miovský, M.(ed.). Úvod do supervize: cyklický model. Sdružení SCAN, 2002.
Vlčák, Z. Profesní kompetence sociálních pracovníků a jejich hodnocení klienty. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.
Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998.
Seznam doporučené literatury
Belz, H; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
Carroll, M; Tholstupová, M.(ed.). Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004.
Havrdová, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999.
Hawkins, P; Shohet R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
Knotová, D. Sociální kompetence edukátora [online]. [cit.2007-11-02] URL > http://www.cpds.cz/po401.pdf
Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Miovský, M.(ed.). Úvod do supervize: cyklický model. Sdružení SCAN, 2002.
Vlčák, Z. Profesní kompetence sociálních pracovníků a jejich hodnocení klienty. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.
Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998.