Hra je stejně stará jako lidstvo samo. Hru a s ní spojené hračky nacházíme v archeologických nálezech z doby bronzové, s hrou se setkáváme jak u primitivních náro-dů, tak v moderních společnostech. Každý z nás se s hrou ve svém životě setkal a má s ní svou zkušenost. Provází nás od narození a je úzce spjata s vývojem osobnosti. Hra byla vždy původní školou života, a proto má nezastupitelný význam zejména v období dětství. Je prostředkem k vyjádření pocitů a názorů dítěte ve vztahu k sobě i druhým. Prostřednic-tvím hry a hraček dítě poznává svět a zapojuje se do něj. Hra je nejpřirozenějším projevem aktivity dítěte a má velký význam pro formování osobnosti a socializaci jedince. Období předškolního věku bývá právem nazýváno zlatým věkem hry, kdy hra je dominující činnos-tí v životě dítěte, přináší mnoho pozitivních zážitků a podnětů. Mnohým dospělým může hra připadat jako ztráta času, ale pro dítě není důležitý výsledek nebo cíl hry, ale samotný proces hraní. Hra je příležitostí, kdy můžeme dítě hlouběji poznat a tak i lépe vychovávat, porozumět mu. Ne nadarmo se říká, že kdo si hraje, nezlobí.
Anotace v angličtině
The game is as old as the humankind itself. Games and toys connected with them can be found in archeological findings of the Bronze Age, as well as in the modern civilization. Everybody already met the game in his or her life and everybody has some experience with it. The game accompanies us from our birth and it is tightly connected with the develop-ment of our personality. The game was always the school of life and this is why it has irre-placeable position especially during the childhood. The game is a mean of expression of feelings and opinions related to himself or herself or to other people for every child. The child learns to understand the world and to participate in it by the games and toys. The game is the most natural activity for every child and it is very important for forming and socialization of child’s personality. The pre-school age is often called the game age. Play-ing games is the dominant activity of every child; it brings many new experiences and in-puts. Many adults can consider game a waste of time, but playing the game, not the game output is important for children. Game is a chance to better understand our children and to thus to rear them better. There is a truth in saying ‘‘if the child plays, it is not naughty‘‘.
Klíčová slova
hra, hračka, výchova, socializace, vrstevnická skupina, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
game, toy, education, socialization, contemporary group, pre-school age
Rozsah průvodní práce
79 s. 10 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Hra je stejně stará jako lidstvo samo. Hru a s ní spojené hračky nacházíme v archeologických nálezech z doby bronzové, s hrou se setkáváme jak u primitivních náro-dů, tak v moderních společnostech. Každý z nás se s hrou ve svém životě setkal a má s ní svou zkušenost. Provází nás od narození a je úzce spjata s vývojem osobnosti. Hra byla vždy původní školou života, a proto má nezastupitelný význam zejména v období dětství. Je prostředkem k vyjádření pocitů a názorů dítěte ve vztahu k sobě i druhým. Prostřednic-tvím hry a hraček dítě poznává svět a zapojuje se do něj. Hra je nejpřirozenějším projevem aktivity dítěte a má velký význam pro formování osobnosti a socializaci jedince. Období předškolního věku bývá právem nazýváno zlatým věkem hry, kdy hra je dominující činnos-tí v životě dítěte, přináší mnoho pozitivních zážitků a podnětů. Mnohým dospělým může hra připadat jako ztráta času, ale pro dítě není důležitý výsledek nebo cíl hry, ale samotný proces hraní. Hra je příležitostí, kdy můžeme dítě hlouběji poznat a tak i lépe vychovávat, porozumět mu. Ne nadarmo se říká, že kdo si hraje, nezlobí.
Anotace v angličtině
The game is as old as the humankind itself. Games and toys connected with them can be found in archeological findings of the Bronze Age, as well as in the modern civilization. Everybody already met the game in his or her life and everybody has some experience with it. The game accompanies us from our birth and it is tightly connected with the develop-ment of our personality. The game was always the school of life and this is why it has irre-placeable position especially during the childhood. The game is a mean of expression of feelings and opinions related to himself or herself or to other people for every child. The child learns to understand the world and to participate in it by the games and toys. The game is the most natural activity for every child and it is very important for forming and socialization of child’s personality. The pre-school age is often called the game age. Play-ing games is the dominant activity of every child; it brings many new experiences and in-puts. Many adults can consider game a waste of time, but playing the game, not the game output is important for children. Game is a chance to better understand our children and to thus to rear them better. There is a truth in saying ‘‘if the child plays, it is not naughty‘‘.
Klíčová slova
hra, hračka, výchova, socializace, vrstevnická skupina, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
game, toy, education, socialization, contemporary group, pre-school age
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části
Zpracování praktické části - metodologie
Zpracováni praktické části - výzkum
Doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části
Zpracování praktické části - metodologie
Zpracováni praktické části - výzkum
Doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ŽBIRKOVÁ, V.: Hra a hračka, kultúrne dedictvo národa. FF UKF Nitra, 2000
SEDLÁK, J.: Metody aktivního sociálního učení. Praha, SPN 1985
GOLEMAN, D.: Emoční inteligence. Praha, Columbus 1997
SVETLÍKOVÁ, J.: Výchova hrou. PF UK Bratislava, 1998
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I. Karolinum, Praha 1997
OPRAVILOVÁ, E. : Předškolní pedagogika II. Liberec: Technická univerzita, 2004,
WILLIAMS, P.: The Special Edukation Handbook. Great Britain, Open University Press 1991
Seznam doporučené literatury
ŽBIRKOVÁ, V.: Hra a hračka, kultúrne dedictvo národa. FF UKF Nitra, 2000
SEDLÁK, J.: Metody aktivního sociálního učení. Praha, SPN 1985
GOLEMAN, D.: Emoční inteligence. Praha, Columbus 1997
SVETLÍKOVÁ, J.: Výchova hrou. PF UK Bratislava, 1998
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I. Karolinum, Praha 1997
OPRAVILOVÁ, E. : Předškolní pedagogika II. Liberec: Technická univerzita, 2004,
WILLIAMS, P.: The Special Edukation Handbook. Great Britain, Open University Press 1991