Komunikovat můžeme různými způsoby a formami. Jinak komunikujeme v rodině či s přáteli a jinak v práci. Zcela rozdílná je pak komunikacu na trhu organizací, známém pod zkratkou B2B (Business-to-business).
Stejně jako zákazníci spotřebitelského trhu (B2C - Business-to-customers) i zákaz-níci trhu organizací mají z pohledu firem své potřeby, nároky a zvyky. Ty následně ovliv-ňují jejich nákupní chování. Ovšem rozhodovací řetězec na trh B2B je obyčejně složitý proces s větším počtem rozhodovatelů. Znamená to, že hlavní roli nehrají momentální po-hnutky jako v B2C. Naopak tento trh charakterizují loajálnější vztahy a konzervativnost, a to i proto, že tento trh je výrazně rozsáhlejší. Obyčejně totiž firmy prodávají produkty a služby opět jiným firmám.
I zde však nástroje komunikačního mixu hrají stále významnější roli, byť často není jejich cílem ihned prodat, nýbrž předat úvodní informaci širokému spektru cílových skupin a rozvíjet s nimi vztahy.
Následující stránky představí kroky vedoucí ke komunikační kampani v prostředí B2B, konkrétně v oblasti elektrotechniky, a to včetně jejího průběhu.
Anotace v angličtině
We can communicate in various ways and various forms. We communicate differ-ently within our family or friends, differently at work. Entirely different is then communi-cation in the reseller market, known under the abbreviation B2B (Business-to-business).
As well as customers of consumer market (B2C - Business-to-customers), even customers of the reseller market have from organizations point of view their own needs, claims and habits. These subsequently influence their purchasing behaviour. However, de-cision chain to the market B2B is usually a complicated process with more decision mak-ers. It means that current motives do not feature as it applies for B2C. On the contrary, this market is characterized by more loyal relations, also because of the fact that this market is considerably extensive. Companies usually sell products and services further to other com-panies.
Even here tools for communication mix continue to play even more important role, although their target is often not to sell immediately, but to give introductory information to a wide spectrum of target groups and to develop relations with them.
The following pages introduce steps leading to communication campaign within B2B, particularly in the area of electrotechnics, including its development.
Klíčová slova
Trh B2B, komunikace, marketingový mix, cílová skupina, kampaň, elektrotechnika, velkoobchod, OEZ.
Komunikovat můžeme různými způsoby a formami. Jinak komunikujeme v rodině či s přáteli a jinak v práci. Zcela rozdílná je pak komunikacu na trhu organizací, známém pod zkratkou B2B (Business-to-business).
Stejně jako zákazníci spotřebitelského trhu (B2C - Business-to-customers) i zákaz-níci trhu organizací mají z pohledu firem své potřeby, nároky a zvyky. Ty následně ovliv-ňují jejich nákupní chování. Ovšem rozhodovací řetězec na trh B2B je obyčejně složitý proces s větším počtem rozhodovatelů. Znamená to, že hlavní roli nehrají momentální po-hnutky jako v B2C. Naopak tento trh charakterizují loajálnější vztahy a konzervativnost, a to i proto, že tento trh je výrazně rozsáhlejší. Obyčejně totiž firmy prodávají produkty a služby opět jiným firmám.
I zde však nástroje komunikačního mixu hrají stále významnější roli, byť často není jejich cílem ihned prodat, nýbrž předat úvodní informaci širokému spektru cílových skupin a rozvíjet s nimi vztahy.
Následující stránky představí kroky vedoucí ke komunikační kampani v prostředí B2B, konkrétně v oblasti elektrotechniky, a to včetně jejího průběhu.
Anotace v angličtině
We can communicate in various ways and various forms. We communicate differ-ently within our family or friends, differently at work. Entirely different is then communi-cation in the reseller market, known under the abbreviation B2B (Business-to-business).
As well as customers of consumer market (B2C - Business-to-customers), even customers of the reseller market have from organizations point of view their own needs, claims and habits. These subsequently influence their purchasing behaviour. However, de-cision chain to the market B2B is usually a complicated process with more decision mak-ers. It means that current motives do not feature as it applies for B2C. On the contrary, this market is characterized by more loyal relations, also because of the fact that this market is considerably extensive. Companies usually sell products and services further to other com-panies.
Even here tools for communication mix continue to play even more important role, although their target is often not to sell immediately, but to give introductory information to a wide spectrum of target groups and to develop relations with them.
The following pages introduce steps leading to communication campaign within B2B, particularly in the area of electrotechnics, including its development.
Klíčová slova
Trh B2B, komunikace, marketingový mix, cílová skupina, kampaň, elektrotechnika, velkoobchod, OEZ.
1. S využitím teoretických informačních zdrojů charakterizujte základní pojmy komunikační strategie, zásady uvádění nových produktů na trh, identifikujte prostředí B2B.
2. Charakterizujte cíle diplomové práce a formulujte hypotézy ve vztahu k zadanému tématu práce.
3. Analyzujte současnou situaci na trhu, na který bude nový produkt (event. produktová řada) uváděn včetně konkurence, cílových skupin a analyzujte současnou komunikační strategii konkrétního subjektu a jeho pozici i pozici jeho současného produktu na trhu.
4. S využitím výsledků analýz navrhněte komunikační strategii, stanovte rozpočet, určete a popište komunikační cíle, vysvětlete jejich realizaci v čase a určete způsoby zpětné vazby.
5. V závěru vyhodnoťte splnění cílů, verifikujte hypotézy a Vaše návrhy doplňte o ekonomickou náročnost projektu.
Zásady pro vypracování
1. S využitím teoretických informačních zdrojů charakterizujte základní pojmy komunikační strategie, zásady uvádění nových produktů na trh, identifikujte prostředí B2B.
2. Charakterizujte cíle diplomové práce a formulujte hypotézy ve vztahu k zadanému tématu práce.
3. Analyzujte současnou situaci na trhu, na který bude nový produkt (event. produktová řada) uváděn včetně konkurence, cílových skupin a analyzujte současnou komunikační strategii konkrétního subjektu a jeho pozici i pozici jeho současného produktu na trhu.
4. S využitím výsledků analýz navrhněte komunikační strategii, stanovte rozpočet, určete a popište komunikační cíle, vysvětlete jejich realizaci v čase a určete způsoby zpětné vazby.
5. V závěru vyhodnoťte splnění cílů, verifikujte hypotézy a Vaše návrhy doplňte o ekonomickou náročnost projektu.
Seznam doporučené literatury
Philip Kotler, Fernando Trias de Bes, Inovativní marketing, Grada 2004
Philip Kotler, Gary Armstrong, Marketing, Grada 2003
David A. Aaker, Brand Building, Computer press 2003
Sergio Zyman, Konec marketingu..., Management Press 2005
Miroslav Foret, Marketingová komunikace, Computer press 2006
Interní zdroje OEZ s.r.o.
Seznam doporučené literatury
Philip Kotler, Fernando Trias de Bes, Inovativní marketing, Grada 2004
Philip Kotler, Gary Armstrong, Marketing, Grada 2003
David A. Aaker, Brand Building, Computer press 2003
Sergio Zyman, Konec marketingu..., Management Press 2005
Miroslav Foret, Marketingová komunikace, Computer press 2006
Interní zdroje OEZ s.r.o.