Předmětem této práce je pohled na vývoj výtvarného umění ve vztahu k propagaci křesťan-ského náboženství a na roli církve jako propagátora, a rovněž úvaha, zda a do jaké míry mělo výtvarné umění vliv na šíření křesťanství a náboženský prožitek soudobého člověka.
Studie se rovněž pokouší najít odpověď na otázku, zda církev a její úsilí propagovat nábo-ženství prostřednictvím výtvarného umění ovlivnily kvalitu, formu či obsah jeho jednotli-vých složek. Zkoumaným prostředím je Evropa v časovém rámci omezeném románským obdobím a obdobím realizmu.
Anotace v angličtině
My thesis analyzes the relationship between the development of fine arts and the promotion of Christian religion, the role of the Church in the process of its promotion, and the effect of fine arts on the spreading of Christianity and on the religious experience of the contem-porary man.
It also tries to establish whether the Church and its effort to promote religion through fine arts affected the quality, form or substance of their individual departments, and if so, to what extent. It concentrates on the situation in Europe from the Romanesque period to the period of Realism.
Klíčová slova
výtvarné umění, architektura, sochařství, malířství, církev, křesťanství, románské umění, gotika, renesance, baroko, rokoko, klasicizmus, romantizmus, realizmus
Předmětem této práce je pohled na vývoj výtvarného umění ve vztahu k propagaci křesťan-ského náboženství a na roli církve jako propagátora, a rovněž úvaha, zda a do jaké míry mělo výtvarné umění vliv na šíření křesťanství a náboženský prožitek soudobého člověka.
Studie se rovněž pokouší najít odpověď na otázku, zda církev a její úsilí propagovat nábo-ženství prostřednictvím výtvarného umění ovlivnily kvalitu, formu či obsah jeho jednotli-vých složek. Zkoumaným prostředím je Evropa v časovém rámci omezeném románským obdobím a obdobím realizmu.
Anotace v angličtině
My thesis analyzes the relationship between the development of fine arts and the promotion of Christian religion, the role of the Church in the process of its promotion, and the effect of fine arts on the spreading of Christianity and on the religious experience of the contem-porary man.
It also tries to establish whether the Church and its effort to promote religion through fine arts affected the quality, form or substance of their individual departments, and if so, to what extent. It concentrates on the situation in Europe from the Romanesque period to the period of Realism.
Klíčová slova
výtvarné umění, architektura, sochařství, malířství, církev, křesťanství, románské umění, gotika, renesance, baroko, rokoko, klasicizmus, romantizmus, realizmus
1. Zmapujte dostupnou literaturu z oblasti vztahu MK a vývoje umění od pravěku do období realizmu v rámci evropské kultury.
2. Formulujte hypotézy vztahující se k roli propagace náboženství prostřednictvím umění.
3. Zpracujte chronologicky přehled vývoje umění jako nástroje propagace náboženství.
4. Realizujte anketu na téma "umění jako prostředník náboženského cítění". Srovnejte názory populace centrální Prahy a Košic.
5. Na základě teoreticko-historického rozboru a výsledků ankety zhodnoťte validity výše uvedených hypotéz.
Zásady pro vypracování
1. Zmapujte dostupnou literaturu z oblasti vztahu MK a vývoje umění od pravěku do období realizmu v rámci evropské kultury.
2. Formulujte hypotézy vztahující se k roli propagace náboženství prostřednictvím umění.
3. Zpracujte chronologicky přehled vývoje umění jako nástroje propagace náboženství.
4. Realizujte anketu na téma "umění jako prostředník náboženského cítění". Srovnejte názory populace centrální Prahy a Košic.
5. Na základě teoreticko-historického rozboru a výsledků ankety zhodnoťte validity výše uvedených hypotéz.
Seznam doporučené literatury
Piojan, J. a kol.: Dějiny umění, sv 1-10, Odeon, Praha 1977-1991 (3. vyd.)
Hauser, A.: Filosofie dějin umění, Praha 1975
Voráček, J.: Úvod do studie člověka, společnosti a civilizace, Praha 1983
Huyghe, R.: Umění a lidstvo, (Larousse), I.-IV., Odeon, Praha 1967-1974
Kotler, P.:Marketing management, Grada Publishing, Praha 2001
Hradiská E., Letovancová E.: Psychológia v marketingovej komunikácii, Bratislava, UK 2005
Seznam doporučené literatury
Piojan, J. a kol.: Dějiny umění, sv 1-10, Odeon, Praha 1977-1991 (3. vyd.)
Hauser, A.: Filosofie dějin umění, Praha 1975
Voráček, J.: Úvod do studie člověka, společnosti a civilizace, Praha 1983
Huyghe, R.: Umění a lidstvo, (Larousse), I.-IV., Odeon, Praha 1967-1974
Kotler, P.:Marketing management, Grada Publishing, Praha 2001
Hradiská E., Letovancová E.: Psychológia v marketingovej komunikácii, Bratislava, UK 2005