Tato práce se zabývá vlivem masových médií a užitím poznatků mediální výchovy v praxi. Teoretická část se zabývá společenskou rolí médií, jejich konkrétními vlivy na děti a mlá-dež a dále zachycuje tendence vzniku, vývoj a aktuální stav aplikace mediální výchovy u nás. Základem praktické části je realizace výzkumné sondy a následná analýza projevů mediální gramotnosti na přístupu žáků k reklamním sdělením komunikovaným masovými médii. V závěru jsou hodnoceny stanovené hypotézy a nastíněny důsledky mediální výcho-vy na další vývoj mediální produkce.
Anotace v angličtině
This work is concerned with influence of mass media and application of media education in praxis. Theoretical part deal with social status of mass media, their concrete influences on children and teen-agers. Also describes tendences of origin, evolution and actual situati-on of application of media education in czech schools. Base of practical part of this work is realisation of research and analysation of results. Results consist of manifestation of media literacy at school through interference with advertising from mass media. Conclusion con-sist of evaluation of hypothesis and adumbration of consequences concerned to media edu-cation and evolution od media production.
Klíčová slova
Masová média, mediální produkce, společenská role médií, regulace médií, regulace re-klamy, vliv médií na děti, děti a reklama, mediální výchova, mediální gramotnost, kritické myšlení, reklamní výchova.
Klíčová slova v angličtině
Mass media, media production, social role of media, media regulation, commercial regu-lation, media influence on children, children and commercials, media education, media literacy, critical thinking, commercial education
Rozsah průvodní práce
74 s., 39 s. obr. příloh
Jazyk
IT
Anotace
Tato práce se zabývá vlivem masových médií a užitím poznatků mediální výchovy v praxi. Teoretická část se zabývá společenskou rolí médií, jejich konkrétními vlivy na děti a mlá-dež a dále zachycuje tendence vzniku, vývoj a aktuální stav aplikace mediální výchovy u nás. Základem praktické části je realizace výzkumné sondy a následná analýza projevů mediální gramotnosti na přístupu žáků k reklamním sdělením komunikovaným masovými médii. V závěru jsou hodnoceny stanovené hypotézy a nastíněny důsledky mediální výcho-vy na další vývoj mediální produkce.
Anotace v angličtině
This work is concerned with influence of mass media and application of media education in praxis. Theoretical part deal with social status of mass media, their concrete influences on children and teen-agers. Also describes tendences of origin, evolution and actual situati-on of application of media education in czech schools. Base of practical part of this work is realisation of research and analysation of results. Results consist of manifestation of media literacy at school through interference with advertising from mass media. Conclusion con-sist of evaluation of hypothesis and adumbration of consequences concerned to media edu-cation and evolution od media production.
Klíčová slova
Masová média, mediální produkce, společenská role médií, regulace médií, regulace re-klamy, vliv médií na děti, děti a reklama, mediální výchova, mediální gramotnost, kritické myšlení, reklamní výchova.
Klíčová slova v angličtině
Mass media, media production, social role of media, media regulation, commercial regu-lation, media influence on children, children and commercials, media education, media literacy, critical thinking, commercial education
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury a zdrojů zkoumajících problematiku mediální výchovy a působení reklamy na děti a mládež.
2. Analyzujte a kriticky zhodnoťte vývoj konceptů a praxe mediální výchovy v České republice po r. 2000.
3. Stanovte pracovní hypotézu bakalářské práce a metodiku práce.
4. Na vybraném vzorku žáků 2. stupně základních škol analyzujte úroveň znalostí a schopností žáků kriticky vnímat reklamní sdělení.
5. Vyhodnoťte provedenou analýzu ve vztahu k hypotéze, formulujte zjištěné závěry a naznačte další vývoj zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši odborné literatury a zdrojů zkoumajících problematiku mediální výchovy a působení reklamy na děti a mládež.
2. Analyzujte a kriticky zhodnoťte vývoj konceptů a praxe mediální výchovy v České republice po r. 2000.
3. Stanovte pracovní hypotézu bakalářské práce a metodiku práce.
4. Na vybraném vzorku žáků 2. stupně základních škol analyzujte úroveň znalostí a schopností žáků kriticky vnímat reklamní sdělení.
5. Vyhodnoťte provedenou analýzu ve vztahu k hypotéze, formulujte zjištěné závěry a naznačte další vývoj zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 206 s. ISBN 80-7178-697-7.
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.
448 s. ISBN 80-7178-714-0.
JIRÁK, J., MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 304 s. ISBN 978-80-7367-315-4.
REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 327 s. ISBN 80-7178-926-7
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. 2005
PARTNERS CZECH, Rozumět médiím [online]. 2007
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 206 s. ISBN 80-7178-697-7.
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2003.
448 s. ISBN 80-7178-714-0.
JIRÁK, J., MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 304 s. ISBN 978-80-7367-315-4.
REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 327 s. ISBN 80-7178-926-7
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. 2005
PARTNERS CZECH, Rozumět médiím [online]. 2007