Tématem této bakalářské práce je hodnotová orientace současných dětí navštěvujících skautský oddíl. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol. První kapitola se zaobírá hodnotovou orientací a s ní souvisejícími pojmy z hlediska sociologie, psychologie a filozofie. Druhá kapitola se zabývá výchovným procesem a jeho jednotlivými aspekty z hlediska tvorby hodnotové orientace dětí. Třetí kapitola pojednává o historii skautského hnutí a jeho vztahu k hodnotám a ideálům. Poslední kapitola teoretické části se věnuje skautské metodice a praktickým výchovným aktivitám, vedoucím k utváření a formování hodnotové orientace dětí a mládeže.
V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který byl směřován na zjištění hodnotové orientace dětí ve skautském oddíle. Dále jsou zde uvedena získaná data, jejich vyhodnocení a konečné výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the value orientation of children attending a Scout group. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter deals with the value orientation and items related to it sociologically, psychologically and philosophically. The second chapter inquires into the educational process and its individual aspects in terms of formation of children’s value orientation. The third chapter is describing the history of Scouting and its relation to values and ideals. The last chapter of the theoretical part is devoted to scouting methodology and practical educational activities that create and form the value orientation of children and young people.
In the practical part, a qualitative research is presented. This research was carried out to determine the value orientation of children in a scout group. The practical part also reveals gained data, their evaluation and final results of the research.
Klíčová slova
hodnota, hodnotová orientace, systém hodnot, proces hodnocení, hodnotová výchova, socializace, skautské hnutí
Klíčová slova v angličtině
value, value orientation, value system, evaluation process, socialization, value education, scouting
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je hodnotová orientace současných dětí navštěvujících skautský oddíl. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol. První kapitola se zaobírá hodnotovou orientací a s ní souvisejícími pojmy z hlediska sociologie, psychologie a filozofie. Druhá kapitola se zabývá výchovným procesem a jeho jednotlivými aspekty z hlediska tvorby hodnotové orientace dětí. Třetí kapitola pojednává o historii skautského hnutí a jeho vztahu k hodnotám a ideálům. Poslední kapitola teoretické části se věnuje skautské metodice a praktickým výchovným aktivitám, vedoucím k utváření a formování hodnotové orientace dětí a mládeže.
V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který byl směřován na zjištění hodnotové orientace dětí ve skautském oddíle. Dále jsou zde uvedena získaná data, jejich vyhodnocení a konečné výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the value orientation of children attending a Scout group. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter deals with the value orientation and items related to it sociologically, psychologically and philosophically. The second chapter inquires into the educational process and its individual aspects in terms of formation of children’s value orientation. The third chapter is describing the history of Scouting and its relation to values and ideals. The last chapter of the theoretical part is devoted to scouting methodology and practical educational activities that create and form the value orientation of children and young people.
In the practical part, a qualitative research is presented. This research was carried out to determine the value orientation of children in a scout group. The practical part also reveals gained data, their evaluation and final results of the research.
Klíčová slova
hodnota, hodnotová orientace, systém hodnot, proces hodnocení, hodnotová výchova, socializace, skautské hnutí
Klíčová slova v angličtině
value, value orientation, value system, evaluation process, socialization, value education, scouting
Zásady pro vypracování
Hodnota jako vědecký pojem.
Výchovný proces z hlediska tvorby hodnotové orientace.
Historie skautského hnutí a jeho vztah k hodnotám.
Skautská metodika výchovy vedoucí k utváření hodnotové orientace.
Praktické výchovné aktivity vedoucí k zvnitřnění morálních hodnot.
Praktické ověření výchovného působení prostřednictvím skautské metodiky.
Zásady pro vypracování
Hodnota jako vědecký pojem.
Výchovný proces z hlediska tvorby hodnotové orientace.
Historie skautského hnutí a jeho vztah k hodnotám.
Skautská metodika výchovy vedoucí k utváření hodnotové orientace.
Praktické výchovné aktivity vedoucí k zvnitřnění morálních hodnot.
Praktické ověření výchovného působení prostřednictvím skautské metodiky.
Seznam doporučené literatury
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: Manacon, 1996. ISBN 80-8566-834-3.
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1999. ISBN 80-7083-257-6.
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
BŘICHÁČEK, V. a kol. Skautskou stezkou. Praha: Junák-svaz skautů a skautek ČR, 2001. ISBN 80-86109-60-7.
Seznam doporučené literatury
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: Manacon, 1996. ISBN 80-8566-834-3.
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1999. ISBN 80-7083-257-6.
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
BŘICHÁČEK, V. a kol. Skautskou stezkou. Praha: Junák-svaz skautů a skautek ČR, 2001. ISBN 80-86109-60-7.