Téma mé bakalářské práce je: ‘‘Sociální pedagog a řešení výchovných situací.‘‘ Práce vychází z teoretických poznatků a je doplněna empirickou částí.
Má práce se v první řadě zabývá osobou sociálního pedagoga a výchovnými situacemi obecně. Práce se také zaměřuje na problematiku šikany, respektive školní šikany. Teoretická část shrnuje poznatky odborníků v této oblasti, definuje pojem šikana, zabývá se jejími příčinami a projevy, zaměřuje se na protagonisty šikany, popisuje jednotlivé fáze šikanování, postupy řešení a prevenci.
Práce obsahuje dále metodologickou část, jejíž cílem bylo zjistit postoje učitelů základních škol k šikaně ve třídě. Tento výzkum byl proveden ve vybraných základních školách okresu Šumperk a následně také, v mé práci, zpracován a vyhodnocen.
Pronikla jsem tedy co nejvíce do této problematiky a zároveň se pokouším přispět bližšímu pochopení tohoto celospolečenského problému. Tato práce může být používána rodiči a pedagogy jako vodítko pro rozpoznání šikany u dětí a současně návodem, jak se zachovat po tom,co se o šikaně dítěte dozvědí.
Anotace v angličtině
The theme of my bachelor thesis is: ''Social educator and educational situations solution.‘‘ This thesis concerns with theoretical knowledges and it is supplemented with empirical part.
My thesis occupies primarily by the person of social educator and generally by educational situations. The thesis is also oriented on chicane problem, or more precisely school chicane. The theoretical part summarizes researches of professional authors in this field. It also defines the term of chicane, deals with its reasons and exposures. It is oriented on protagonists of chicane, describes individual phases of chicane, solution procedure and prevention.
The thesis includes methodological part, which aim was to find out attitudes of teachers in elementary schools to chicane in the classroom. This research was performed in selected elementary schools in region Šumperk. The research was processed and evaluated in my thesis.
I penetrate deeply to this problem and simultaneously I try to help to better understand this whole society problem. This thesis can be used by parents and pedagogues as a guidance to distinguish chicane at children and also can be used as a direction how to behave after they receive an information about chicane of the child.
Klíčová slova
Sociální pedagog, výchovná situace, šikana, agrese, školní šikana, agresor šikany, oběť šikany, signály šikany, řešení šikany, prevence šikany, výzkum, dotazník.
Klíčová slova v angličtině
Social educator, educational situation, chicane, agression, school chicane, aggressor of chicane, victim of chicane, signals of chicane, solutions of chicane, chicane prevention, research, questionnaire.
Rozsah průvodní práce
95 s., 7 s. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma mé bakalářské práce je: ‘‘Sociální pedagog a řešení výchovných situací.‘‘ Práce vychází z teoretických poznatků a je doplněna empirickou částí.
Má práce se v první řadě zabývá osobou sociálního pedagoga a výchovnými situacemi obecně. Práce se také zaměřuje na problematiku šikany, respektive školní šikany. Teoretická část shrnuje poznatky odborníků v této oblasti, definuje pojem šikana, zabývá se jejími příčinami a projevy, zaměřuje se na protagonisty šikany, popisuje jednotlivé fáze šikanování, postupy řešení a prevenci.
Práce obsahuje dále metodologickou část, jejíž cílem bylo zjistit postoje učitelů základních škol k šikaně ve třídě. Tento výzkum byl proveden ve vybraných základních školách okresu Šumperk a následně také, v mé práci, zpracován a vyhodnocen.
Pronikla jsem tedy co nejvíce do této problematiky a zároveň se pokouším přispět bližšímu pochopení tohoto celospolečenského problému. Tato práce může být používána rodiči a pedagogy jako vodítko pro rozpoznání šikany u dětí a současně návodem, jak se zachovat po tom,co se o šikaně dítěte dozvědí.
Anotace v angličtině
The theme of my bachelor thesis is: ''Social educator and educational situations solution.‘‘ This thesis concerns with theoretical knowledges and it is supplemented with empirical part.
My thesis occupies primarily by the person of social educator and generally by educational situations. The thesis is also oriented on chicane problem, or more precisely school chicane. The theoretical part summarizes researches of professional authors in this field. It also defines the term of chicane, deals with its reasons and exposures. It is oriented on protagonists of chicane, describes individual phases of chicane, solution procedure and prevention.
The thesis includes methodological part, which aim was to find out attitudes of teachers in elementary schools to chicane in the classroom. This research was performed in selected elementary schools in region Šumperk. The research was processed and evaluated in my thesis.
I penetrate deeply to this problem and simultaneously I try to help to better understand this whole society problem. This thesis can be used by parents and pedagogues as a guidance to distinguish chicane at children and also can be used as a direction how to behave after they receive an information about chicane of the child.
Klíčová slova
Sociální pedagog, výchovná situace, šikana, agrese, školní šikana, agresor šikany, oběť šikany, signály šikany, řešení šikany, prevence šikany, výzkum, dotazník.
Klíčová slova v angličtině
Social educator, educational situation, chicane, agression, school chicane, aggressor of chicane, victim of chicane, signals of chicane, solutions of chicane, chicane prevention, research, questionnaire.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - vymezení a definování pojmu sociální pedagog, výchovné situace, druhy výchovných situací.
Bližší specifikace pojmu šikanování, šikana ve školách, zúčastněné osoby šikanování, komunikace s těmito účastníky, prevence a způsoby řešení této problematiky.
Zpracování praktické části - metodologický výzkum.
Zpracování výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování teoretické části - vymezení a definování pojmu sociální pedagog, výchovné situace, druhy výchovných situací.
Bližší specifikace pojmu šikanování, šikana ve školách, zúčastněné osoby šikanování, komunikace s těmito účastníky, prevence a způsoby řešení této problematiky.
Zpracování praktické části - metodologický výzkum.
Zpracování výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ,M. Bolest šikanování. 1.vyd. Praha:Portál,2001. ISBN:80-7178-513-X.
KOLÁŘ,M. Skrytý svět šikanování ve školách:Příčiny,diagnostika a praktická pomoc. 1.vyd. Praha:Portál,1997. ISBN:80-7178-123-1.
ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi:Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1.vyd. Praha:Portál,1995. ISBN:80-7178-049-9.
SPURNÝ,J. Psychologie násilí:O psychologické podstatě násilí,jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. 1.vyd. Praha:Eurounion,1996. ISBN:80-85858-30-4.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ,M. Bolest šikanování. 1.vyd. Praha:Portál,2001. ISBN:80-7178-513-X.
KOLÁŘ,M. Skrytý svět šikanování ve školách:Příčiny,diagnostika a praktická pomoc. 1.vyd. Praha:Portál,1997. ISBN:80-7178-123-1.
ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi:Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1.vyd. Praha:Portál,1995. ISBN:80-7178-049-9.
SPURNÝ,J. Psychologie násilí:O psychologické podstatě násilí,jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. 1.vyd. Praha:Eurounion,1996. ISBN:80-85858-30-4.