Tato bakalářská práce se zabývá neverbální komunikací a jejím vlivem na obchodní
prezentace. Zkoumanými aspekty neverbální komunikace jsou výrazy obličeje neboli
mimika, oční kontakt, postavení těla a gesta, vzhled a nakonec hlas. S hlasem jsou spojené tři aspekty a to síla, tón a tempo. Cílem této práce je zjistit, jak tyto aspekty neverbální komunikace ovlivňují obchodní prezentace. Na základě pozorování v praktické části této práce bylo zjištěno, že neverbální komunikace může do značné míry ovlivnit výsledek obchodní prezentace. Zkoumanými prezentacemi byly startup prezentace, které se mezi sebou utkaly na soutěži Startup Battlefield organizované online novinami TechCrunch.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on nonverbal communication and its effect on business
presentations. The examined aspects of nonverbal communication include facial
expressions, eye contact, body posture and gestures, appearance, and finally, voice. With regard to voice, three aspects are associated - power, pitch, and pace. The aim of this thesis is to determine how these aspects of nonverbal communication affect business presentations. Based on observations in the practical part of this thesis, it was found that nonverbal communication can significantly influence the outcome of a business presentation. The presentations examined were startup pitches that competed against each other in the Startup Battlefield competition organized by the online news platform TechCrunch.
Klíčová slova
komunikace, neverbální komunikace, obchodní prezentace, řeč těla
Klíčová slova v angličtině
body language, business presentations, communication, nonverbal
communication
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá neverbální komunikací a jejím vlivem na obchodní
prezentace. Zkoumanými aspekty neverbální komunikace jsou výrazy obličeje neboli
mimika, oční kontakt, postavení těla a gesta, vzhled a nakonec hlas. S hlasem jsou spojené tři aspekty a to síla, tón a tempo. Cílem této práce je zjistit, jak tyto aspekty neverbální komunikace ovlivňují obchodní prezentace. Na základě pozorování v praktické části této práce bylo zjištěno, že neverbální komunikace může do značné míry ovlivnit výsledek obchodní prezentace. Zkoumanými prezentacemi byly startup prezentace, které se mezi sebou utkaly na soutěži Startup Battlefield organizované online novinami TechCrunch.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on nonverbal communication and its effect on business
presentations. The examined aspects of nonverbal communication include facial
expressions, eye contact, body posture and gestures, appearance, and finally, voice. With regard to voice, three aspects are associated - power, pitch, and pace. The aim of this thesis is to determine how these aspects of nonverbal communication affect business presentations. Based on observations in the practical part of this thesis, it was found that nonverbal communication can significantly influence the outcome of a business presentation. The presentations examined were startup pitches that competed against each other in the Startup Battlefield competition organized by the online news platform TechCrunch.
Klíčová slova
komunikace, neverbální komunikace, obchodní prezentace, řeč těla
Klíčová slova v angličtině
body language, business presentations, communication, nonverbal
communication
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza vybraných prezentací
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění materiálů k tématu
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza vybraných prezentací
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Eaves, Michael H., and Dale Leathers. 2018. Successful Nonverbal Communication: Principles and Applications. 5th ed. New York: Routledge.
Hartley, Peter, and Peter Chatterton. 2015. Business Communication: Rethinking Your Professional Practise for the Post-digital Age. 2nd ed. New York: Routledge.
Navarro, Joe. 2018. The Dictionary of Body Language: A Field Guide to Human Behavior. New York: HarperCollins.
Pease, Allan, and Barbara Pease. 2017. The Definitive Book of Body Language: How to Read Others' Attitudes by Their Gestures. London: Orion.
Theobald, Theo. 2019. Develop Your Presentation Skills:How to Inspire and Inform with Clarity and Confidence. 4th ed. London: Kogan Page.
Seznam doporučené literatury
Eaves, Michael H., and Dale Leathers. 2018. Successful Nonverbal Communication: Principles and Applications. 5th ed. New York: Routledge.
Hartley, Peter, and Peter Chatterton. 2015. Business Communication: Rethinking Your Professional Practise for the Post-digital Age. 2nd ed. New York: Routledge.
Navarro, Joe. 2018. The Dictionary of Body Language: A Field Guide to Human Behavior. New York: HarperCollins.
Pease, Allan, and Barbara Pease. 2017. The Definitive Book of Body Language: How to Read Others' Attitudes by Their Gestures. London: Orion.
Theobald, Theo. 2019. Develop Your Presentation Skills:How to Inspire and Inform with Clarity and Confidence. 4th ed. London: Kogan Page.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků vedoucího a oponenta byly položeny následující otázky:
Based on your research, could you please elaborate on the body language mistakes that should be avoided by young public speakers?
Could you observe any differences between female and male body language?
Why have you decided to analyze gestures and posture as one whole?
What other aspects of non-verbal communication can be analyzed in business presentations?
Studentka na otázky odpověděla.