- The following mandatory fields are not filled in for this Thesis.: Title in English
Main topic
Podpora rozvoje zdravého sebevědomí dětí ve školách (jako pomoc k větším úspěchům ve vzdělávání, v budoucím zaměstnání, ve společenském životě i jako prevence vzniku sociálně patologických jevů).
Main topic in English
Support of children‘s healthy self-confidence development at primary schools
Title according to student
Podpora rozvoje zdravého sebevědomí dětí na základních školách
Bakalářská práce předkládá problém deformovaného sebevědomí, jeho negativního vlivu na výkonnost a chování jedince. Zabývá se podporou rozvoje zdravého sebevědomí, které představuje nejlepší předpoklad pro plné rozvinutí schopností osobnosti. Nastiňuje úlohu pedagogů ve vzdělávacím a výchovném procesu při podpoře rozvoje zdravého sebevědomí žáků. Učitelé mají možnost pomoci dětem dosáhnout větších úspěchů ve vzdělávání, budoucím zaměstnání nebo společenském životě, ale i předcházet sociálně patologickým jevům, a to svým uvědomělým přístupem k žákům a podporováním jejich sebevědomí. Výzkumná část zjišťuje, zda se pedagogové na druhém stupni základních škol věnují více žákům jistým, s vyšším sebevědomím, či žákům nejistým, podceňujícím se, se sebevědomým nižším.
Annotation in English
This bachelor thesis submits the problem of deformed self-confidence, its negative influence over the efficiency and the behaviour of a person. It deals with the support of healthy self-confidence development, which constitutes the best premise for a full development of individual’s abilities. It describes the function of teachers in educational process while supporting children’s healthy self-confidence development. Teachers have a possibility to help the children get greater success in education, future employment or social life but also prevent socially pathologic phenomenons using their conscious approach to pupil’s problems and supporting their self-confidence. The research part of the thesis deals with an inquiry if the teachers at the second-degree of primary schools devote more to pupils with higher self-confidence or to pupils with lower self-confidence.
self-confidence, self-reliance, education, teachers, educators, family upbringing, self-confidence formation, inferiority complex, healthy self-confidence, healthy self-confidence support
Length of the covering note
64 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce předkládá problém deformovaného sebevědomí, jeho negativního vlivu na výkonnost a chování jedince. Zabývá se podporou rozvoje zdravého sebevědomí, které představuje nejlepší předpoklad pro plné rozvinutí schopností osobnosti. Nastiňuje úlohu pedagogů ve vzdělávacím a výchovném procesu při podpoře rozvoje zdravého sebevědomí žáků. Učitelé mají možnost pomoci dětem dosáhnout větších úspěchů ve vzdělávání, budoucím zaměstnání nebo společenském životě, ale i předcházet sociálně patologickým jevům, a to svým uvědomělým přístupem k žákům a podporováním jejich sebevědomí. Výzkumná část zjišťuje, zda se pedagogové na druhém stupni základních škol věnují více žákům jistým, s vyšším sebevědomím, či žákům nejistým, podceňujícím se, se sebevědomým nižším.
Annotation in English
This bachelor thesis submits the problem of deformed self-confidence, its negative influence over the efficiency and the behaviour of a person. It deals with the support of healthy self-confidence development, which constitutes the best premise for a full development of individual’s abilities. It describes the function of teachers in educational process while supporting children’s healthy self-confidence development. Teachers have a possibility to help the children get greater success in education, future employment or social life but also prevent socially pathologic phenomenons using their conscious approach to pupil’s problems and supporting their self-confidence. The research part of the thesis deals with an inquiry if the teachers at the second-degree of primary schools devote more to pupils with higher self-confidence or to pupils with lower self-confidence.
self-confidence, self-reliance, education, teachers, educators, family upbringing, self-confidence formation, inferiority complex, healthy self-confidence, healthy self-confidence support
Research Plan
Studium odborné literatury
Použití kvantitativní metodologie
Sběr dat
Analýza dat
Interpretace dat
Závěrečná zpráva
Research Plan
Studium odborné literatury
Použití kvantitativní metodologie
Sběr dat
Analýza dat
Interpretace dat
Závěrečná zpráva
Recommended resources
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 383 s.
ISBN 80-7178-063-4.
LAUSTER, P. Sebevědomí. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 1993. 131 s. ISBN 80-85634-22-8.
LAUSTER, P. Nenechte si nic líbit. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 1994. 207 s. ISBN 80-85634-62-7.
BERNE, P. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-855-4.
MARTIN, M. Jak řešit problémy dětí se školou. 1. vyd. Praha: Portál, 1997.
322 s. ISBN 80-7178-125-8.
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
Recommended resources
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 383 s.
ISBN 80-7178-063-4.
LAUSTER, P. Sebevědomí. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 1993. 131 s. ISBN 80-85634-22-8.
LAUSTER, P. Nenechte si nic líbit. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 1994. 207 s. ISBN 80-85634-62-7.
BERNE, P. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-855-4.
MARTIN, M. Jak řešit problémy dětí se školou. 1. vyd. Praha: Portál, 1997.
322 s. ISBN 80-7178-125-8.
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.